Förvirring

Det är väl ganska naturligt, men i detta skede av processen känner jag mig väldigt förvirrad och strukturlös. Det är så många grejer som man behöver kolla upp och sätta sig in i. Det är ju oftast så att på idéstadiet så verkar allt så enkelt. Det är ju bara att skida över Grönland! Men när man sedan börjar titta på det lite närmare så inser man att det är en ocean av saker att tänka på.

Jag har ju sedan länge sneglat på detta med att korsa Grönland, men än så länge har jag bara kollat in lite sajter på nätet. Dock kan jag bara utifrån det nämna några punkter som jag måste kolla upp.

- Sällskap. Vem/vilka kan följa med?
- Tillstånd att skida Grönland. Tydligen något man ansöker om hos Dansk Polarcenter. Jag trodde i min enfald att det bara var att sätta igång.
- Försäkringar. Hur och till vilka kostnader?
- Kommunikation. GPS, satellittelefon, dator (?), solcellsladdare för att kunna ladda alla dessa manicker.
- Isbjörnarna. Alarm och/eller vapen. Vilket vapen i så fall? Kan man låna/hyra ett och vilka tillstånd krävs?
- Utrustning. Jag måste fixa bättre pulka och pjäxor. Vilken utrustning kan jag låna, vilken ska jag köpa?
- Finansieringen. Hur ska jag finansiera detta utan att vara sponsrad?
- Logistik. Resor till och inom Grönland. 

Ja, som ni förstår så har jag ännu bara börjat skrapa på ytan av allt jag måste göra och sätta mig in i, så ni får ha lite överseende med att den första tiden mest går åt till att orientera mig, dvs. kartlägga projektet och strukturera arbetet.

Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: Linda

Fasen så spännande att få följa dig genom ett nytt projekt.

2009-01-21 @ 19:41:34
Postat av: Anonym

Vid middagsbordet hemma hos familjen Nelson / Isaksson:

E - Har du hört att Joel tänker korsa Grönland på skidor?

J - Mmmm...

E - Ja med det är ju farligt, han kan ju dö!

J - Nä det tror inte jag.

E - Nähä med isbjörnar och farliga issprickor?

J - Men Joel lämnar ALDRIG något åt slumpen.



Jag tycker ändå att det låter läskigt! Kram Emma

2009-01-22 @ 20:46:19
Postat av: Joel

Linda: Kul att du vill följa med även på detta projekt :)



Emma: Tack för din omtanke! Samtidigt känns det skönt att veta att J tror på mig :)

2009-01-22 @ 22:37:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0