Kostnader Denali

Dåså, det visade sig att detta äventyr blev betydligt billigare än väntat. Under 20 000! Nåja, siffrorna är förvisso lite friserade, t.ex. kostade egentligen mitt flyg 9808, men det har att göra med att jag valde att stanna kvar och fortsätta turista i USA. Flygkostnaderna 8322 är det som Dawe och Elbe fick betala, alltså det jag hade betalt om jag bara gjort flygningen. Jag räknar inte heller med kostnaderna för efter berget, t.ex. boende eller cykelturen i Alaska, och definitivt inte de tio dagarna jag tillbringade med Kristina i Chicago, Washington och New York.

20 000 är ingenting om man t.ex. jämför med en kommersiell klättring. Jag pratade med en kille som berättade att han betalat 6200$ för sin plats, dvs. 45-50 000, beroende på dollarkurs.

Mat, bensin och förbrukningsvaror - 2650
Klätterförsäkring - 280
Tåg till Arlanda - 138
Flyg Sthlm - Anchorage ToR - 8322
Utrustning - snösko, såg, radio - 913
Busstransport - 1443
Glaciärflyg - 4485
Parkavgift - 1638
Totalt: 19869

Till topps! /Joel

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0