Elbrus

Som sagt, parallellt med förberedelserna inför Grönland, och nu närmast Gran Paradiso, så planerar jag för Elbrus till sommaren. Faktum är att jag har fått en riktig rivstart med detta arbete. För dem som inte vet vad Elbrus är för ett berg, så kan jag berätta att det är Europas högsta berg. En position den tog över från Mont Blanc i samband med att Europas gränser drogs om i och med Sovjetunionens fall. Den ingår alltså i Seven summits (den högsta toppen på respektive kontinent). Elbrus är en utslocknad vulkan bestående av två tvillingtoppar, den västra ligger på 5642 medan den östra är på 5621. Berget är beläget i Kaukasus nära gränsen till Georgien.

Igår passade jag på att fråga ut AL om Elbrus, då hon var där i fjol. Hon ska för övrigt till Nepal och vandra bl.a. till EBC, så jag får önska henne lycka till och samtidigt uttrycka min avundsjuka ;)

I dagsläget är vi tre säkra deltagare: jag, DW (som jag toppade Aconcagua med) och ME. Den senare är en ny bekantskap som verkligen är inspirerande, och det är mycket hennes förtjänst att vi redan ligger så långt framme i processen. Det är kul med människor där det inte sitter fast, sådana som inte bara är "talkers" utan "doers".

Preliminärt reser vi 15 juli, hemresedatumet är ännu så länge öppet. Vi kommer att bestiga Elbrus via normalleden, dvs. söderifrån, vilket svårighetsmässigt är en behaglig bestigning. Just nu funderar vi också på vilken arrangör vi ska anlita för själva pappersarbetet. Vi kommer alltså inte att köpa ett expeditionsupplägg, utan vi gör bestigningen självständigt. Dock är den ryska byråkratin inte att leka med, och det kan jag säga utifrån egna erfarenheter efter att ha arbetat där i ett år. Av denna anledning så betalar vi en arrangör för att hjälpa oss med inbjudan, tillstånd osv.

Nåväl, jag ser verkligen fram emot detta äventyr :)

Längdåkning

Igår och idag har vädret varit helt underbart här uppe i vår norra landsända. På grund av detta lånade jag ihop utrustning för att kunna åka längdåkning båda dagarna. Jag har ju känt ett behov av att få lite konditionsträning, och dessutom har jag börjat vänja mig vid tanken om att jag måste börja åka mer längd med tanke på Grönland. Dessutom är ett delmål att åka Vasaloppet nästa år. Jag äger inte någon egen skidutrustning, faktum är att jag har nog inte åkt i spår sedan min studenttid. Jag har alltid tyckt att skidåkning i spår är som att vandra på asfalterade vägar. Dock inser jag att jag för träningens skull måste tänka om, även om det inte riktigt går att jämföra denna typ av skidåkning med turskidåkning med pulka. Hur som helst blev det en timmes åkning både igår och idag i det fina vädret :)

Träning v8

Hm, det börjar bli lite pinsamt nu. Det gäller att jag börjar komma igång lite med träningen igen. Det går inte att vila på gamla lagrar. Kondition är faktiskt en färskvara. Dock har jag bett om ursäkt i vecka efter vecka, men nu gäller det att börja träna lite mer seriöst. Det är inte många veckor kvar till Gran Paradiso, och EK som förmodligen ska följa verkar träna på ordentligt. Nåväl, så fort som jag kommer hem till Falun ska jag löpträna lite. Jag måste kompensera för de innebandypass jag har missat medan jag varit i Boden.

Cykel till jobbet (må-fr)
Innebandy i måndags och torsdags (60 min)

Ack, Norrland du sköna

Det är konstigt, men varje gång jag åker hem grips jag av naturens karga skönhet. Det är konstigt hur jag kan glömma bort bilden av vinterdis på en frusen myr eller ett böljande landskap med snöbetyngda granar. När jag satt där på tåget bestämde jag mig för att ta en tur i skogen någon dag. Berg i all ära, men som uppvuxen i Norrbotten var skogen min första kärlek. Jag kom faktiskt att tänka på denna fina Dan Andersson-dikt:

Natt

Jag vill ut till att vandra i vildmark om natten,
till att leta mig vägar där ingen har gått.
Jag vill stanna på Matalams stenfrusna vatten
för att hölja mitt vemod i skymmande grått.

