Storskor

Om man ska hålla på med alpin klättring på "hög" nivå, så är det bra ifall man har ett par ordentliga skor. Givetvis finns det speciella skor för detta ändamål, och de kallas för storskor. I huvudsak finns det två sorters storskor och det är antingen läder eller plast. Plastskorna är utformade så att de består av ett plastytterhölje med löstagbara inneskor (de påminner lite om slalompjäxor). Läderskor lämpar sig för lite enklare klättring, men ska du bestiga riktigt höga berg i alpin miljö, så är plastskor att föredra. Båda sorterna är dock anpassade för stegjärn, vilket är en förutsättning. Nackdelen med plastskor är att de är tyngre och otympligare, vilket gör det besvärligare vid t.ex. anmarschen, även om det går att vandra i dem.

Med tanke på att jag är rädd om mina små tår, så tänkte jag att det är bäst att satsa på plastskor för de är varmare. För Aconcagua är det kanske lite over kill, men det finns ju fler berg efter Aconcagua ;-) Storskor är tyvärr inget man bara går till närmaste intersportbutik och provar ut. Utbudet är ju bättre i större städer, men bor man i en mindre stad så är man hänvisad till nätet. Men väl där, hittade jag ett par som verkade kunna passa mig. Dock var jag osäker på storleken. Hur ska man tänka? Bör man satsa på att ta samma storlek som man normal brukar ha, och utgå från att de är anpassade för att man ska kunna få in dubbla par strumpor, eller ska man satsa på en större storlek? Hur många storlekar ska man då gå upp? En - två?

Skorna jag hittade på nätet var ungefär en storlek större än vad jag normalt har, så jag mejlade butiken och det verkade som om skorna skulle kunna fungera. Man ska tydligen gå upp någon storlek, hur mycket varierar givetvis på hur stora storlekarna är på skorna och dina fötter. När jag testade dem med dubbla par strumpor så satt de bra, stadigt på foten men inte för hårt. Nu står de där i garderoben, i väntan på vintern så jag kan gå in dem inför Aconcagua.
image9
Märket på skorna är Koflach Vertical

Till topps! /Joel


Kommentarer
Postat av: Pontus

Vad kostade de? Och hur ser dina kostnader hittills ut? Vore spännande att följa utgifterna och räkna ned till 25 000.

2007-11-13 @ 22:06:09
Postat av: Joel

Jag fick dem billigt :) Jag ska lägga ut en budget, och allteftersom jag börjar beställa resor osv. så kan man börja räkna ned.

2007-11-14 @ 14:22:24
Postat av: Ted Ekberg

Kanske värt att kolla den här länken.
http://www.psychovertical.com/?gettingtherightboots

psychovertical.com drivs av den brittiske stjärnalpinisten Andy Kirkpatric och inne håller oerhört mycket information om kläder, utrustning och tekniker för alpinism. En riktig guldgruva,

2007-11-26 @ 15:29:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0