Träning v13

Träningen rullar på. Det ska bli skönt med lite varmare temperaturer och barmark. Det är lättare att motivera sig till att löpträna då. Dessutom kan jag köra lite backpass i hopptornsbacken när snön försvunnit ;)

Cykel till jobbet (ti-fr)

Inomhusklättring

Idag var jag iväg till KFUM:s inomhushall i Borlänge. Det finns tyvärr ingen klätterhall i Falun. Nåväl, jag klättrade faktiskt överhuvudtaget inte, utan jag var där som säkringsman för min nioårige klätterkamrat. Han var riktigt duktig. Men nu har jag varit där och kollat in stället, så kanske kan jag få med mig någon som vill köra några repor. Egentligen är jag inte så intresserad av teknisk klättring, och definitivt inte inomhus. Det går att jämföra med friidrott inomhus. Det blir bara inte riktigt samma grej.

Det börjar dra ihop sig

Snart bär det av till Italien och Gran Pardiso. Det ska verkligen bli skoj. Utöver det så har gruppsammansättningen till Projekt Alperna 2009 +4000 mer eller mindre utkristalliserat sig. Utöver undertecknad, så är det sex andra personer som ska vara med. Det börjat bli dags för att boka resan. Apropå resa så hade vi tänkt boka resan till Elbrus nu under helgen, men eftersom Aeroflot kräver att man ska ange passnummer när man bokar, så får vi vänta med det till efter helgen. Det är så härligt med rysk byråkrati. Det väcker gamla minnen till liv ;)

Hur som helst, så åker vi mellan 15-24 juli. Det ger oss runt åtta hela klätterdagar, vilket borde vara tillräckligt. Av intresse att notera är att det också är billigast att dela upp flyget mellan SAS och Aeroflot, och inte boka hela resan med det sistnämnda bolaget. Fasen, jag ser verkligen fram emot att få uppleva lite hög höjd igen.

Prylgalningen

Muahahaha, äntligen har paketet från Addnature kommit. Det var som lilla julafton för denna prylgalna alpinistnörd. Jag måste verkligen ha varit snäll i år ;)

Paketet innehöll följande roliga grejer:

- Isyxor, Black Diamonds Venom. En med hammare och en med skovel. Fördelen med yxorna är att de går att både klättra lättare is med + fungerar som alpina glaciäryxor.
- Isskruvar, Black Diamonds Express. En 22cm och två 16 cm.
- Tibloc ascender, Petzl. En ny kärlek har uppstått.
- Snöskor, TSL 810 Trappeur.

Jag sitter här helt rosig om kinderna och bara längtar efter att få smacka in yxorna i lite fin is, för att sedan sätta en skruv när man kommit upp en bit. Snöskorna blir utmärkta till anmarschen. Tiblocen är en fin liten grej som kan ersätta prusiksnöret. Tillsammans med en talja, så har jag ett suveränt räddningssystem.

Jämtlandstriangeln

Jag har nog inte berättat det, men jag har en skidtur inplanerad i månadsskiftet april-maj. Det är jag och två vänner/kollegor som redan i höstas kom överens om att vi ville skida den klassiska turen; Jämtlandstriangeln. För dem av er som inte vet vad det är för någonting, så går denna tur mellan tre de berömda fjällstationerna Storulvån, Sylarna och Blåhammaren i Jämtlandsfjällen. En tur på dryga 45 km. Jag behöver verkligen en tur på skidor med tanke på Grönland.

Ibland kan det bli lite väl späckat schema, men att jag skulle stå över något jag har kommit överens om att göra, finns inte på världskartan. Jag har svårt att förstå personer som säger att de ska med på saker, t.o.m. kan det ha varit de som initierat allt, för att sedan dra sig ur. Jag blir ofta tillfrågad om jag vill vara med på än det ena än det andra, men jag svarar aldrig slentrianmässigt. Tackar jag ja, så kan man räkna med att jag är med till 100%. Fast det är väl tur att alla inte är likadana ;)

Träning v12

Träningen rullar på som planerat. Det ska faktiskt bli intressant att på bestigningen av Gran Paradiso se om jag har tappat mycket sedan Aconcagua. Både EK och DW verkar träna duktigt, själv så lallar jag mest efter boll. Men vem vet, innebandyrusherna kanske ger mer än vad man tror.

