Mode - värmelager

Uppe på höga berg kan det bli riktigt kallt, och Aconcagua är inget undantag. Det är inte ovanligt med temperaturer nedåt -30 C. Av denna anledning behöver man kunna ta på sig ett värmelager, speciellt också om man inte håller igång, utan t.ex. väntar i ett läger uppe på berget. En annan anledning till att ha bra funktionell utrustning är att slippa förfrysningsskador, något som är relativt vanligt bland alpinister.

På fötterna har jag ett par storskor i plast (Koflach Vertecal). De påminner lite om slalomkängor, men dessa är specialgjorda för att klättra med. Skorna är bl.a. stegjärnsanpassade. För skydd mot att snö ska komma in i skorna så har jag snödamasker från Lillsport. Utöver att de håller snön ute så hjälper de till att hålla värmen i fötterna, vilket är nog så viktigt.

På överkroppen har jag en huvförsedd dunjacka från Patagonia. Över huvudet har jag en balaclava, dvs. en "rånarluva" samt att jag skyddar ögonen med ett par skidglasögon. På händerna har jag ett par överdragsvantar i GoreTex, och under vilka jag kan ha upp till två-tre lager handskar/vantar om det är riktigt kallt. Just händer och fötter är ju extra utsatta för köldskador och det är därför viktigt att man har kläder som verkligen håller väta och vind ute. Det är definitivt inga områden som man ska försöka snåla in på.





Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: Tomas

Men gu vilken härlig jacka!

Jag har följt din modeblogg i smyg och den är väldigt trevlig!

2008-08-30 @ 16:58:17
URL: http://aventyrilivet.blogspot.com/
Postat av: Joel

Jepp, den är varm och mysig :)

2008-08-30 @ 20:34:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0