Jag vill hälsa dig, hemland av sånger och saga
och av snö kring Ajatteles klippor och snår;
mitt frostiga arvland där rävarna jaga,
medan midnattens hunger kring skogarna går.

Mina marväxta tallar ha torkat med åren,
och se storfuran lutar sig trött för att dö. -
Det är grått, det går krypande skymning i snåren
och i topparna visslar en västan om tö.

Och ur skuggornas djup klinga urgamla låtar,
där är vallhornets lockton med vemod uti,
där gå viddernas visor kring vindfällda bråtar,
och den själ som de fångat vill aldrig bli fri.

Så jag hälsar dig, gran, som min ensamma like
och jag räcker dig, ungbjörk, min trofasta hand,
och jag kallar mig fri fastän här i mitt rike
jag har fångats och snärjts av det namnlösas band.

På försäkringsfronten intet nytt

Eftersom jag inte hade hört av Europeiska försäkringar på ett par veckor, trots löfte om att de skulle återkomma, så ringde jag upp dem idag. Jag fick då beskedet att de inte hade möjlighet att försäkra mig och mitt projekt, då det var för "expeditionslikt". Hm, expedition är ju precis vad vi pratar om här. Nåväl, då gäller det bara att fortsätta jaga försäkringsbolag. I vårt samtal nämnde han att det fanns ett norsk bolag, han visste dock inte vilket, som erbjöd möjligheterna att teckna liknande försäkringar.

Nåväl, det är ju inte så att jag har bråttom, men det vore kul att kunna veta att man är försäkrad och till vilken kostnad. För övrigt ska jag "hem" till Boden, kanske blir det lite utförsåkning, vilket vore bra inför Gran Paradiso.

Det är mycket nu

Som rubriken antyder så har jag ganska mycket att hålla reda på. Utöver vardagens alla krav med jobb och andra frivilliga engagemang, så har jag en massa projekt som löper parallellt just nu. Vissa kräver lite mer förberedelse än andra, både i form av administrering och träning. Vilka är alla dessa bollar jag har i luften och järn jag har i elden? Jo, närmast på programmet står Gran Paradiso till påsk. Därefter ska jag i månadskiftet april-maj skida Jämtlandstriangeln med två kollegor, för att sedan åka till Alperna för mitt 4000+projekt direkt efter midsommar. Jag hinner sedan knappt hem till Sverige förrän jag ska åka till Ryssland för att bestiga Elbrus. Sommaren rundas av med en fjälltur med syster och pappa i augusti, och får MW som han vill så kommer jag att följa honom till Hurrungarna, Norge i September. Utöver dessa grejer så finns mina Grönlandsplaner hela tiden i bakgrunden.

Det är mycket just nu, men jäklarns vad kul jag har :) - eller rättare sagt, kommer att ha.

Isklättrarhelg i Åre

Jag tänkte bara i korthet sammanfatta min helg i Åre. Jag och MW, som jag besteg Mt Blanc med, åkte under helgen upp till Åre för att gå en kurs i isklättring. Våra tidigare erfarenheter av denna typ av klättring var obetydliga. Visserligen hade vi svingat oss uppför väggar förut, men denna gång fick vi en lite mer grundlig genomgång. Vi hade anlitat en instruktör från Äventyrsbutiken i Åre. Pierre som vår guide hette var mycket trevlig och duktig. Jag kan varmt rekommendera honom för alla intresserade.

