Stryketräning

Jag tänkte bara dela med mig lite kring min filosofi om styrketräning. Jag har berört det lite grann i andra inlägg. En vanlig träningsvecka brukar innehålla två styrkepass, vilket jag anser vara en lämplig mängd med tanke på min övriga träning. Två pass ger tillräckligt med träning samtidigt som jag också tillåter kroppen att återhämta sig ordentligt mellan passen.

Jag lägger upp varje pass enligt ett stationssystem, dvs. jag brukar köra fem till sju stationer, vilka jag upprepar ca. fyra gånger. Anledningen till detta är att jag kan träna flera muskelgrupper samtidigt, och det gör min träning mer effektiv. Om man kör samma muskelgrupp under ett pass, måste man vila ganska mycket mellan varje set. Något man inte gör om man bara går till nästa station och arbetar med helt andra muskler.

Vanligtvis delar jag in kroppen i tre delar, ben, core och armar/axlar/bröst. Jag brukar alltid köra minst två stationer för ben, en eller två för core och två-tre för resten. Beroende på övning kör jag 10-16 reps, med en belastning runt 70-80% av maxvikt. Dock kör jag stationerna tåhävningar och situps varje pass, och dessutom fler repetitioner. Egentligen vill jag variera mig för att inte överbelasta en speciell muskelgrupp, men just dessa två övningar fungerar att köra på detta sätt, då det inte görs med annan belastning är den egna kroppsvikten. Träningen syftar alltså till att skapa funktionella muskler, snarare än volym.

Funderingar eller tips? Kommentera gärna.

Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: :-*

Ingen volym?!? Nu blir vi besvikna, vet du!

2010-09-17 @ 22:04:28
Postat av: Joel

Ledsen att behöva göra dig besviken ;)

2010-09-18 @ 18:15:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0