Kaloriexcersis

Jag har nu fixat all mat som jag ska ha med mig till Pamir. Jag har packat 35 måltider + 15 frukostar. Inklusive energigel och dextrosol landade vikten på 6,5kg, och då har jag planerat att köpa t.ex. snickers, jordnötter, godis, kex, havregryn m.m. i Bishkek. Eftersom jag är lite av en revisorstyp, så har jag roat mig med att räkna ut vikt- och energirelationen på mina måltider. Uppgifterna presenteras efter modellen : Typ - Antal - Snittvikt - Energimängd - Energi per gram

1. Frystorkat (REAL), 6st, 163,5g, 659kcal, 4kcal/g
2. Frystorkat (Blåband), 7st, 132g, 520kcal, 3,9kcal/g
3. Korv+mos, 7st, 140g, 589kcal, 4,2kcal/g
4. Nudlar+tortillabröd, 6st, 133g, 510kcal, 3,8kcal/g
5. Varmakoppensoppa+tortillabröd, 9st, 114g, 385g, 3,4kcal/g

Lite intressant att notera hur korv+mos är mer vikt- och energieffektivt än t.ex. frystorkat. Om ni undrar vad det är för korv, så är det dels Ridderheims ölkorvar, dels Gøls salamikorv. Mina frukostar består av välling alternativt blåbärs-eller nyponsoppa (snitt 220kcal). På en dag får jag i mig ca. 1270kcal via frukost, lunch och middag. Sedan tillkommer ett antal kalorier via godis, nötter, kex och chokladbitar. Dock har jag räknat ut att jag behöver få i mig ca. 4000kcal för att upprätthålla balansen. Siffran har jag fått via mitt BMR (Basal Metabolic Rate) på 1687kcal, dvs. den mängd energi jag gör av med i absolut vila. BMR är bra då det tar hänsyn till kön, ålder, vikt och längd. När det sedan gäller det övriga antalet kalorier, så har jag gått igenom mina tidigare bestigningar och sett att man går i snitt fyra-fem timmar per dag. Ansträngningsnivån skulle jag värdera till 7-8 på MET-skalan (Metabolic Equivalent of Task).

Genom att fylla i dessa uppgifter (länk till sida som väger in BMR och MET), så fick jag fram att jag en normal dag gör av med ca. 4000kcal på berget. Nu kan jag inte få i mig så mycket kalorier per dag, utan jag får bereda mig på en viss viktförlust. Jag gissar att jag går minst 1500kcal minus per dag, och då 0,45kg kroppsfett är 3500kcal, så kommer jag att tappa ett halvt kilo var tredje dag. Det kan nog stämma ganska bra, då jag tappade ca. 5kg på två veckor på Aconcagua.

Till topps! /Joel

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0