Nåväl, jag och MW åkte upp i fredags efter jobbet. Väl framme slog vi upp vårt tält i närheten av en slalombacke. På lördagsmorgonen träffade vi Pierre och gick igenom lite utrustning och grundläggande teknik. Vi körde också lite isbouldring. Efter lunchen åkte vi ut till Helgesjön och klättrade en led som var betydligt svårare än tänkt, då den i princip var helt vertikal. Svårighetsgraden var 5 och varken jag eller Mathias lyckades ta oss upp hela vägen :) Efter klättringen åkte vi till badhuset där vi duschade och bastade innan vi gick och åt en välförtjänt middag. Efter lite ytterligare förstärkning så gick vi och lade oss i tältet som vi nu hade rest precis nedanför Holiday Club.

Söndagsmorgonen var ganska kylig ca. -16, men det var en solig dag, klar och krispig. Vi åkte ut till ett ställe som heter Handöl och där klättrade vi en rolig led som "bara" hade 80° lutning, men å andra sidan var den 35 meter lång. Denna gång tog både jag och MW oss upp hela vägen, men det ska villigt erkännas att man hade ganska hög puls emellanåt. Dels av ansträngningen, dels av själva grejen att befinna sig 30 meter upp på en isvägg, hängandes i ett par yxor :) Men det var en riktigt häftig känsla i alla fall.

Det var en kort sammanfattning av min helg.

Träning v7

En träningsvecka som jag bäst kommer att minnas för isklättringen under helgen. Jag missade styrketräningspasset på fredagen för att åka upp till Åre, men det kan jag säga att jag har fått träna tillräckligt med styrka i överkroppen och i vaderna ;)

Cykel till jobbet (må-fr)
Innebandy i måndags och torsdags (60 min)
Isklättring i Åre i lördags och söndags (120+60 min)

På bilden är jag i slutet på en 35 meter lång tur.

Efterlysning

Enligt regelverket måste man minst vara två som åker. Jag antar att det är en säkerhetsfråga. Av denna anledning, plus att det blir en viss avlastning i fråga om kostnaderna, så går jag ut och efterlyser sällskap till min Grönlandsresa. Jag har en person som har aviserat intresse, men det gör ingenting om det skulle bli en liten grupp som åkte. Dels för sällskapet, dels utifrån ett säkerhetsperspektiv. Vilka kvalifikationer krävs det för att följa med? Har du redan korsat Grönland tidigare, eller skidat till någon av polerna, så är du en given medlem. Dock är det väl mest sannolikt att du som kan tänka dig att följa med på denna tur har ett genuint intresse för friluftsliv och äventyr. Du måste inte ha fysiken och erfarenheten att klara av Grönland i denna stund. Däremot måste du ha viljan, motivationen och drivkraften att skaffa den fysik och erfarenhet som krävs. Det viktigaste är att du är förberedd den dag då vi lämnar Sverige för Grönland. Har du redan en del erfarenhet och fysiska förutsättningar så är det ju bara bra. Har du jägarexamen så är det ett plus ;) Kanske är det inte aktuellt för dig som läser detta, men kanske finns det någon annan som du skulle kunna tipsa om denna efterlysning.

Nåväl, än har jag oceaner av tid inför Grönland. Apropå något annat så ska jag till Åre imorgon för att gå en kurs i isklättring. Jag har testat att isklättra lite grann tidigare, men med tanke på den mixklättring som mitt projekt Alperna 4000+ kommer att innebära, så är det inte helt fel med en isklättrarhelg.

Budget

Jag har ännu inte fått något besked om vad en SAR-försäkring (Search and Rescue) skulle kosta. Anledningen till att jag är så nyfiken hänger samman med hur stor budget jag behöver avsätta för detta projekt. Eftersom jag inte vill vara sponsrad, så blir detta med kostnadsfrågor extra viktiga. Faktum är att just kostnaderna skrämde mig till en början. Det var de som fick mig att tveka i mitt beslut att korsa Grönland. "Hur mycket kan det tänkas gå på då?" frågar du dig kanske. Tja, när Ola Skinnarmo och Torkel Ideström korsade Grönland hade de 700 000 i budget. Sjuhundratusen! En siffra jag har hämtat från denna artikel om Expedition SAGA, där det berättas om hur Maria Hedman och Kristin Lundgren korsar Grönland. Maria och Kristin hade "bara" en budget på 300 000.

