Kilimanjaro - råd och tips

Jag tänkte bara dela med mig av några råd och tips till andra som är intresserade av att åka till Tanzania och bestiga Kilimanjaro. Fundera först på hur du vill bestiga berget. Om du har begränsad erfarenhet, kanske är du osäker på din egen fysiska förmåga eller på hur du reagerar på hög höjd, så kan det vara en idé att ta det säkra före det osäkra. Det innebär att anlita en arrangör där allt omkringarbete ingår, dvs. bärare och kockar. För en nybörjare kan Marangu-leden vara ett alternativ, eftersom man sover i stugor, vilket ökar komforten och sömnkvalitén. Dessutom är denna led kortare. Är du villig att bo i tält och gå lite längre, men i utbyte få en mer naturskön upplevelse, så ska du välja Machame-leden. Är du lite mer erfaren, så kan en bestigning i alpin stil, absolut vara ett alternativ. Nåväl, här kommer några handfasta tips:

- När du söker flyg, så kan det vara en idé att dela upp sökningen. Det blir dyrare om vill börja flyga från Sverige, utan sök flygningar från t.ex. London för att sedan boka resa Sverige - London separat. Detta kan göra resan avsevärt billigare.

- Att välja en arrangör som är medlem i TATO (Tanzania Association of Tour Operators) borgar för viss kvalité, eftersom medlemskapet ställer vissa krav. På TATOS:s hemsida finns också svartlistade arrangörer uppräknade. Själv åkte jag med en arrangör som inte är medlem, men där gick jag på rekommendation. 

- För att snabba på processen vid ankomsten, kan det vara värt att fixa visum i förväg, även om det går att göra på plats. Ha dessutom vaccinationsintyg i beredskap. Du måste kunna intyga att du är vaccinerad mot gula febern, risken finns annars att du måste ta en spruta på plats, och i ett land där HIV är vanligt förekommande, så vill i alla fall inte jag utsätta mig för en onödig risk.

- Underskatta inte berget! Kilimanjaro anses som ett lätt berg att bestiga, men även där kan vädret ställa till det, så vandrar du nära regnperioden, bör du kunna skydda dig och dina grejer från väta. Jag lärde mig detta den hårda vägen ;)

- Observera att du endast kan betala med Visa-kort vid parkentrén, alltså inte kontanter eller andra kort som t.ex. Mastercard. Det är alltså idé att låta de som inte har Visa föra över pengar i förväg till kamrat som har. Detta för att underlätta inträdet i parken.

- Väljer du att gå med bara guide, så säger regelverket att du bara behöver ha en guide med dig, även om arrangören säger annat. Dock ansåg vi att det var bra att två guider med oss om t.ex. en av oss skulle tvingas vända om.

- Var försiktig med att ta ut kontanter från bankomater. Undertecknad var med om att försöka ta ut pengar, och trots att maskinerna sa att de inte kunde utföra tjänsten, så drog de pengar från kontot. Plötsligt stod jag där 7500:- fattigare. Samma sak hände alltså vid två helt olika bankomater. Jag har varit i kontakt med min bank hemma i Sverige, och de är ganska medvetna om att det är ett vanligt problem, så förhoppningsvis får jag tillbaka pengarna, men det lär dröja några veckor.

- Slutligen. Har du några dagar över (förläng resan om inte annat), så kan jag varmt rekommendera en safari. Själva gjorde vi en tredagarssafari till Serengeti och Ngorongorokratern, vilken var helt otrolig.

Till topps! /Joel


Kommentarer
Postat av: Robin

Vilken resa må jag säga! Måste vara en häftig upplevelse att först vindpiskas hårt med snö och sen inte långt efter uppleva hettan av en afrikansk savann.



Grattis till en lyckad expedition.



2009-11-08 @ 11:01:56
URL: http://robinhaag.blogspot.com
Postat av: Kristina

Håller helt med föregående kommantar. Vilken upplevelse det måste ha varit! Fina bilder här (inga konstiga flaggor...), är det dina egna?



Är det ofint bland bergsbestigare att fråga hur budgeten såg ut? Om man räknar bort bankomattrasslet? Höll den?

2009-11-08 @ 11:46:53
Postat av: Majsan

Bra att du skriver det där med Visa kortet, vilket jäkla meck det blev för mig som bara hade Mastercard då. Men det löste sig, som det brukar göra. =)

Men jag är glad att jag hade vandrat på hög höjd i Nepal o fått utbildning i höjdsjuka så jag visste vilka tecken jag skulle reagera på. Infon på Kili om höjdsjuka var ju i princip obefintlig, vilket gjorde att en del inte tog signalerna på allvar.

Bra blogg förresten! =)

2009-11-08 @ 16:09:49
Postat av: Joel

Robin: Tack! Och ja, det var verkligen en häftig resa.



Kristina: Det är mina egna bilder, men om du vill kan jag photoshopa in en viss flagga och skicka de nya bilderna till dig ;) Ett inlägg om budgeten är faktiskt planerat för imorgon, eller tisdag.



Majsan: Tack för berömmet! Det är egentligen ganska konstigt att inte fler blir riktigt sjuka av höjden på Kili, med tanke på hur tajta programmen är.

2009-11-08 @ 16:41:29
Postat av: 10 liter svett

jag och hanna sitter här och läser noga igenom dina tips. Skulle du kunna tänka dej att skicka mönstren på solskyddskepsen till oss? En sådan verkar ju väldigt bra. Sannergata 27b 0557 OSLO. Med tanke på vår tur i sommar med samma destination så kan du och HBO vänta ett besök innom kort. HAADE

2009-11-08 @ 20:21:44
Postat av: Joel

Svettisarna: Något mönster finns tyvärr inte att skicka, men ett par händiga tjejer som ni löser det nog ändå ;) Planerar ni verkligen en bestigning av Kilimanjaro till sommaren? I så fall tycker jag absolut att ni ska komma förbi Hbo, så jag får bjuda på en kopp kaffe.

2009-11-08 @ 21:35:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0