Tillbaka till ruta ett

Igår hade jag ett samtal med Nick Lewis, delägare i ALE, över Skype. Han hade tittat på våra ansökningar och kommit fram till att de inte kunde acceptera oss som en självständig grupp. Motiveringen var att erfarenheten inom gruppen var för ojämn, och att det saknades tillräcklig erfarenhet av självständiga bestigningar inom gruppen.

Alltså är jag åter på ruta ett. Om jag vill göra Vinson självständigt denna jul, måste jag hitta två andra som har gjort självständiga bestigningar och med en kvarts miljon över. Var hittar man dem? Det andra alternativet är att gå med i en kommersiell grupp, men det är verkligen inget jag vill.

Om det verkar som att jag får svårt att hitta klätterkamrater ska jag nog ställa om siktet mot Carstensz till sommaren och i värsta fall sikta in mig på Vinson till julen 2015. Lite lång väntan, dock. Men än har jag inte givit upp hoppet för denna jul.

Träning v4

En träningsvecka med lite is.

Cykel jobbet ToR (70 min)
Innebandy i tisdags och torsdags (120 min)
Styrketräning i måndags(60 min)
Rehabträning i fredags (60 min)
Långfärdsskridskor i lördags (60 min)
Isklättring i söndags (120 min)
Totalt 490 min

Hög 60 min
Medel 370 min
Låg - 60 min

Premiär isklättring

Ja, vintern har varit dålig här i söder, så först idag blev det premiärtur på vertikal is. Igår var det på horisontell. Nåja, jag och Anders drog till Sifferbo och klättrade. Väl på plats var en tremannagrupp redan där. Jag och Håkan körde en mixled bredvid istället, eller rättare sagt var det drytooling. I frånvaro av is blev det en ganska nervös klättring. Håkan gjorde ett bra jobb som ledde den upp. Jag följde som andreman. Sedan körde jag och Anders ett par vändor på isen. Jag ledde först, och tekniken satt riktigt bra. Dock var det ju inte så svårklättrat.

Förbränning

Lite intressant att se jämförelsetalen av förbränning av olika aktiviteter. Jag har valt att behålla sådan typ av träning som jag ägnar mig åt (i vissa fall varianter av), utifrån en längre lista. Jag kan konstatera att bergsvandring är en mycket bra träningsform sett till förbränning. Visst löpning i 12km-tempo förbränner mycket mer, men hur länge orkar man med det? Vandring kan man hålla på med i flera timmar om dagen under en-två veckor. Nåja, nu tränar jag inte för att gå ned i vikt, ibland vill jag gå upp i vikt.
  • Bergsvandring (med 9-19 kg packning) 254 kcal
  • Crossfit 281 kcal (Efit)
  • Spinning 234 kcal (vanlig cykling)
  • Fotboll 234 kcal (innebandy)
  • Gympa 234 kcal
  • Längdskidor (6-8 km/h) 254 kcal (turskidåkning)
  • Löpning (6-12 km/h) 296-463 kcal
  • Simma 283 kcal
  • Styrketräning 168 kcal

Träning v3

Det börjar arta sig, men ännu är jag långt ifrån fornstora dagars träning.

Cykel jobbet ToR (30 min)
Greppbräda i måndags (60 min)
Innebandy i tisdags (60 min)
Styrketräning i fredags, söndags (120 min)
Volleyboll i torsdags (60 min)
Löpning i lördags (40 min)
Totalt 370 min

Hög 100 min
Medel 270 min
Låg -

Hemmagym

På grund av olika omständigheter har jag satsat mer på att få till ett hemmagym. Jag tränade tidigare på jobbets gym, men i år har det varit omständligare. Jag tänkte dock redovisa de olika träningsredskap jag har hemma. Dels som information, dels som inspiration.

Träningsbänk, kombinerad bänkpresshållare. Skivstången har jag haft sedan jag köpte träningsbänken. Dock är den lite lång att träna med inomhus förutom som vid bänkpress. Bänken är också bra för andra övningar som sittande bicepscurl, benspark osv. Det finns alltså fler delar som jag inte har monterat på bänken. De ligger hemma i Boden, men till sommaren ska jag ta hem dem. Då får jag en draganordning, så jag kan köra triceps pushdown och latsdrag.

