Nu börjar det!



Efter månader av målmedveten träning och andra förberedelser är det nu dags. Det här är dag 1 av expeditionen. Joel räknar den 13:e juni som dag 1, men det beror på tidsskillnaden.  Nu har Joel, Dawe och Elbe avverkat sista etappen av sin resa till Denali nationalpark, och är väl sådär lagom utvilade, antar jag, men å andra sidan fyllda av förväntan och adrenalin. Äntligen några tältnätter! ;)

Så här långt har allt gått enligt planerna, de befinner sig på glaciären, på berget är det omkring 25 grader kallt och snöar, och nästa rapport kan tänkas ramla in fram emot torsdag, då de förhoppningsvis kommit upp på sms-bar höjd.

Och i Falun, här skiner solen och det är en vacker sommardag - men det saknas en figur som går upp och ner, upp och ner, upp och ner brevid hoppbackarna med en timmerstock på släp. Jag har dock sålt in backträning (minus stock) som en utmärkt träningsform hos några vänner, så det är inte omöjligt att den där platsen snart fylls. Få se vem jag kan lura med mig först!

Mot nya höjder!
                        /Kristina

Kommentarer
Postat av: Linus

-25 och snö ser ut att vara 'the name of the game' för tillfället där borta... kollar man på yr så ser det inte helt lovande ut, tyvärr.



http://www.yr.no/place/United_States/Alaska/Mount_McKinley/long.html

2010-06-14 @ 18:42:13
Postat av: Kristina

Tack för länken! Jag kollar jag också. Nej, inte helt lovande, men jag funderar mest över storm... Skulle det synas på en sådan där sight då, tror du?

2010-06-14 @ 20:00:21
Postat av: Linus

Jodå, förväntade vindstyrkor finns att läsa av också.. fast då skulle jag nog titta mer under fliken timme för timme:



http://www.yr.no/place/United_States/Alaska/Mount_McKinley/hour_by_hour.html



Nu vet jag ju iofs inte vilken väderstation yr använder sej av för prognoserna där borta på Denali eller vilken höjd den är på.



Enligt yr ska det vara väldigt lugna vindar. Men jag är lagom tveksam till att vindarna kommer vara såpass snälla att dom håller sig kring ett par sekundmeter som yr säger.

2010-06-14 @ 23:04:38
Postat av: Linus

Barometertrycket finns ju också att läsa av. Så om det är en storm på intåg borde man kunna få lite förvarning.. hur mycket man nu kan lita på kvalificerade gissningar :)

2010-06-14 @ 23:06:41
Postat av: Kristina

Ahh, bra information! Det finns i alla fall något slags sätt att hålla koll på förutsättningarna, också på så här långt håll. Jag ska lägga upp en länk till Dawes spot när jag hinner och har listat ut hur man gör. Kommer förhoppningsvis under dagen!

2010-06-15 @ 09:35:42
Postat av: ulnä

Man kan också söka på Denali pass på yr.no så får man veta hur vädret är på den höjden. Jag hoppas även att windy corner är snäll mot dem när de ska passera den platsen.

2010-06-18 @ 14:15:18
Postat av: Kristina

Jag ska kika på en gång! På vilken höjd ligger Wind corner? 4 100 meter?

2010-06-19 @ 07:00:21
Postat av: Ulrika

Windy Corner är strax före läger 4 (4300 m )

2010-06-20 @ 13:24:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0