Cykel till jobbet (må, on-fr)

Projekt +4000 Alperna 2009

Valet av Zermatt förklaras enklast av att det är naturlig utgångspunkt om man vill bestiga många +4000-meterstoppar. Faktum är att 36 av UIAA:s 82 angivna toppar över 4000 meter finns inom räckhåll från byn. Vi får se hur många av dessa som hinns med på två-tre veckor. Jag tänkte dock presentera listan på toppar samt bifoga en karta.

Punta Giordani 4046                                   Piramide Vincent 4215
Schwarzhorn 4321                                     Ludwigshöhe 4432
Parrotspitze 4432                                       Signalkuppe 4556
Zumsteinspitze 4563                                  Dofourspitze 4634
Nordend 4609                                             Dent d'Hérens 4171
Liskamm (Öst) 4527                                  Breithorn (Väst) 4165
Breithorn (Central) 4160                             Breithorn (Öst el. västra tvilling) 4141
Breithorn/Gemello (Östra tvilling) 4106      Dent Banche 4357
Rimpfischhorn 4199                                  Strahlhorn 4190
Bishorn 4153                                             Weisshorn 4505
Zinalrothorn 4221                                       Matterhorn 4477
Il Naso 4272 (räknas bara som en höjd/förtopp)
Balmenhorn 4167 (räknas bara som en höjd/förtopp)
Felikhorn 4174 (räknas bara som en höjd/förtopp)

Lite fakta om Elbrus

Höjd: 5642 möh
Bergskejda: Kaukasus
Land: Ryssland
Närmaste ort: Terskol
Koordinater: 43°21′18″N 42°26′21″O
Namnet: Av persiskt ursprung och betyder "två toppar"
Först bestigen: Florence Crauford Grove, Frederick Gardner, Horace Walker, Peter Knubel, Ahiya Sottaiev (guide) 1874
Meriter: högsta berget
i Ryssland
i Europa
ingår i Seven summits
Säsong: Elbrus bestigs enklast under sommarsäsongen
Övrigt: Många tror att Mt Blanc är Europas högsta berg, men sedan 80-talet har Elbrus innehaft denna plats. Elbrus är en gammal utslocknad vulkan, och som namnet "Två toppar" antyder, så består berget av tvillingtoppar. Den västra är den högsta på 5642, medan den östra är på 5621.

Berg, berg, berg

Jag har precis träffat DW, och vi har haft ett litet planeringsmöte. Det var ganska mycket som vi behövde prata om. Närmast har vi ju Gran Paradiso, där vi kom överens om att han skulle plocka upp mig och EK i Milano eftersom han har tillgång till bil där nere. Punkt nummer två var Alperna där vi tittade på flygförbindelser samt vilka berg vi ska bestiga och i vilken ordning. Vi kom fram till att det är ganska enkelt och billigt att flyga till Genève för att sedan ta tåget till Zermatt. Väl där har vi knappt ett 20-tal +4000-meterstoppar inom räckhåll. Tanken är att försöka beta av samtliga under två veckors tid. Vi börjar med Monte Rosa-massivet, då det är lite enklare berg. Det är ett ganska avancerat logistiskt arbete att samordna denna tur, då vi pratar om uppåt sju deltagare under olika perioder. Avslutningsvis pratade vi om Elbrus, men utöver den vanliga genomgången av flygresor och logistik, så finns ju biten med rysk byråkrati. Av den anledningen ska vi boka resan i slutet av denna månad för att ha gott om tid på sig för visumet. Som sagt, många berg blev det.

Träning v11

En godkänd träningsvecka. Kanske borde jag lägga in lite grenspecifik träning inför Gran Paradiso, så jag får väl ta någon tur när snöskorna har kommit. I övrigt så träffade jag MW idag och vi snackade lite om sommarens Alptur. Mer om detta i ett annat inlägg framöver.

Cykel till jobbet (må-ti, to-fr)

Vildmarksmässan

Igår var jag och ME (som jag ska bestiga Elbrus med) och besökte Vildmarksmässan i Stockholm. För dem av er som inte vet vad Vildmarksmässan är för någonting, så är det en mässa för alla typer av friluftsliv. Där finns allt från flugfiske och dykning till överlevnad och klättring. Jag och ME hade ju bespetsat oss på lite härliga alpinistgrejer; att få känna en isyxas balans i handen eller syna storskor med tillhörande stegjärn. Men det var en total besvikelse i fråga om dessa grejer. Inte ett stegjärn så långt ögat nådde. Nåväl, det fanns en hel del annat att titta och klämma på. Dock blev det inget köpt för någon av oss. Konstigt nog lämnade man mässan med en blandad känsla av att vara nöjd för att man lyckats hålla i pengarna, men missnöjdhet över att inte ha köpt något när man ändå åkt dit. Vi hann dessutom med att lyssna på Fredrik Strängs redogörelse för K2.

