Om kunskap

Det är ganska intressant det här med kunskap. Det finns så mycket kunskap som anses så självklar att ingen har brytt sig om att förklara eller beskriva den. Detta gäller givetvis inom alla livets områden, men i det här fallet handlar det alpinism - isyxor för att vara mer bestämd, eller hur man fäster isyxor på ryggsäcken för att vara riktigt precis.

Till saken hör att jag nyligen har köpt både en ryggsäck och en isyxa. Ryggsäcken är en Haglöfs Matrix 70L och i beskrivningen står det att den har två fästen för isyxor. Perfekt, tänke jag. Dock följde det inte med någon bruksanvisning till ryggsäcken överhuvudtaget. Jag kunde då inte se några fästen för isyxor. Den enda ledtråd jag fick var två spännband som sas vara isyxefästen. I samband med detta drog jag mig till minnes en sekvens ur boken om Göran Kropp, där han hjälper några oerfarna Everestklättrare med en så enkel sak som hur man fäster isyxorna på ryggsäckarna. Jag minns också att jag småskrockade för mig själv åt denna okunskap.

Fast det var något helt annat när jag själv ställdes inför problemet. Och eftersom jag aldrig har rört mig inom alpinistkretsar förut så har jag inte haft möjligheten att se hur andra fäster sina yxor. Inte ens Google var till någon hjälp. Jag insåg då att detta är en sådan kunskap som bara anses finnas där. En kunskap som sprids från person till person, och inte genom massdistribution. I mitt fall blev jag tvungen att kontakta Haglöfs för att fråga, och där hjälpte Henrik mig.

image45Frågan är nu om du vet hur man fäster en isyxa på en ryggsäck? Ska den vara inuti eller utanpå? Ska yxskaftet peka nedåt eller uppåt? Hur gör man så att yxan inte kan glida ut ur sitt fäste oavsett vilket läge ryggsäcken är i. Tänk på skaderisken och att den inte ska vara i vägen. Den enda konkreta ledtråd du har är ett spännband i din hand. Om du har erfarenhet av klättring och isyxor, så får du inte svara.

Det är vid dessa tillfällen som man inser vad det innebär av kunskap för att ta sig upp och ned på Aconcagua, när en så liten sak som hur man fäster en isyxa på ryggsäcken kan orsaka så mycket bryderi. Men nu har jag ju denna kunskap, och i framtiden kommer jag inte längre att reflektera över den, utan jag kommer uppleva det som om jag alltid haft den.

Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: Staffan

Jag TROR mig veta ;) Stick in yxan i öglan längst ner på säckens baksida, med handtaget först, vrid ett halvt varv och vänd sedan handtaget uppåt mot topplocket. Fäst i den avsedda anordningen. Eller?

2008-02-10 @ 12:12:24
URL: http://www.minutsida.blogspot.com
Postat av: Joel

jepp, korrekt! :)

2008-02-10 @ 12:48:49
Postat av: Staffan

Eftersom jag inte har nån isyxa fick jag fundera ett tag kring hur jag fäster spaden =)

2008-02-10 @ 22:52:33
URL: http://www.minutsida.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0