Mode - lager 2

Många tror att det bästa sättet att hålla sig varm är att bylsa på sig den fetaste jackan som finns. Egentligen ska man göra tvärtom, dvs. ta tunna kläder istället, men i flera lager. Detta kallas för flerlagersprincipen och bygger på att varmluft hålls varm och på plats under respektive lager. En annan fördel är att det är lättare att reglera hur varmt klädd man är i förhållande till vädret och den egna arbetsinsatsen.

Underställ används väl om det är kyligt, vilket det oftast är uppe på höga berg. Dock har vi kommit fram till lager 2 i denna modeserie. På benen har jag ett par Haglöfs vandrarbyxor med förstärkta områden för knäna och baken. På första bilden har jag inte superundeställströjan, utan en funktionströja från Soc. Funktionsmaterialet uppfyller samma kriterier som underställströjan, men den är lite snyggare. På fötterna har jag ett par trailskor (terrängskor) från Salomon (XA Pro 3D XC).

På nästa bild har jag bytt ut den tunna funktionströjan mot en lite kraftigare Craft 2-lagers microfleece-tröja. Denna tröja är lite varmare och lämpar sig väl som enda tröja i kombination med skaljacka vid ganska hårt arbete, t.ex. att dra pulka på skidor. Är det riktigt kallt, eller att man tar en lite längre paus  för mellanmål/lunch, så kan man vilja förstärka med ytterligare ett lager och på bild tre, så har jag tagit på mig min fleece-jacka. Fleece är ett syntetiskt material som inte har bomullens nackdelar.

Observera att jag matchar samtliga tröjor/jackor med samma byxor. Inom övriga modevärlden, så skulle nog detta anses vara fattigt. Dock råder det lite andra lagar inom friluftsmodet, då viktvariabeln är av yttersta vikt, och då tänker jag inte på modellerna, utan på kläderna i sig.



Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: Linda

Posör!

2008-08-17 @ 10:03:54
URL: http://ars.blogg.se/
Postat av: Joel

Jepp, c'est moi :)

2008-08-17 @ 19:25:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0