En travers genom Europa

Berg bestämmer man inte över, det är bara att gilla läget. Redan i förra veckan ändrades ju planerna från Aiguille Verte i Chamonix till Mönch och Jungfrau, Bernese-alperna i Schweiz. Anledningen till det beslutet var lavinriskerna i Chamonix. På långfredagens eftermiddag åkte Joel, Anders och Jörgen söderut, och kom fram till flygplatsen i Genève sent på kvällen. Det blev en natt på flygplatsen och var sen meningen att bli ett tåg till Lauterbrunnen. Dock rapporterades för hög lavinrisk på Mönch och det blev till att lägga om planerna ännu en gång. Det fick bli Marseille istället. Den här alpturen är alltså numera klippklättring vid Medelhavet.

Det var ju inte riktigt vad resenärerna planerat för. Det saknas till exempel klättringsskor i packningen, och affärerna är förstås stängda under påskdagarna. Joel har rapporterat om att de hittat ett ställe att klättra på, tills nya klättringsskor kan införskaffas på tisdag. Tydligen ska det i alla fall fulcampas med tarp inatt, och sämre utflykter kan man ju göra under påskledigheten!

Själv har jag lämnat in min B-uppsats i psykologi idag. Den heter "Klättring - sensation seeking eller mindfulness?". Jag trodde att jag gjorde det lätt för mig genom att låta den inspireras av Joels återkommande motivering till varför man håller på med bergsbestigning/klättring. Kanske är den ett försök att förstå honom.... ;) Det blev lite stökigare än jag räknat med, men det har varit lärorikt, och jag kan dessutom glassa inför Joel med mina kontakter med klättringsprofiler som Corax och Calleberg. Roligt att de engagerat sig!

Mot nya höjder! /Kristina

Light is right

Jag har precis skrivit ett inlägg på Yukonbloggen om min förestående tur till Alperna. Jag går dock in lite mer på lättpackningsfilosofin. Det är otroligt viktigt att tänka på varje gram man släpar upp på bergen. Läs mer på Yukonbloggen.

Sedan har jag spelat lite volleyboll idag. Det var nog femton år sedan senast. Jag älskar verkligen detta spel. Det finns ingen sport som bygger så mycket på lagspel.

Träning v12

En träningsvecka som innebar att gå in mina skor och träna att åka på mina Nanooks samt nöta in isklättertekniken.

Cykling till jobbet (on-fr)
Styrketräning i torsdags (70 min)
Isklättring bouldering 30+ vändor 5-6m (210 min)
Skidor och pulka + utförsåkning i söndags (140 min)
Totalt 510 min

Träning, teknik och utrustningstest

Jag hade fått ett tips på ett isfall av en kollega. Det ligger på hans mark, så han ville gärna visa mig den, eftersom han vet att jag klättrar. Isen är inte så hög 5-6 meter, men ganska bred. Det finns ett parti som är lite brantare ca. 70-75 grader. En perfekt boulderis, helt enkelt. Jag har faktiskt letat efter det ett tag. Jag friklättrade upp och firade ned på ett rep jag satte högst upp. På så sätt fick jag mycket klättring och behövde inte nedklättra. Det blev drygt 30 vändor. Jag fokuserade verkligen på tekniken. Det jag lärde mig i Rjukan verkar ha satt sig ganska bra. Jag känner verkligen att jag får ett fint flow i klättringen.

Jag var noggrann med varje yxhugg och stegisättning. Dessutom satte jag skruvar (utan att koppla rep) mest för att öva på hela kedjan av moment. Jag vet inte om det var för att väggen inte var så brant, eller för att den inte var så hög, men jag fick inte något pump i armarna. Däremot brände det fint i vader och fötter. Kanske kan jag tacka min förbättrade teknik, men det kan jag inte veta förrän jag ger mig på en lite brantare och mer ihållande is.

Idag körde jag också ett långpass med mina Hagan Nanook och pulka. Förra gången krånglade ena bindningen hela tiden, och det började på samma sätt idag, men efter en justering satt båda bindingarna som gjutet och jag kunde skida obehindrat. Det behövdes alltså två pass för att åka in skidorna. Mina LaSportiva Spantik har jag verkligen också gått in. Idag hade jag dem i nästan sex timmar. Jag gillar verkligen hur snabbt och smidigt man snörar dem.

Slutligen testade jag att åka utför med Nanooken. Ena skidan tenderade att lossna, men jag vet hur jag ska få dem att sitta ordentligt genom ett spänne. Det är verkligen inte att åka med riktigt fina carvingskidor, men jag kan åka utför, så jag slipper att traska. Det sparar energi, även om det inte är någon åkupplevelse. Puderknarkande överlåter jag till Benny och Axel.

Träning v11

En okej träningsvecka.

