Styrkepass

Jag tänkte bara berätta lite om hur ett vanligt styrkepass kan se ut. Varje måndag anger jag ju föregående veckas träning, och som mitt träningsschema är upplagt, brukar jag köra två pass styrka per vecka.

Vanligtvis börjar jag ett pass med att värma upp i roddmaskinen. Under tiden som jag ror, funderar jag på vilka övningar jag ska göra. Det finns två stående övningar, och det är sit ups och tåhävningar, dvs. mage och vader tränas. Utöver detta kör jag alltid ben, men där varierar jag mellan tre olika övningar, bak- respektive framsida på låren samt utfall (baksida lår+sätesmuskel). Jag försöker genomgående alternera mellan olika muskler från gång till gång, men samtidigt täcka hela kroppen. Jag tänker på att gå igenom hela kroppen, uppifrån och ner, bak- såväl som framsida.

Jag brukar köra sex olika stationer. Viktmässigt kör jag ganska många repetitioner, 8-16st, med vikter kring 70-80% av max. Jag vilar väldigt lite mellan varje station, utan kör på i ett. Detta har jag nyligen lärt mig kallas för aktiv vila, dvs. jag jobbar hela tiden, men jag låter en viss muskel vila i väntan på att jag gått varvet runt. Genom att jag är aktiv, nästan hela tiden, orkar jag inte köra så mycket mer än en timme, sedan har jag tömt musklerna på all energi. Träningsformen syftar till att ge funktionell uthållighetsstyrka. Jag bygger alltså inte volym. Dock resulterar denna träningsform i en väldefinierad muskulatur, om ni nu ska prata Beach 2010 ;)

Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: Daniel

Tjena Joel.



Alltid lika motiverande att kika på din blogg!



Känner du till konceptet crossfit? Kanske kan vara nåt för dig, en typ av cirkelträning. Om du är intresserad, kolla på crossfit.com

2009-12-01 @ 21:58:35
Postat av: Joel

Tack Daniel! Jag känner till crossfit. Tyvärr har jag inte utrymme för att börja träna det också. I alla fall inte nu.

2009-12-01 @ 22:39:08
Postat av: Anonym

Just say which beach!

2009-12-02 @ 21:36:50
Postat av: Joel

Tja, vad sägs om nån fin Söderhavsö?

2009-12-02 @ 22:01:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0