Sport eller lek?

"There are only three sports: bullfighting, motor racing, and mountaineering; all the rest are merely games."

image41Ett uttalande som tillskrivits machoförfattaren Hemingway. Dock ifrågasätts det om Hemingway verkligen ska ha yttrat dessa ord. De som vill fördjupa sig kring de källkritiska diskussionerna kan göra det här.

Men ser man till vad som sägs, så vill jag å det bestämdaste hävda att tjurfäktning inte är en sport. Ett ställningstagande som uteslutande är av moralisk karaktär. Sedan kan jag inte tycka att köra bil är en riktig sport heller, då det är bilen som gör det mesta arbetet. Okej, okej, nu riskerar jag att få arga kommentarer av både tjurfäktnings- och motorfantaster (osannolikt att de skulle ha hittat till min blogg, men vem vet).

Slutsatsen blir alltså att:
"There is only one sport: and that is mountaineering; all the rest are merely games."

Tja, nu anser jag förvisso att det finns fler "riktiga" sporter, men det är en annan historia. :)

Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: K

Smyger in här och avslöjar därmed att jag "läser bakåt" i din blogg (fastnade på reflektionssidan). Bara så skönt att få peta i din engelska, att jag inte kan motstå det... "There is only one...", eller hur? Verben, Joel, ge akt på verben! ;)



Best wishes from the English teacher

2009-11-11 @ 18:23:52
Postat av: Joel

Jag hoppas att fröken är nöjd nu, efter det att jag har åtgärdat denna styggelse.

2009-11-11 @ 22:21:47
Postat av: Kristina

Klart jag kollar dig! Well done! Du är en läraktig elev, det finns hopp för dig.

2009-11-12 @ 09:12:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0