Nya isyxor

För några dagar sedan skulle jag köpa mig en repbroms, och som vanligt gick jag in på Addnature. Nu visade det sig att de hade 20% rabatt på alla klättergrejer, så jag passade på att köpa mig ett par nya isskuvar och nya isyxor. Isyxorna är ett par Petzl Quark för isklättring. De är mycket lättare än de gamla Petzl Quark som jag redan har.

Hammaryxan väger 559gr, skovelyxan 573. Utan hammare och skovel väger de 502gr och om man dessutom strippar dem från både trig- och griprest, så väger de bara 468gr, vilket ska jämföras med 719/710gr för de gamla med allt tillbehör, och 568gr. när de är strippade. En skillnad på 100gr. per yxa.

Jag har klättrat med de nya Petzlyxorna tidigare, och jag har upplevt att vikten gör skillnad. Dessutom är det bättre balans i de nya yxorna. Ett bra tillskott till Pamirutrustningen.




Till topps! /Joel


Kommentarer
Postat av: Linus

Härligt, jag är själv mycket nöjd ägare av samma modell. Måste bara få tag på en adze till ett hyffsat pris :)

2012-04-22 @ 01:33:00
Postat av: Joel

Ja, visst är de fina!

2012-04-22 @ 06:48:12
Postat av: Anders

Välkommen i klubben. Ni måste vi verkligen börja märka våra yxor, hehe.

2012-04-23 @ 20:42:20
URL: http://villut.se
Postat av: Joel

Jo tack, vi måste nog märka dem på något sätt.

2012-04-24 @ 19:34:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0