Balansbrädan kör jag genom att stå på med en fot i taget och blunda. En bra balansövning om man inte kan spänna upp en slackline inomhus. En kettlebell är användbar till mycket. Sedan är curlstången ett av mina favoritredskap. Jag kan köra bicepscurl, tricepspress liggandes på bänken samt att den är utmärkt att ha vid utfallsträning. Stången är inte så bred och därför behöver man inte riskera att stöta i något när man tränar inomhus. Sedan har jag en gummibandsredskap som liknar TRX i konstruktionen förutom att den inte är statisk. Bra för att rehabträna och köra många repetitioner, t.ex. stakning.

För hand- och fingerstyrka har jag olika greppredskap. De jag gillar bäst är ägget som tillåter att man tränar enskilda fingrar samt tången till höger, då den tillåter att man justerar motståndet från 10 till 40kg. Ett annat redskap jag gillar är Ab roller, vilket tränar bål och mage samt armarna. Bollen använder jag sällan men är bra för övningar med bålstabilitet.

Utöver träningsbänken är detta mina favoritträningsredskap. Först är det min chin bar. Där kör jag pull ups, chins, front lever, dynamiska flytt och magövningen "tår till stång". Stången kombinerar jag med klätterbrädan, där jag kör finger-, hand- och armstyrka. Det finns pockets, jugs, lister, slopes, så man kan variera oändligt mycket bl.a. offset pull ups osv.

Jag har lite olika hantlar samt att jag har vikter för stängerna på totalt 122kg. Med hjälp av dessa träningsredskap kan jag faktiskt träna precis allt som jag brukar göra i gymmet. Det är också praktiskt att kunna träna hemma, för det gör att tiden nyttjas mer effektivt. Konditionsträning löser jag genom löpning, innebandy, volleyboll och belastningsträning, men det tar jag i ett annat inlägg.

Spot Connect

Mitt senaste inköp - en Spot Connect. Med denna lilla pryl kan man skicka SMS, kortare mejl, uppdatera Facebook och Twitter varsomhelst i världen. Det man gör är att koppla Spoten via Bluetooth till sin smartphone. Sedan skriver man på telefonen och skickar via Spoten. Tyvärr, har Spot inte täckning över Antarktis, men det finns ju andra bergsområden.

Träning v2

En bra träningsvecka. Första veckan som jag också redovisar intensiteten av träningen.
Cykel jobbet ToR (30 min)
Greppbräda i måndags (60 min)
Styrketräning i fredags, lördags, söndags (140 min)
Volleyboll i torsdags (60 min)
Löpning i söndags (40 min)
Totalt 330 min

Hög 60 min
Medel 250 min
Låg -

Intensitet

På senare tid har jag börjat att notera den upplevda intensiteten på varje pass som jag gör. Anledningen är att kunna få en bättre bild av min träning. Givetvis har jag antalet pass, mängd, längd och tid som måttstockar, men intensiteten ger mig ytterligare en dimension. Faktum är att jag ibland kanske inte tränar så många pass, eller får ihop så mycket träningstid, men har jag hög intensitet på dessa pass, så blir ju träningen effektiv. Likaså kan jag träna mest av plikt ibland, och gör det inte med någon frenesi.

Den tiogradiga skalan som ser ut som följer:

8-10 Hög intensitet
Ex springa på max, eller nära max. Maxlyft och/eller köra sig totalt slut i musklerna. Ge max bollsport. Svettas ymnigt.

6-7 Medel, intensitet (hög)
Ex löpträna på ca. 70%. Lyfta 70-80% av max. Spela aktivt vid bollsport, men ej till utmattning. Svettas tydligt.

4-5 Medel, intensitet (låg)
Ex. lättare jogg, man kan samtala med någon. Enklare styrkeövningar med lätta vikter. Spelar bollsport men är passiv. Svettas.

1-3 Låg intensitet
Ex. promenad i olika tempon. Styrketräning på rehab-nivå. Spelar inte bollsport. Svettas ej.

Givetvis är detta ingen exakt vetenskap, utan intensitetsgraden är mest för min egen skull. Det är ett sätt för mig att hålla koll på träningen. Upplevd intensitet behöver inte vara kopplad till maxnivån, då jag kan uppleva ett pass som hårt pga. olika orsaker. Tanken är också att ange intensitetsgraden av min träning i mina veckonoteringar.