Cykling till jobbet (må-ti,to)
Vandra till jobbet i onsdags 41kg (110 min)
Styrketräning i tisdags och fredags (60 min)
Löpning i torsdags (35 min)
Skidor och pulka i söndags söndags (120 min)
Totalt 505 min

Yukonförberedelser

Igår var jag till Stockholm för att träffa Benny och Axel. Vi träffade också Johan från Addnature för att prata lite om filmen som vi ska göra i och med resan. Vi kommer att ha med oss en GoPro-kamera. Materialet vi filmar lämnar vi sedan till dem för redigering. Tyvärr, verkar det som att filmen inte visas på Banff Film Festival, men den kommer att visas i andra sammanhang.

Vi gick också igenom den gemensamma utrustningen som vi ska ha. Jag kommer att skriva om detta i Yukon-bloggen. När det gäller min privata utrustning ska jag testa mina Hagan Nanook tillsammans med LaSportiva Spantik och pulka idag. Det ska bli spännande. Skidorna, inklusive stighudar, väger 3308gr. Skorna väger 2404, dvs. 2856gr per fot. Det kan låta ganska mycket, men jag tror att jag kommer lindrigt undan jämfört med andra system. Och som man brukar säga, ett kilo på foten motsvarar fem kilo i packningen.

En del annat som jag pysslat med är att fixa nytt medlemskap i Dalarnas klätterklubb, vilket behövs för att få eventuella rabatter i Alperna samt att kunna lösa Svenska klätterförbundets specialförsäkring.

Det verkar som om det mesta pappersarbetet med Yukon är klart. Craig som är vår kontakt, har mejlat klartecken, så nu återstår endast betalningen.

Klätterhelg i Rjukan

Jag var som sagt i Rjukan och klättrade under helgen. Vi fick en genomgång av Andreas Spak under lördagen. Det var mycket givande, och jag kände att min teknik utvecklades. Jag kom in i flowet efter ett tag. Monkey hang, raka armar, lätta fötter, rak centrumlinje, höft in, överkropp bak osv. Fick också tips om att fila ned övre hörnet på spetsen av isyxan.

Dessutom blev det premiär för mina Petzl Nomic. Fina, fina isyxor. Det blev också premiär för tält i år. Jag har än så länge skrapat ihop blygsamma två tältnätter, men ändå.

Det var min tredje tur till Rjukan. Jag har roat mig med att samla de isar jag klättrat där:

Vemörkbrufoss Öst WI4 (Led)
Nedre Svingfoss WI3 (Led)
Tjönnstadbergsfossen WI4 (Led)
Trappfossen WI4 (Led)
Kjökkentrappan WI4 (Led)
Ozzimosis, flertal isar
Bullen WI3 (Topprep utan stegjärn)
Fyrstikka WI5 (Topprep)
Sir Psyko WI4 (Led)

Träning v10

En bra träningsvecka. Under lördag och söndag åkte jag, Anders och Jörgen till Rjukan och fick en genomgång av Andreas Spak.

Cykling till jobbet (må-ti,to)
Vandra till jobbet i onsdags 41kg (100 min)
Styrketräning i måndags (60 min)
Greppbräda i tisdags (30 min)
Isklättring i lördags och söndags (280 min)
Totalt 560 min

LaSportiva Spantik

Hepp, idag kom mina nya fina Spantiks fram från England. Jag kan nog säga att jag gillar dem redan :)
Dock kommer jag inte att ta dem till Rjukan nu i helgen för att klättra is, utan jag spar dem till Yukon.

Flygbiljetter, check!

Igår bokade Benny flygbiljetterna till Anchorage. Vi lyfter från Arlanda 20 april för att återvända 12 maj. Förhoppningsvis har vi haft en riktigt bra tur under dessa veckor.

Kontakten med Kluane nationalpark har varit ganska seg under ett tag. Jag har mejlat vår kontakt, Craig vid upprepade gånger med frågor om vår ansökan. Jag hoppades på att vi skulle få klartecken om att den skulle börja processas efter det att vi förklarat att vi ska lösa gränskontrollfrågan. Först efter fyra mejl fick vi svar om att allt var klart från nationalparkens sida, och att vår ansökan var godkänd.

Den obligatoriska säkerhetsvideon finns tydligen som kopia hos vår flygoperatör, och själva passfrågan kanske går att lösa på något smidigt sätt. Najs!

Träning v9

En rumphuggen träningsvecka, men det berodde huvudsakligen på att jag åkte till London under fyra dagar. Det jag förlorade i träning tog jag igen på utrustning. Eftersom pundet står så lågt blev det en del inköp. Jag inhandlade ett par Hagan Nanook approachskidor och ett par Petzl Nomic. Dessutom väntar jag på mina nya storskor, ett par LaSportiva Spantik.

Cykling till jobbet (må-ti)
Skidor med pulka (50+) i onsdags (85 min)
Styrketräning i tisdags (80 min)