Praktiska frågor

Jag har inte skrivit något om vaccin eller visum. Jag har kollat med Vaccination.nu och det är grundskydd som gäller, och eftersom jag har detta + hepatitvaccin, så behöver jag inte komplettera med fler vaccinationer.

I fråga om visum, så har man två alternativ. Antingen ansöker man via deras ambassader i t.ex. England, Schweiz, Belgien. Problemet är att man måste sända sitt pass till ambassaderna. Det tar tid och det finns alltid en risk att något händer med passet. Det alternativ vi valde är att ansöka om visum på plats, vilket man gör på flygplatsen. Tydligen är det en ganska enkel och snabb process. Svenskar är befriade från både tvånget att ordna inbjudningsbrev från någon i Kirgizistan och att behöva registrera sig hos polismyndigheten (OVIR-registrering).

När det gäller en så praktisk sak som eluttag, så har Kirgizistan såsom en gammal sovjetrepublik, ryska uttag. Alltså, våra svenska kontakter är kompatibla och någon adapter behövs inte.

Till topps! /Joel

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0