Träning v1

Äntligen har jag fått hem min träningsbänk från Boden. Tog hem det med tåget. Perfekt placering i vardagsrummet, så att jag kan se på Kunskapskanalen samtidigt som jag tränar. Jag har också varit och köpt vikter på Rusta 77kg för 1300kr. Hade en del sedan tidigare. Nu ska jag bara få hem resten av träningsbänken, så kan jag köra alla möjliga övningar i hemmets lugna vrå.

Greppbräda i fredags (60 min)
Styrketräning i måndags, torsdags, lördags (155 min)
Löpning i söndags (40 min)
Totalt 255 min

Dynamisk flytt

Gårdagens fredagsfys bestod av ett pass på greppbrädan hemma. Brädan hänger ovanför min sovrumsdörr, och under den har jag en chinning bar. Perfekt för att köra pull ups och chins. Dessutom kombinerar jag dessa två träningsredskap, t.ex. genom att köra dynamiska flyttar. Jag kör också mycket slopes och smala lister. Bra för hand- och fingerstyrkan.

Yukon 360

Jag har gjort en 360-panoramafilm från glaciären där vi höll till i två veckor i Yukon. Ladda ned filmen så kan du köra den i en loop.

Det var 8 mil fågelvägen till närmaste människorna, dvs. Ultima Thule Lodge (de som flög ut oss). 20 mil till närmaste väg. Verkligen orörd vildmark.

Fredagsfys

Eftersom jag är en gammal svensklärare och språkvetare, så brukar jag intressera mig för den nyordslista som språkrådet presenterar i slutet av varje år. Nya ord uppkommer hela tiden, vissa dör snabbt ut, andra överlever och blir en del av vårt dagliga ordförråd. Ett ord som jag har upptäckt blivit allt vanligare är fredagsfys. Ett ord som uppstått i samband med fenomenet fredagsmys som fick ett uppsving 2009 via OLW:s reklamkampanj. Många gånger kan man inte säga exakt när och hur ett visst ord uppkom, men jag tror mig faktiskt vara delaktig i ordet fredagsfys, och kan därför ta åt mig lite av äran för lanseringen av detta ord.

Ordet innebär helt enkelt att man tränar på en fredag. Fenomenet fredagsfys verkar fylla en funktion i det att det är en bra avslutning på arbetsveckan och för att döva sitt samvete inför fredagsmyset med allt vad det innebär av godis och chips. Det är alltså ett komplement till myset, men för vissa står det i motsatsförhållande, dvs. man väljer bort fredagsmys till förmån för fredagsfys. Ordet fyllde ett behov i ett sammanhang som redan fanns.

Jag kan inte säga att jag var först med att formulera ordet fredagsfys. Det kan givetvis funnits de som sagt det tidigare, men jag skrev det i ett blogginlägg mars 2009 för första gången. Sedan gjorde jag följande bildmontage för ett annat inlägg i april 2010.

Bildmontaget slog tydligen an och blev viralt, vilket jag uppmärksammade i ett inlägg. Jag insåg att uttrycket fredagsfys hade spridit sig eftersom jag sökte på bilden i ett annat sammanhang. Det fick mig att undersöka saken lite närmare.
Det jag kunde konstatera var att jag inte hittade något belägg som var äldre än mitt, i alla fall inte på nätet (äldsta från december 2009). Den första hashtaggen på  Twitter med fredagsfys är från april 2012. Första taggade bilden på Instagram är från mars 2012. På bloggar och i andra sammanhang verkar bruket av fredagsfys ha exploderat under hösten 2013. Det har t.o.m. gått så långt att olika träningsgym har specifika pass på fredagar som de döpt till fredagsfys.

Jag kanske inte helt kan ta åt mig äran för ordet fredagsfys, men jag vet att jag hört till de första att använda ordet, och att jag har spridit föreställningen om vad det är via min bild. En bild som man återfinner på t.ex. Instagram över 30 gånger, och som jag vet har spridits via Facebook, t.ex. Stark Magasin (februari 2013).

Som gammal svensklärare kan jag inte annat än att fascineras över hur ord skapas och sprids. I detta fall har jag också en personlig koppling till lanseringen av ordet.