Höghöjdsglamour

Har precis avslutat boken Göran Kropp 8000+ av David Lagercrantz (Bonnier 2002). Givetvis finns det oerhört mycket att säga om alpinism i allmänhet och Göran Kropp i synnerhet, men jag insåg att alpin höghöjdsklättring inte alltid är så romantiskt som man kan föreställa sig. Utöver att höghöjdsklättring kräver sina dödsoffer, så finns det andra "baksidor".

Kropp beskriver hur han precis efter toppbestigningen av Everest är så dålig av sjukdom och utmattning, att han får diarréanfall. Anfallet kommer när han hänger upp och ned efter att ha trasslat in sig i några rep. Där ligger han medan diarrén rinner utmed kroppen. Pga. höjden och utmattningen orkar han inte tvätta sig, så han tillbringar natten med sin egen intorkade avföring i kläderna. Inte särskilt galmoröst, kan tyckas.

Detta var inte heller en engångsföreteelse, då han upplevt något liknande en gång tidigare när han var och klättrade i Anderna. Jag kan bara hoppas att jag slipper vara med om denna upplevelse. Ibland kan man ju undra vad man har gett sig in på :) Nåväl, det reder sig nog...

Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: C

Du får nog ta med dig Apotekets receptfria tabletter mot lös mage och diarré under din klätting...

2008-01-26 @ 17:00:21
URL: http://newseason.blogg.se
Postat av: Joel

Jepp, det måste jag absolut göra ;)

2008-01-27 @ 09:54:12
Postat av: Tomas

Det är klart det är glamoröst!
Eller minst sagt annorlunda iaf, inte nog med att ha klättrat upp på världens tak, utan även att ha skitit på sig under tiden!

Det är väl lite därför man går ut på tur?
För att skita på sig frysa och svära..

2008-01-29 @ 19:55:49
URL: http://aventyrilivet.blogspot.com
Postat av: Joel

Tomas: Förvisso, men jag är nog lite klen. Att frysa och svära kan jag nog stå ut med, men att övernatta i min egen skit, där går nog gränsen ;)

2008-01-30 @ 12:10:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0