Fett, muskler och BMI

Jag brukar roa mig med att kolla mitt BMI (Body Mass Index) emellanåt. Just nu ligger jag på 25.4, vilket innebär att jag ligger precis på gränsen till överviktig. Nu tar jag det med ro, för det är inte något fettöverskott vi pratar om. Tvärtom, är det faktiskt en ökad muskelmassa som är orsaken. BMI brukar bli kritiserat för att det inte tar hänsyn till om en person är tung i kroppen pga. fett eller muskler. (se bilden)

Varför börjar jag bli "överviktig"? Faktum är att jag efter Pamir tagit kreatintillskott för att öka på muskelmassan, och det verkar ha hjälpt en del. Satsningen är medveten, eftersom det är just muskler man förlorar på hög höjd. Varje pass i gymmet blir ett sätt att öka energireserven och därigenom marginalerna. Tidigare har jag satsat på att äta upp mig i fett inför mina expeditioner, men det ger inte önskad effekt, då kroppen ändå inte kan tillgodogöra sig fettet pga. syrebristen.

En nackdel med viktökningen är att jag inte är lika snabb på innebandyplanen och att jag får sämre tider i löpning. Mina fötter har också tagit en del stryk. Nåja, nu ska jag strax åka till innebandyn och visa var skåpet ska stå ;)

Till topps! /Joel


Kommentarer
Postat av: Niklas

Snicksnack, jag läste om hur sällan du löptränar nu för tiden. Du har blivit tjock helt enkelt ;-)



Gjorde lite reklam för din blogg på min nya, kommer säkert inte generera någon märkbar trafik men hey, alla bäckar små va?

2011-11-11 @ 19:20:29
URL: http://www.shapelink.se/sv/blog/cremytos
Postat av: Joel

Haha, du har nog rätt! Kul att du har skaffat en egen blogg. Det ska bli intressant att få följa dina äventyr.

2011-11-12 @ 08:06:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0