Curlingbestigning

Ja, man kan nästan höra vad det handlar om. En bestigning där klättraren har blivit "curlad" upp till toppen av t.ex. guiderna. Motsatsen är att bestiga ett berg självständigt/i alpin stil, dvs. man bär och gör allt själv. Poängen med att kunna göra denna distinktion är att enkelt kunna förklara för den oinvigde att det är skillnad på bestigning och "bestigning". Vid några tillfällen har personer i min omgivning konstaterat att de har en kompis/släkting som också minsann har bestigit det eller det berget. Och underförstått att om kompisen/släktingen klarade av det, så kan det inte vara såå svårt (oftast handlar det inte om elakhet, utan om okunskap). När man sedan frågat lite visar det sig att de bestigit berget med en kommersiell expedition. Jag vet att jag borde vara större än så. Att jag inte borde fästa någon vikt vid det, men det känns inte roligt när ens insats blir förminskad på det viset.

Att i detta läge börja förklara skillnaden mellan olika klätterstilar känns mest "bajsnödigt". Men nästa gång så kommer jag helt enkelt kunna konstatera att det rörde sig om en s.k. curlingbestigning. Det som är så bra med detta ord är att de flesta intuitivt förstår karaktären på bestigningen. Och att det verkligen är skillnad i svårighetsgrad mellan en curlingbestigning och en självständig, fick jag bekräftat av självaste Russell Brice. Jag träffade honom på Denali, och av nyfikenhet frågade jag honom om vad han ansåg svårast: att bestiga Everest kommersiellt, dvs. med en av de expeditioner som han arrangerar, eller att bestiga Denali självständigt. Russell överlät frågan till sin kamrat som hade erfarenhet av båda varianterna. Kamraten konstaterade, utan någon tvekan, att det är mycket tuffare att bestiga Denali självständigt än vad det är att bestiga Everest kommersiellt. Förvisso är det tufft med höjden på Everest, men allt det övriga är så mycket lättare. Sherpas går alltid i förväg och förbereder allting, så man behöver inte slå upp tält, skotta eller bygga snömurar. De t.o.m. ställer i ordning köken och samlat ihop snö att smälta. Det enda man behöver göra när man kommer fram är att krypa in i tälten och sätta igång köken. Russell bekräftade också att Denali var tuffare.

Här måste jag lägga in en liten brasklapp. Även om Russell var där som klättrare, så förenade han nog nytta med nöje. För Denali lär vara ett ypperligt ställe att komma i kontakt med potentiella kunder, dvs. framtida Everestbestigare. Fördelen är att det är helt rätt målgrupp + att man också vet att de flesta har de grundläggande kvalifikationerna som krävs. Givetvis har Russell inget intresse av att skrämma bort kunder. Dock uppfattade jag att de ärligt ansåg att Denali i alpin stil var tuffare än en curlingbestigning av Everest, även om just termen curlingbestigning inte användes.

Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: Anvi

Ja, curlingbestigare har vi ju sett på betydligt lägre berg än Denali eller Everest. Bara att se tre vandringståg om vardera 50 personer ta sig upp på Galdhöpiggen. Eller alla de i kort lina likt en hund, med guiden som talar om hur varje steg skall tas. Nej, det är inte samma sak som att köra själv. Men jag är ändå inte kritiskt till att de finns. Om det inte gick att bli guidad över Styggebreen eller upp på Mt Blanc skulle en hel del av dessa personer försöka själva, utan nödvändiga kunskaper. Och effekterna av det, med fler räddningsaktioner och fler döda, är inte önskvärda.



Då är det bra att det finns en säkrare variant. Om man inte känner sig helt säker i en viss miljö är det ju bättre att ta guide, än att dö. Eller vad sägs om fotvandring på Serengetti eller paddeltur längs Amazonas. Där skulle jag nog ta guide iaf.

Fast en distinktion mellan guidad tur och alpin stil är nog bra. "Jo, du har varit på toppen, fint så, men nej det är inte samma som att göra en självständig expedition."



Å andra sidan vet vi ju att det inte är någon skillnad på guidad tur och gå med en erfaren polare ;-b.

2010-08-26 @ 09:33:17
URL: http://villut.se
Postat av: K

Ser fram emot fler kombinerade sporter, jag tror det finns potential här! Bordshockeybestigning? Varpabestigning? Simhoppsbestigning? Brännbollsbestigning eller möjligen schackbestigning?

2010-08-26 @ 15:14:21
Postat av: Anvi

Har väl säkert berättat om det gäng försäljare som var på guidad tur på Finnmarksvidda. De var som dagisbarn på tur i New York. Fullständigt hjälplösa utan fröken med. De kom säkert hem och pratade om hur de varit på fjälltur. Visst, rent tekniskt var de där, men jämfört med de som går själv med lätt packning och fiskespö är det som att jämföra Korpen med Allsvenskan.



@K: Ja, eller kombinationssporten "läs först-skriv sen". Den tekniska grenen "Vet vad du skriver om" i Grekisk-Romersk-stil är oöverträffad.

2010-08-26 @ 16:42:05
URL: http://villut.se
Postat av: Joel

Asså, hallå! Nu hänger jag inte med. Finns alla sporter som ni snackar om???

2010-08-26 @ 17:33:47
Postat av: K

Jag försöker mig bara på fria associationer, vet ni. Jag har länge utövat sporter med mottot "Att tänka rätt är stort - men att tänka fritt är större." (Förlåt Thorild...)Ledsen om jag drev med ditt inlägg, Joel. Jag bara gillar att bli curlad, vet du ju. Och då - trust me - vet jag vad jag skriver om!

2010-08-26 @ 19:00:12
Postat av: Anvi

Sorry Kristina. Trodde du var ett troll när du var anonym. Därav bitskheten. Hoppas ni får en fin tälttur i helgen. Se till att bli riktigt curlad. ;-)



Anders

2010-08-26 @ 19:11:32
URL: http://villut.se
Postat av: Joel

Ok, lite allvar. Jag vill dock förtydliga att jag inte tycker att det är fel med att ingå i expedition och ha guide. Det är som jag alltid sagt: var och en klättrar efter sin egen förmåga. Det jag vill komma åt är att kunna förklara att det inte bara handlar om att nå toppen, utan hur man har nått dit. Dock behöver inte upplevelsen vara sämre för att man ingått i en kommersiell grupp, vilket Kristina så klokt sa till mig.

2010-08-26 @ 20:15:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0