Guidning i guidefrågan

Med tanke på förra inlägget om Carstensz, så ter det sig ganska lockande att anlita ett guideföretag. Faktum är att jag har kontakt med en operatör. I huvudsak ville jag pejla läget och kanske få lite "gratis" information. Dock blir jag titt som tätt erbjuden att åka på någon av deras expeditioner. Det senaste erbjudandet innebär start i början av december till en kostnad av 6000 dollar.

Faktiskt har jag inget egentligt problem med att åka med guide, bl.a. för att denne kan språket och vet hur att förhandla. Dock skulle jag bära och göra allt själv. På ett sätt handlar det om ökad säkerhet/trygghet. Jag inser att jag som svensk är ovan med alla dessa former av mutor. Lite förenklat kan man säga att min guide snarare blir min tolk, både i fråga om språk och kultur. 

Eller så satsar jag allt på ett kort, och åker ned på vinst och förlust. Fungerar det och jag bestiger berget, blir det dels stilmässigt rent, dels blir det mycket billigare. Fast å andra sidan finns risken att jag lägger ned uppåt 20,000kr och inte ens får se berget :)

Till topps! /Joel 
Trackback
RSS 2.0