Gran Paradiso


Nåväl, närmast på programmet står Gran Paradiso. Det enda +4000-metersberg som helt befinner sig inom Italiens gränser. Namnet syftar både på berget och nationalparken, och det är känt för att vara ett riktigt vackert område. Tja, något annat är väl inte att vänta sig från en plats som heter "det stora paradiset" :)

Det är nu klart att EK fått ledigt och det innebär att vi åker 10 april och hem en vecka därpå. Det blir förmodligen fråga om en skidbestigning, då det lär finnas en hel del snö kvar. Förhoppningsvis ska det vara relativt enkelt att hyra sig en randonnéutrustning någonstans i Aostadalen, utmed vilken man följer för att ta sig till Pont där insteget till berget ligger.

Faktum är att jag har aldrig varit i Italien förut. Jag skäms faktiskt över att säga det. Med tanke på mina intressen osv. så borde det ha varit ett självklart resmål sedan länge. Nu ska jag förvisso få besöka Milano, men Rom och Florens står på min "att göra och se innan jag dör-lista". Dock står inte de städerna i kolumnen för friluftsliv.

Till topps! /Joel

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0