Joel on Top!

Jag nadde toppen pa Juldagen 25/12 kl. 10.30 lokal tid (14.30 svensk tid).

Tyvarr kan jag inte ladda upp nagra bilder just nu, da jag inte har med mig nagra kablar till kameran. Det var i alla fall en vacker dag och bestigningen gick over forvantan bra. Jag och DW startade fran det sista lagret White Rocks vid 06.00. Fyra och en halv timme senare stod vi dar pa toppen. Det ar inte helt osannolikt att vi just da var de hogst belagna manniskorna i hela varlden. Eftersom det ar vinter i Himalaya just nu. Lyckade vinterbestigningar i Himalaya ar ocksa valdigt ovanliga. Det tog over 20 ar mellan de tva senaste (2005 respektive 1994).

Ni som har foljt bloggen vet ju att den planerade toppdagen var satt till den 28/12, men pga. flera faktorer kunde vi forcera bestigningen. Jag och DW som ingick i ett taltlag kande oss mycket starka, bade fysiskt saval som mentalt. Varje gang vi skulle rora oss uppfor berget gjorde vi det i en fart som fick de flesta andra att skaka pa huvudet. Andock var det aldrig nagon fara for hojdsjuka, da vi bada kande att vi hade total kontroll. Givetvis reagerade kroppen pa varje stigning, men det var bara huvudvark som gick over i samband med att man gjorde nedstigningen. Helt optimalt med andra ord. Ingen av oss reagerade med illamaende, yrsel, svullnader osv. Dock tog hojden lite mer pa vara andra klatterkompisar EK och DL, vilka bada borjade ma riktigt illa vid olika tillfallen. Detta bidrog bl.a. till att de inte nadde toppen, men daremot kom de upp till personliga hojdrekord pa imponerande 5000 m.

Naval, vart program sag slutligen ut som foljer:

fre 19 cache till Canada
lor 20 upp till Canada
son 21 cache till Nido
man 22 upp till Nido
tis 23 cache till White Rocks
ons 24 upp till White Rocks
tor 25 toppdagen
fre 26 utmarsch och buss till Mendoza

Vi skrotade helt enkelt alla vilodagar. Vi kunde gora det da vi kande oss sa starka och befriade fran problem av hojden. Hade vi kant att det behovts sa hade vi givetvis kunna lagga in fler vilodagar. Grejen var dock att vi cachade sa snabbt sa vi hade oftast hela dagen pa oss att vila, sa cacharna blev kombinerade vilodagar.

Jag ska skriva en redogorelse, dag for dag, nar jag ar ater i Sverige. Det blir val lite lattare att lasa nar jag kan skriva å ä och ö ;) Dessutom blir det bilder till. I ovrigt sa ska jag bli en vanlig turist nu. Jag har varit och shoppat lite "civila" klader.

Avslutningsvis kan jag bara konstatera att jag lyckades med det jag har planerat, jobbat, stressat, kampat for i over 18 manader nu. Det ar antligen over. Jag gjorde det. Det har inte sjunkit in riktigt an. Jag fattar det inte riktigt. Ingen mer press pa mig sjalv, bl.a. pga. denna blogg ;). Jag kan vara nojd nu - men...

...men nu borjar ett nytt aventyr. Jag har redan borjat fundera pa mitt nasta stora projekt, att korsa Gronland pa skidor. Det skulle i sa fall ga av stapeln sommaren 2010, dvs. om ca. 18 manader. Vad tror ni? Vill ni folja med pa den resan ocksa?

Fran toppen! /Joel

Kommentarer
Postat av: Martin E

Grattis till bedriften! Har följt ditt äventyr då och då via bloggen.

2008-12-27 @ 19:48:40
Postat av: Vikarien

Oerhört imponerande, även om jag alltid trott att du skulle nå ditt mål. Joel, du är ett levande bevis på att om ger sig f*n på något så fixar man det!

2008-12-27 @ 19:58:46
Postat av: Anna Larsson

Grattis till toppen! Kul att det gick så bra!

2008-12-27 @ 21:23:58
Postat av: Joel

Martin E: Tack och kul att du har foljt mig pa min blogg.



Vikarien: Jag kan vara ganska envis, for det mesta en positiv egenskap ;)



Anna Larsson: Tackar, jag ar faktiskt riktigt nojd med hur vi tog oss till toppen.

2008-12-28 @ 00:49:23
Postat av: Pontus

Grattis och njut av toppen nu! Bra jobbat.

2008-12-28 @ 10:16:47
Postat av: Sofia

Grattis till bedriften! Vad ar en cache? Klart att vi följer dig över Grönland också om du tycker att det skulle vara ett roligt nästa äventyr. Men förtusan, klappa dig själv riktigt rejält på ryggen och njut över att du gjorde det! Du är nu en av de få människor som varit upp på Aconcaguas topp! :-D

2008-12-28 @ 16:55:57
Postat av: Linda

Så extremt stort grattis Joel :-)

2008-12-28 @ 20:03:49
Postat av: Jörgen

Grattis Joel, jag är mäkta imponerad! Hoppas att allt går bra även på "tillbakavägen".

2008-12-28 @ 20:06:51
Postat av: Tessan

Stort grattis!Härligt jobbat.Kul att all träning har gett resultat..Hoppas att ni får en trevlig fortsatt semester. Passa på att vila och ät ordentligt nu. :0)

Stolta kramar från mig!

2008-12-28 @ 22:15:49
Postat av: Joel

Pontus: Tackar, det ska jag :)



Sofia: En cache är en liten depå av t.ex. mat och kläder. Jag njuter absolut av att allt gick bra.



Linda: Tack så mycket!



Jörgen: Tack för omtanken, för sanningen är ju att nedstigningen (i detta fall, läs: tillbakavägen) innebär större risker än uppstigningen.



Tessan: Tackar. Jag arbetar hårt på att äta och vila upp mig. Jag har tappat 2-3 kg, så det blir att äta en hel del argentisk biff (kolosser på 600-800 gram!)

2008-12-29 @ 16:48:48
Postat av: christer b

Grattis till toppbestigningen. Jag har förstått att du är väldigt bra tränad. Det är bara att köra på till nästa äventyr. Du lyfter arbetslagets ribba med vad som är möjligt.

2008-12-30 @ 17:00:08
Postat av: Alina

Ha en trevlig kväll! :)

2008-12-30 @ 17:04:13
URL: http://emmiealina.blogg.se/
Postat av: Joel

christer b: Tack, vi far se vad som blir mitt nasta aventyr :)

2008-12-31 @ 13:48:12
Postat av: Ylvan

Grattis!!! Härligt härligt! :)

2009-01-03 @ 06:44:13
URL: http://ylvans.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0