Träningstips

Jag tänkte att jag kunde dela med mig av några träningstips, och i detta fall några styrkeövningar. De övningar som jag presenterar här är några som jag kör ganska ofta just för att de innehåller moment och rörelser som påminner om dem man gör vid alpin klättring. Det är alltså inte tal om några underarmspåfrestande fingerspetsövningar :)

Jag kan också konstatera att detta bara är ett urval av lämpliga övningar, då det finns många andra bra, men man måste ju alltid avgränsa sig. Utöver att de är bra "klätterstärkande" övningar, så krävs det inga speciella hjälpmedel, utan man kan göra dessa hemma. Dessutom tränar man precis med den vikt (kroppen) som man har när man sedan ska klättra i verkligheten.
 
Först och främst kan man nämna tre klassiker: armhävningar, rygg ups och sit ups. Dessa övningar är bra för att stärka torsot, dvs. lite core-träning. Det är viktigt att denna del är stark, då det utgör kroppens kärna (core). Observera dock att det inte är bra att göra sit ups som vanligt, då det kan vara skadligt för ryggen. På gymmen brukar det finnas speciella sit up-bänkar som skonar ryggen. Men är man hemma kan man göra "omvända" sit ups, dvs. istället för att trycka upp överkroppen mot benen så för man upp benen mot överkroppen. Detta skonar ryggraden samtidigt som det tränar magen på samma sätt.

Men det är faktiskt tre andra övningar som jag vill lyfta fram. Den första kallas för Utfall, och den syftar till att träna lårets bak- och framsida samt skinkorna, dvs. de muskler man använder när man går i uppförsbackar. På vilket sätt denna övning är lämplig för bergklättrare säger väl sig självt.

Till att börja med kan man utföra utfallen utan vikt om man så vill. Många använder sig av skivstång för att öka belastningen, men har du inte tillgång till en skivstång så kan du använda dig av en lämpligt tung ryggsäck, och på så sätt blir det ju en riktigt verklighetstrogen övning ;). Övningen kan göras genom att du antingen tar ett stort kliv framåt alternativt bakåt, för att sedan skjuta dig upp igen till stående läge.

Den andra övningen jag vill lyfta fram är Pull ups eller Chins. Övningen tränar de delar av armar och rygg som man använder sig av när man ska dra sig uppför ett rep eller sten/klippa. För att kunna göra övningen hemma krävs det bara att det finns något som du kan hänga i med hjälp av händerna. Därefter är det bara att dra sig upp så att hakan (chin) når stången.

Den trejde och sista övningen som jag vill framhäva är Dips. I denna övning tränar man de muskler (bröst, axlar, armar) som man använder när man ska häva sig upp över en kant. Det är inte ovanligt att dessa tre rörelser går ihop, då man börjar med att dra sig upp (pull up) på stenblocker, för att när man sedan har kommit tillräckligt högt upp häva sig upp (dips) för att kunna få upp en fot och resa sig (utfall).

Som sagt, det finns många andra bra och nyttiga övningar, men dessa tre brukar vara återkommande i mina styrkepass.

Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: rasmus

hej

kul att se hur det går1

kan du förklara den där situps övningen lite för mig?



mvh

Rasmus

2008-09-21 @ 15:49:08
Postat av: Joel

Hej, kul att du läser min blogg. Apropå övningen så ska du ligga på rygg. Böj och dra upp benen, ungefär som fosterställning. Därifrån ska du pressa knäna upp mot bröstet. Det blir som motsatta sit ups.

2008-09-21 @ 18:43:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0