För det första fattar jag inte vad det är som kostar så extremt mycket. Kan det vara försäkringen som är så kostsam, eller är det resor och transporter? För det andra så har jag inga 300 000 att lägga ut på detta projekt. Jag kan max, och det är absolut max, lägga ut ca. 100 000. Om jag sedan betänker alla saker jag planerar att göra samt alla saker jag måste köpa, så ser det tufft ut. Dels har jag tre klätterprojekt: Gran Paradiso, 4000+ i Alperna och Elbrus, dels måste jag bl.a. köpa en bättre pulka och ett par riktiga expeditionspjäxor. Kostanden för bara dessa två grejer går på 14-16 000. Lägg till en ny skaljacka, eventuellt en tjockare dunjacka och mycket, mycket mer. Och till råga på allt kanske jag måste bekosta en jägarexamen och därtill ett vapen.

Jag får helt enkelt börja trolla med knäna :) Allvarligt talat, så gäller det att vara kreativ och finna nya lösningar. Det jag inte har i plånboken får jag ha i knoppen och kroppen. För min del blir det nog inte tal om några glassiga helikoptertransporter ut till inlandsisen, utan jag får avsätta några extradagar för att medelst båt och egna krafter ta mig dit från kusten. Jag har också kollat upp med möjligheterna att i god tid i förväg skicka pulkan med en båt, för att slippa flygfraktkostnaderna på ett 100-kiloskolli.

Ja, ni kanske förstår varför jag är så nyfiken på vad föräkringen kommer att gå på.

Till topps! /Joel

Träning v6

Det är bara att inse. Jag gillar att springa efter bollar. I fråga om träning så är det ungefär där jag ligger på motivationsnivå. Min träning handlar uteslutande om lustbetonade grejer, men vem har sagt att träning alltid måste vara kravfyllt ;)

Cykel till jobbet (må-on, fr)
Innebandy i måndags, tisdags och torsdags (60 min)
Skidtur med pulka i onsdags och torsdags

Skridskotur

Och idag var det dags för vinterns första skridskotur. Det är faktiskt så att jag skäms lite för att säga det, men jag har inte kunnat, hunnit, orkat bege mig ut på isarna förrän idag. En liten ursäkt är väl att jag var i Argentina under hela julledigheten, och väl hemma har jag inte varit så sugen på att ge mig ut på några turer. Sedan har inte isarna varit lika inbjudande och lockande som i fjol. Alltså, isarna strax före jul förra året var exceptionella. De var så fina så att jag steg upp runt fem på morgnarna för att jag skulle hinna ut och åka en timme före jobbet. Hur som helst så var jag ut idag, och jag skrinnade varken särskilt långt eller fort, då jag var ute med en nioåring :) Däremot blev det varm choklad med ostmackor.

Träning v5

Oj, jag insåg just att jag inte har redogjort för min träning under vecka 5. Illa, men här kommer den sent om sider.

Cykel till jobbet (må-fr)
Innebandy i måndags, tisdags och torsdags (60 min)

Utförsåkning

Idag var jag faktiskt i Romme och åkte slalom för första gången på nästan 20 år. Jag var givetvis lite nervös där jag stod på mina hyrda skidor. Hur skulle detta gå? Dock gick det riktigt bra, trots nymodigheter som carvingskidor osv. Det är väl lite som att cykla, för jag åkte en del slalom i min barndom/ungdom. Jag kan väl inte säga att jag var den mest lysande stjärnan där i backen, men jag tycker nog att jag hade bra kontroll och en hyfsad fart. Om det nu är något mått, så föll jag inte en enda gång och ändå åkte jag i svarta backar.

