Thuraya



Thuraya är namnet på en satellittelefonoperatör/-tillverkare som har sin bas i Förenade Arabemiraten. I huvudsak har de inriktat sig på Mellanöstern och närliggande regioner. Thuraya har inte samma globala täckning som t.ex. Iridium eller Globalstar, men å andra sidan är den mycket billigare eftersom kostnaderna har hållts nere. Både Iridium och Globalstar har gått i konkurs tidigare pga. kostsamma investeringar i satelliter. En fördel med Thuraya är att man kan välja mellan att ha ett abonnemang eller ett kontantkort likt de man har i vanliga mobiltelefoner. Det kostar bara när man använder den till skillnad från de andra operatörerna som kräver abonnemang.

Jag hade Thurayatelefon med mig när åkte på en solotur i de svenska fjällen. Då hyrde jag den bara, men nu funderar jag faktiskt på att köpa mig en inför Pamir. Självklart är det med tanke på nära och kära. Med en satellittelefon kan jag ringa, sända nödsignal och sms:a. Telefonen är inte så mycket större än en vanlig mobiltelefon, så den är ganska lätt och behändig. Förhoppningsvis ska jag få tag på en telefon till ett överkomligt pris.

Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: Kristina

"Like"-knappen!

2011-01-13 @ 11:28:54
Postat av: Niklas

Är det kontantkortsvarianten som du är intresserad av främst eller, och vad tror du att de kommer hamna på i pris?

2011-01-13 @ 12:43:18
Postat av: Joel

Kristina: Jepp, och till skillnad från spotten, så får jag ta med mig den hela vägen upp.



Niklas: Jag kommer att ladda telefonen med "samtalspott". Sedan lär jag nog inte prata så mycket utan mest SMS:a.

2011-01-13 @ 17:04:21
Postat av: Anvi

Och så kan du uppdatera din blogg i realtid från toppen...

2011-01-13 @ 21:59:05
URL: http://villut.se
Postat av: Joel

Anvi: Förvisso, men min bloggersättare behöver också något att göra medan jag är borta ;)

2011-01-14 @ 08:50:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0