"Jag tänkte inte på det"

Jag har fått svar på mina frågor, men trots detta så känner jag mig bara, om möjligt, ännu mer förvirrad och strukturlös. Jag känner mig lite som uppfinnaren, som spelas av Peter Dalle, i Lorrygänget. Han som ständigt yttrade orden i rubriken.

Hur som helst så var de väldigt tillmötesgående på Dansk Polarcenter och hänvisade till instruktioner och formulär som fanns på deras hemsida. Jag har bara skummat igenom filerna, men det var när jag läste dem som jag blev alldeles matt. Det är så mycket som jag måste sätta mig in i, ordna och bekosta. 

Ska jag ha vapen med mig måste jag skaffa vapenlicens. Det innebär att jag måste gå med i en skytteklubb eller ta jägarexamen. Det senare har jag förvisso funderat på tidigare, men inte under dessa omständigheter. Dessutom ska vapen förvaras på ett säker sätt osv. Kanske är det enklast att försöka lösa denna säkerhetsfråga på något annat sätt. 

Man måste dessutom ha en så kallad SAR-försäkring (Search and Rescue), så är man tvungen att försäkra sig för sökning upp till en miljon DKK, medan räddningsförsäkringen ska täcka kostnader upp till 280 000. Frågan är vad en sådan försäkring går på? Jag misstänker att det inte är den billigaste försäkringen. Sedan måste man ha en nödradio. En nödradio! Jag trodde i min okunskap att det räckte med en satellittelefon. Det betyder att jag måste ordna (hyra) en radio och lära mig hur den fungerar.

Jag kan säga att det är många tillstånd att söka och skrivelser att göra. Det känns som om jag måste backa två steg för att kunna ta ett framåt. Nåja, jag ska inte beklaga mig, för det är inte alla förunnat att ens kunna drömma om ett sådant här äventyr.

Till topps! /Joel
 

Kommentarer
Postat av: Emelie

Oj...det var mycket att tänka på det du...jag får nog följa med på nästa äventyr istället tror ja. Haha. :)

2009-02-03 @ 21:49:54
Postat av: Pontus

Jag har nog nån gammal radio som du kan få. På med en stor antenn bara så ska du nog kunna lyssna på Melodikrysset ute på Grönlandsisen.

2009-02-03 @ 22:19:56
Postat av: Joel

Emelie: Säg inte det. Det handlar bara om rätta förberedelser :)



Pontus: Haha, du är en riktig kompis, du :)

2009-02-03 @ 22:23:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0