Isyxa nästa

Har börjat kolla runt lite på nätet efter olika isyxor. Det jag ska ha är en alpin isyxa även kallad glaciäryxa, vilka skiljer sig från isyxor som man isklättrar med. En yxa för isklättring ser mer ut som ett fantasifullt tortyrredskap (till vänster). En alpin isyxa däremot är lite mer återhållsam till formen (till höger).

image17image18
Den förra är utformad för att man aktivt ska klättra uppför is, medan den senare snarare är ett säkerhetsredskap än ett klätterverktyg. Det jag är ute efter är en vanlig isyxa, vilket kan användas som stöd och sond, säkring och bromsning, gräv- och huggverktyg osv. Jag vill passa på och tipsa om ett mycket bra och informativt videoklipp om hur man använder isyxan som ett broms- och säkringsredskap. Klippet ligger på YouTube.

Säkring och bromsning med isyxa

Det råder delade meningar om hur lång yxan ska vara i förhållande till sin egen kroppslängd, men för det mesta nämns längder mellan 60-70 cm. En annan aspekt man måste tänka på är vikten, för uppe på några tusen meters höjd räknas varje gram. Samtidigt vill man ju inte tulla på säkerheten, vilket man kanske gör om man har en alltför lätt (läs klen) yxa. Det bästa är givetvis någon form av kompromiss. Visst är priset också en parameter, men det är underordnat både vikt och kvalité.

Hursomhelst, jag har precis börjat titta på olika isyxor, så jag har mycket att sätta mig in i och många yxor att fundera på. Tips och råd mottages alltid tacksamt :-)

Till topps! /Joel

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0