Isklättrarhelg i Åre

Jag tänkte bara i korthet sammanfatta min helg i Åre. Jag och MW, som jag besteg Mt Blanc med, åkte under helgen upp till Åre för att gå en kurs i isklättring. Våra tidigare erfarenheter av denna typ av klättring var obetydliga. Visserligen hade vi svingat oss uppför väggar förut, men denna gång fick vi en lite mer grundlig genomgång. Vi hade anlitat en instruktör från Äventyrsbutiken i Åre. Pierre som vår guide hette var mycket trevlig och duktig. Jag kan varmt rekommendera honom för alla intresserade.

Nåväl, jag och MW åkte upp i fredags efter jobbet. Väl framme slog vi upp vårt tält i närheten av en slalombacke. På lördagsmorgonen träffade vi Pierre och gick igenom lite utrustning och grundläggande teknik. Vi körde också lite isbouldring. Efter lunchen åkte vi ut till Helgesjön och klättrade en led som var betydligt svårare än tänkt, då den i princip var helt vertikal. Svårighetsgraden var 5 och varken jag eller Mathias lyckades ta oss upp hela vägen :) Efter klättringen åkte vi till badhuset där vi duschade och bastade innan vi gick och åt en välförtjänt middag. Efter lite ytterligare förstärkning så gick vi och lade oss i tältet som vi nu hade rest precis nedanför Holiday Club.

Söndagsmorgonen var ganska kylig ca. -16, men det var en solig dag, klar och krispig. Vi åkte ut till ett ställe som heter Handöl och där klättrade vi en rolig led som "bara" hade 80° lutning, men å andra sidan var den 35 meter lång. Denna gång tog både jag och MW oss upp hela vägen, men det ska villigt erkännas att man hade ganska hög puls emellanåt. Dels av ansträngningen, dels av själva grejen att befinna sig 30 meter upp på en isvägg, hängandes i ett par yxor :) Men det var en riktigt häftig känsla i alla fall.

Det var en kort sammanfattning av min helg.

Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: Emelie

Gud va härligt det låter och ser ut. Där vill jag oxå hänga! :D

2009-02-17 @ 00:19:40
Postat av: [email protected]

hej igen...jag blev rastlös och skapade visst en blogg ja med.. :p kika förbi och säg hej. :) emelieshemligheter.blogspot.com

2009-02-17 @ 01:58:44
URL: http://emelieshemligheter.blogspot.com
Postat av: Joel

Jag har kollat in din blogg, trevlig läsning :) Försökte skriva en kommentar men det gick inte just då

2009-02-17 @ 22:09:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0