Nästa projekt: Kilimanjaro

Sådärja, jag har knappt hunnit landa, så har jag börjat planera för nästa projekt. Jag har nog faktiskt bestämt mig för att satsa på Kilimanjaro och Denali under året som kommer. Det betyder att jag skjuter upp Grönland tills vidare. Jag lär få anledning att återkomma till detta beslut framöver.

I fråga om Kilimanjaro, så tar de flesta arrangörer jag har hittat från 12000 till15000 för en veckas guidning upp till toppen. Grejen är att man måste anlita guide, man får inte gå själv, men i kostnaderna ingår ju även bärare och kock. Alltså, man behöver inte bära något själv och alla måltider lagas och serveras av någon annan. Detta strider lite mot att bestiga berget i "god alpin stil". Vi snackar inte ens om expeditionsstil, utan kolonial stil. Samtidigt är jag fullt införstådd med att det handlar om arbetstillfällen i ett land med 70 %-ig arbetslöshet. Efter att ha funderat ett tag har jag kommit fram till att jag ska anlita och betala för en hel expedition, dvs. guide, bärare och kock, men att jag kommer att bära mina egna grejer och laga min egen mat. På så sätt bidrar jag lika mycket till deras ekonomi, samtidigt som jag genomför bestigningen i god alpin stil.

Nu har jag läst ett tips om en billig och bra arrangör. Jag tog kontakt med dem och fick ett kostnadsförslag på 1100 USD, dvs. ca. 8300 kr. Det är bara halva kostnaden av andra arrangörer. Dessutom har jag hittat ett flyg som tar oss till Nairobi (några timmars buss från Moshi, Kilimanjaro) för runt 5500 kr. Hela paketet för strax under 14 000 kr. Det vore faktiskt riktigt överkomligt.

Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: Emma

Lyxigt för guiden, bäraren och Kocken som får gå med dig!

2009-07-31 @ 14:45:36
Postat av: Joel

Eller så tycker de bara att jag är knäpp ;)

2009-07-31 @ 17:47:31
Postat av: Ken

Gick Machame i sep. förra året. Kan utlova en fin tur på berget. Själv tyckte jag det var rätt så gott med Porters och en kock som lagade kanonkäk. Nådde toppen, något snurrig i skallen men det gick. Siktar på Aconcagua om något år eller så.

Hälsningar

Ken

2009-08-03 @ 16:10:06
Postat av: Joel

Ken: Tack för kommentaren! Håller på som bäst med att söka info om Kili. Jag ser verkligen fram emot denna tur.

2009-08-03 @ 21:02:08
Postat av: Linda

Oh så spännande..

Snart dags för seven summits tycker jag ;)

2009-08-04 @ 09:32:45
URL: http://millionmiles.blogg.se/
Postat av: Joel

Linda: Nja, det blir nog aldrig Seven Summits för mig. Jag har inte råd :(

2009-08-04 @ 11:35:34
Postat av: Linda

Joel, Man ska aldrig säga aldrig..

2009-08-04 @ 12:37:32
Postat av: Joel

Du har givetvis rätt :), man ska aldrig säga aldrig...

2009-08-04 @ 13:51:43
Postat av: Ken

Finns ju många olika leder till Uhuru Peak, och om jag skulle göra om det skulle jag välja "Western Breach". Denna led har varit stängt till och från på grund av olyckor på grund av ras. Länk med info:

http://www.westernbreach.co.uk/



2009-08-04 @ 17:52:16
Postat av: Joel

Ken: Tack för tipset om Western Breach. Dock verkar det bli Machame rutten, vilket är helt ok för vår del.

2009-08-04 @ 20:15:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0