Försäkringar Kili

Igår kollade jag med mitt försäkringsbolag, Dalarnas länsförsäkringar, om min hemförsäkring täcker klättringen på Kilimanjaro, och det gjorde den. Dock funderar jag på att teckna Svenska klätterförbundets Resetilläggsförsäkring till Denali, då den bara kostar bara 280kr och ger följande:

• Sjukvård.
• Hemtransport.
• Helikopterräddning & eftersök.
• Gäller i hela världen (max 6000m)
• Räddning & eftersök är begränsad till 100 000kr per skadetillfälle.
• Eftersök är belagd med en självrisk på 5000kr

Jag är tveksam till att eftersök täcks av min ordinarie försäkring. På Kili är det nog inget problem, men till Denali så är det nog inte dumt att eftersök ingår i försäkringen.

Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: Robin H

Tjenare! Kul att det börjar närma sig för dig :D

Undrade bara hur det fungerar med försäkringar och sånt. Är det så att man kommer göra allt för att hitta/hjälpa den nödställde och sen skicka en fet räkning!? och att det är där försökringen ersätter?

Tänker på kili och denali.

keep it up!



2009-09-26 @ 10:41:19
URL: http://robinhaag.blogspot.com
Postat av: Joel

Hej! Det stämmer att man alltid försöker göra allt man kan för att rädda liv. I denna bransch innebär det eftersök, räddning och ev. vård. Är du inte rätt försäkrad kan det innebära att du står där med en fet räkning i efterhand. Det är därför försäkringar är bra, då man bara behöver betala självrisken, men den blir man inte ruinerad av. Dock täcker oftast hemförsäkringen via sin reseförsäkring vanliga medicinska utgifter, akutvård osv. om du är utomlands, klättring som semesteraktivitet är inkluderat. Mitt försäkringsbolag täckte utgifter för vård vid Aconcagua, Elbrus, Kilimanjaro osv. Däremot får du inte tävla i kampsporter för skador av det täcks ej av försäkringen.

2009-09-26 @ 13:22:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0