Hoka hey

Hoka hey är ett uttryck som bl.a. blivit känt genom souixindianhövdingen Crazy Horse. Egentligen betyder det ungefär "kom igen", men uttrycket har blivit synonymt med "Idag är en bra dag att dö" pga. Crazy Horse sa "Hoka hey, idag är en bra dag att dö!" till sina trupper.

Nu kanske du tror att detta inlägg ska handla om döden och om hur "otroligt" farligt det är med klättring, men det ska det inte. Tvärtom läser jag in en bejakande och positiv inställning till livet i Hoka hey. Uttrycket säger faktiskt mer om livet än om döden. Tänk om man varje morgon kunde kliva upp ur sängen och säga Hoka hey. Det betyder ju att man är nöjd med det livt man levt fram till denna dag. Man har fyllt livet med det innehåll man har önskat sig och man har vårdat sina relationer till nära och kära. Det finns ingen ånger för alla saker man aldrig gjorde eller för att man inte visat dem man håller av den uppskattning de förtjänar.

När man säger Hoka hey, betyder det inte att man vill dö, utan att man vill leva på det sätt att man är tillfreds med det liv man har levt. Vi vet ju alla att vi en dag ska dö, och visst kan man hävda att döden sällan kommer "lägligt", men man kan vara olika väl förberedd. 

Jag försöker faktiskt leva lite efter denna tankegång. Jag klättrar nu för att jag kan, och för att jag vill. Och för att jag en dag, gammal och böjd av åren, ska jag kunna säga Hoka hey, och känna att jag levt ett bra liv.

Till topps! /Joel



Kommentarer
Postat av: Kristina

Högklassigt inlägg, adjunkten!

2010-12-22 @ 19:38:10
Postat av: Joel

Tackar, adjunkten är alltför vänlig.

2010-12-23 @ 15:48:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0