Eftersom jag hade laddat för att kanske köpa grejer på Vildmarksmässan, så har jag nu ett uppdämt köpbehov, och idag ska det få utlopp. Jag ska alldeles strax ta och beställa ett par Black Diamond Venom, några isskruvar och ett par snöskor. Faktum är att jag har avvaktat just pga. av att jag hoppades på att kunna köpa dessa grejer eller motsvarande på mässan.

Nåväl, ha en underbar söndag för det ska jag ha!

Frågor har fått svar

Jag har fått ta del av lite siffror från en kille, Øystein, som skidat över Grönland och deras försäkring gick på 48 300 DDK delat på sex personer. Nu vet jag inte riktigt vad detta skulle innebära om man bara är två som åker, men det är nog inte så enkelt som att bara dividera detta i tre. Hur som helst är lär det bli en substantiell del av den totala budgeten, men det hade jag räknat med. Dessutom fick jag reda på att de blev försäkrade genom danska IF, så nu vet jag vart jag ska vända mig. Och det var både ett roligt och lugnande besked att danska IF säkert kan hjälpa mig.

Ytterligare en intressant upplysning var att de inte hade vapen med sig på sin expedition, utan som skydd mot isbjörnar hade de bara knallskott. Detta alternativ känns som det enklaste och mest sympatiska. Jag slipper krångla med jägarexamen, vapenlicenser och massa annat. Sedan får man hoppas att knallskott räcker för att skrämma dem.

Det känns som om det har börjat lossa lite nu med planeringen inför Grönland.

Träning v10

Äntligen har träningsrutinerna börja sätta sig. Jag har ju som sagt minskat på träningsmängden avsvärt sedan Aconcagua, men för att inte helt tappa det jag hade byggt upp så har jag försökt att köra upprätthållande träning. Min träning består utöver att jag cyklar till jobbet varje dag av att jag spelar innebandy tre gånger i veckan plus ett pass styrka på fredagar, dvs. fredagsfys och ett löppass. Fem pass känns inte som några problem alls, varken i fråga om tid eller ansträngning.

Cykel till jobbet (må-fr)
Innebandy i måndags och torsdags (60 min)

Positiva besked!!!

Jag fick precis svar på ett mejl med frågor som jag skickade till en kille som skidade över Grönland 2007. Och det var verkligen med stor lättnad som jag läste svaren. Utöver frågor kring utrustning osv. så berättade han att de bara hade haft budget på 200 000 NOK på sex personer, dvs. ca. 30 000 per person! Just kostnaderna och finasieringen har ju varit mitt största bekymmer, och det är inte så konstigt när andra svenska expeditioner har haft budgetar på 300 000 respektive 700 000.

30 000! Härligt! Förvisso norska kronor, men säg runt 50 000 kr. Det blir absolut inga problem! Nu kan jag t.o.m. unna mig något lyxigare än ärtsoppa och nudlar till lunch på jobbet :)

Nu finns det ingenting som kan stoppa mig! För övrigt länkar jag till expeditionen som skidade Grönland 2007.

Förstärkning och isyxor

Det är jag och EK som har planerat att åka till Gran Paradiso, men det är inte helt omöjligt att vi får förstärkning av DW som jag toppade Aconcagua med. Han skulle kolla lite med jobbet, men det vore absolut en fördel om vi blev tre med tanke på replagsarbete då man går uppför en glaciär.

Apropå glaciärer och is, så funderar jag på att köpa mig ett par nya isyxor. Rättare sagt så har jag redan bestämt mig, men jag funderar på om jag ska köpa dem nu eller senare ;) De isyxor som jag har spanat in är ett par Black Diamond Venom. Fördelen med dessa yxor är att de är böjda i skaftet, vilket gör att de går att klättra vertikalt med samtidigt som de fungerar utmärkt för rena gläciärturer också. Bladen är utbytbara som på Black Diamonds Viper-serie. Frågan är alltså inte om jag ska köpa dem, utan när. Jag hade väl tänkt köpa dem inför Alperna, men kanske köper jag dem inför Gran Paradiso.

