Tio budord

På klättergymmet som jag hänger på finns det en lista med tio budord kring träning. Förvisso är det skrivet med glimten i ögat, men lite speglar det den seriöse klättrarens strävan efter perfektion. Att kunna uttföra det där problemet, att ta sig förbi kruxet. Att känna sig stark, fokuserad, i balans och att ha kontroll. Det är därför man tränar. Nåja, här kommer budorden:

1. Du skall inga andra intressen hava jämte träning.
2. En dag utan träning är en dag utan mening.
3. När du vilar tränar dina konkurrenter.
4. Den som tycker att träning är roligt tränar för lite.
5. Träning är ett tillfälle att tävla.
6. Så länge du är seg kan du inte bli övertränad.
7. Det som inte dödar, det härdar.
8. Smärta är svaghet som lämnar kroppen.
9. Många äro kallade, få utvalda.
10. Det finns många sätt att bli dålig på, men bara ett sätt att bli bra = Träning.

Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: Tobias

Hej Joel,



Otroligt bra budord det där.

Jag skulle vilja ha lite guidning i att planera inför Mt Blanc och Kilimanjaro. Börjar ha den mesta utrustningen nu förrutom storskor och stegjärn. Dock har jag bara varit uppe på södra klippberget och sydtoppen i Kebnekaise området. Jag har läst dina inlägg fram o tillbaka. Jag ser nog möjligheten att ta någon av dem i sommar utöver att bestiga nord- och sydtoppen via halspasset i sommar. Hur tänkte ni innan ni valde att ta med guide på er resa? Minns inte om ni tog Machame-route? Känns som att den låter intressant.



Tackar på förhand!

/Tobias

2010-12-01 @ 21:42:39
Postat av: Robin H

Haha helt rätt guidelines för den entusiastiske!

2010-12-02 @ 08:09:12
Postat av: Joel

Tobias: När det gäller Kili, så måste man ha guide. Det kommer man inte undan. Däremot är det upp till var och en om man ska ha bärare och kock. Själv tog jag Machame och vi hade guide. På Mt Blanc körde vi utan guide. Om du har några andra specifika frågor så kan du alltid mejla till [email protected]



Robin H: Jepp, men lite med glimten i ögat ;)

2010-12-02 @ 10:31:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0