Pik Lenina



Jag tänkte att jag ska presentera de tre topparna som vi tänker bestiga till sommaren. Den första toppen är Pil Lenina (ry. Пик Ленина) som är 7134 meter högt och ligger på gränsen mellan Kirgizistan och Tadzjikistan. Berget har döpts om efter Sovjetunionens fall, men det råder förvirring kring bergets rätta namn. Några namn som figurerar är Pik Kaufman, Pik Sary Tash, Pik Avicenna och Pik Achiktash. Förklaringen till oredan har bl.a. att göra med att berget benämns olika på kirgiziska och tadzjikiska.

Vi kommer att ta oss till berget från Bishkek till Osh och sedan till baslägret (Pamir BC även kallat Camp Achik-Tash). Baslägret ligger på 3500m och det går att nå lägret med bil, vilket vi planerar att göra. Bestigningen kommer att göras via normalleden som heter Kovalev. Det innebär att läger ett ligger på 4200, läger två på 5300 och det tredje och sista lägret ligger på 6200. Det rör sig inte om någon klättring, utan det är bara fråga om bestigning. Men det är ganska svårt att uppskatta hur lång tid bestigningen kommer att ta. Givetvis är det avhängigt vädret, men är det bra så bör vi klara av berget på ca. tio dagar. Dock är berget känt för att ha ett lynnigt väder, så vi har en hel del reservdagar. Faktum är att vi har nästan tre veckor på oss. Vi har allt tid i världen att bli välacklimatiserade, så att vi är ordentligt förberedda inför Khan Tengri respektive Pik Pobeda.

Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: Olivia

Jag vet inte riktigt hur jag hittade din sida, men jag är glad att jag gjorde det :D. Prenumererar nu på din sida på BlogLovin'!

2011-05-07 @ 01:07:32
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0