Nu undrar du vad detta har med bloggen att göra. Faktum är att jag inte åkte slalom för dess egen skull, utan det ska mer ses som en förberedelse inför bestigningen av Gran Paradiso i april. Eftersom det sannolikt blir fråga om en skidbestigning, då det brukar kunna vara mycket snö runt påsken, så tänkte jag att det inte vore så bra om min första erfarenhet av utförsåkning på 20 år kommer där på nedvägen från ett 4000+ berg. Men nu har jag ju fått lite känn på åkningen, och förhoppningsvis kommer jag att hinna med en omgång till innan jag åker. Det var ju faktiskt riktigt roligt :)

Årets första tältnatt

Igår åkte jag ut till Sörskog som ligger ca. 30 km från Falun. Det blev en kortare tur med pulka till en slogbod där vi slog upp våra tält. Vi var fyra personer på denna tur som innehöll skidåkning i vintermörker och korvgrillning över en perfekt glödbädd. Vi kunde nöjt konstatera att detta verkligen var livet :) Dock var det en korttur, så jag kom hem redan idag, men årets första tältnatt är i alla fall noterad.

Apropå något annat, så ringde jag mitt försäkringsbolag idag (Länsförsäkringar) och frågade om de kunde hjälpa mig med en lämplig försäkring till Grönland. Det visade sig att det kunde de inte göra, utan jag blev hänvisad till Europeiska Försäkrings AB. Nu är det väl inte var dag folk vill teckna denna typ av försäkringar, så handläggaren skulle kolla upp lite vad som gäller.

Det ska verkligen bli intressant att höra vad de har att säga.

"Jag tänkte inte på det"

Jag har fått svar på mina frågor, men trots detta så känner jag mig bara, om möjligt, ännu mer förvirrad och strukturlös. Jag känner mig lite som uppfinnaren, som spelas av Peter Dalle, i Lorrygänget. Han som ständigt yttrade orden i rubriken.

Hur som helst så var de väldigt tillmötesgående på Dansk Polarcenter och hänvisade till instruktioner och formulär som fanns på deras hemsida. Jag har bara skummat igenom filerna, men det var när jag läste dem som jag blev alldeles matt. Det är så mycket som jag måste sätta mig in i, ordna och bekosta.

Ska jag ha vapen med mig måste jag skaffa vapenlicens. Det innebär att jag måste gå med i en skytteklubb eller ta jägarexamen. Det senare har jag förvisso funderat på tidigare, men inte under dessa omständigheter. Dessutom ska vapen förvaras på ett säker sätt osv. Kanske är det enklast att försöka lösa denna säkerhetsfråga på något annat sätt.

Man måste dessutom ha en så kallad SAR-försäkring (Search and Rescue), så är man tvungen att försäkra sig för sökning upp till en miljon DKK, medan räddningsförsäkringen ska täcka kostnader upp till 280 000. Frågan är vad en sådan försäkring går på? Jag misstänker att det inte är den billigaste försäkringen. Sedan måste man ha en nödradio. En nödradio! Jag trodde i min okunskap att det räckte med en satellittelefon. Det betyder att jag måste ordna (hyra) en radio och lära mig hur den fungerar.

Jag kan säga att det är många tillstånd att söka och skrivelser att göra. Det känns som om jag måste backa två steg för att kunna ta ett framåt. Nåja, jag ska inte beklaga mig, för det är inte alla förunnat att ens kunna drömma om ett sådant här äventyr.

Frågor till DPC

Jag har förstått att man måste ansöka om tillstånd hos Dansk Polarcenter (DPC) för att få korsa Grönland. Av denna anledning skickade jag några frågor till dem. I fråga om tillståndet undrade jag om de har några speciella medicinska och/eller erfarenhetsmässiga krav för att bevilja tillstånd. Vidare frågade jag om de hade några utrustningskrav samt vad deras sök- och räddningsförsäkring kostar.

Jag undrar om svaret på den sista frågan kan räta ut ett stort frågetecken hos mig, men vad det är tar jag senare.