Kreativitet

För ett tag sedan skrev jag om ett DIY-projekt som jag skulle göra. Denna helg tog jag tag i det och kan nu stolt presentera en balaclava med nässkydd. Det syns inte på bilden men nässkyddet är bara fastsytt på ena sidan, medan det fäster med kardborre på andra. Anledningen till det är att nässkyddet ibland kan vara i vägen. Materialet är fleece - skönt och varmt. Det var faktiskt en restbit från det andra projektet som var att sy fast dragkejdor utmed sidorna på mina fleecebyxor.

Det var en ganska enkel procedur. Först sprättade jag upp sömmen utmed hela längden. Därefter nålade jag fast dragkedjan för att sedan exekvera medelst symaskin. Min syslöjdsfröken skulle vara mäkta stolt över mig om hon såg slutresultatet. Okej, jag ska inte överdriva, det märks att jag inte är ett proffs, men det är helt ok för att vara jag :)

Fördelen med insydda kedjor i fleecebyxorna är att jag nu kan ta på och av dem, utan att jag måste ta av mig storskor och skalbyxor. Jag öppnar bara upp sidorna på skalbyxorna, vilka också har hellängdsdragkedjor, trär in fleecebyxorna och drar igen benen på båda byxorna. Allt utan större bök och onödig exponering för kyla. Fleecebyxorna ingår i mitt flerlagersystem för benen. Närmast kroppen har jag ett par underställsbyxor. Är det kallt har jag fleecebyxorna som mellanlager och ytterst har jag ett par skalbyxor. Fleecebyxorna fungerar också som mitt förstärkningsplagg, t.ex. när man anländer till ett läger eller vid längre raster. De ersätter alltså tunga och skrymmande dunbyxor.

Till topps! /Joel



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0