Det är tänkt att jag ska till Vildmarksmässan nästa helg med ME. Kanske kan jag hitta isyxorna där, alternativt några likvärdiga till ett bättre pris.

Italien GP

Så där ja, kanske har man lurat någon motorfantast till denna blogg genom den smått missvisande rubriken ;) De tror att de ska få läsa om Ferrari, Maserati och Lamborghini, men så får de läsa om stegjärn och isyxor istället. Nåväl, ingen skada skedd antar jag. Rubriken syftar dock på Gran Paradiso som jag och EK ska bestiga 10-17 april. Förberedelsearbetet inför denna resa pågår just nu för fullt. Det finns en del logistiska frågor som måste ordnas med.

En stor förändring i upplägget är att vi förmodligen skippar skidbestigningsdelen, då det innebär både stora kostnader och besvär att hyra randonnéutrustning. Av denna anledning har vi tänkt om och lutar mera åt att köpa snöskor. De är jämförelsevis lätta och inte så skrymmande. Om vi vill åka lite skidor i Alperna, så kan vi göra det senare, då det säkert blir tid över till sådant.

Ett annat problem är att det är förbjudet att tälta i Parco Nazionale Gran Paradiso. Det innebär att om vi inte kan åberopa Legge Regionale som säger att det är tillåtet att tälta över 2500 meter mellan solnedgång till soluppgång, så måste vi bo i stugan Vittorio Emanuele II (2735). Och eftersom det kostar 10 € för UIAA-medlem (internationella klätterförbundet), medan det går på 24 € per natt för icke-medlem, så lär jag bli medlem i en klätterklubb. Den lokala klätterklubben fungerar, då den är kopplad till Svenska klätterföreningen som i sin tur är medlem av UIAA.

Visst är det härligt att man lär så länge man lever! :)

Ny jacka

Jahapp, så har man införskaffat sig en ny skaljacka. Min gamla var förvisso ganska sliten efter mycket användning, men en missfärgning efter den senaste tvätten påskyndade processen av att köpa en ny. Jag vet faktiskt inte vad som hände, men jag misstänker att någon har färgat något i maskinen för jackan blev helt "smutsfläckig" och det gick inte bort i tvätten. Synd på en fin jacka, men det får bli min "ut i skogen och skita ned sig"-jacka.

Den nya jackan jag har köpt är en röd North Face Pantheon. Jag valde denna jacka för att det är en uttalad klättringsjacka. Den har en hjälmanpassad huva och snölås. Det är en trelagers Gore tex, men av den kraftigare sorten, dvs. så att den tål lite tuffare tag. Ficköppningarna är också placerade så att de ska vara enkla att öppna även om man har på sig ryggsäck eller bröstsele. Sedan är det ingen nackdel att jackan är snygg :)

Träning v9

Är väl inte så mycket att säga om veckans träning, då den blev lite ryckig pga. att jag befann mig uppe i Norrbotten i början. Jag har dock kommit igång med lite konditionsträning igen, vilket är ett fall framåt :)

Skidor i tisdags och onsdags (60 min)
Innebandy i torsdags (60 min)
Löpning i fredags (10 km)

Gran Paradiso

Nåväl, närmast på programmet står Gran Paradiso. Det enda +4000-metersberg som helt befinner sig inom Italiens gränser. Namnet syftar både på berget och nationalparken, och det är känt för att vara ett riktigt vackert område. Tja, något annat är väl inte att vänta sig från en plats som heter "det stora paradiset" :)

Det är nu klart att EK fått ledigt och det innebär att vi åker 10 april och hem en vecka därpå. Det blir förmodligen fråga om en skidbestigning, då det lär finnas en hel del snö kvar. Förhoppningsvis ska det vara relativt enkelt att hyra sig en randonnéutrustning någonstans i Aostadalen, utmed vilken man följer för att ta sig till Pont där insteget till berget ligger.

Faktum är att jag har aldrig varit i Italien förut. Jag skäms faktiskt över att säga det. Med tanke på mina intressen osv. så borde det ha varit ett självklart resmål sedan länge. Nu ska jag förvisso få besöka Milano, men Rom och Florens står på min "att göra och se innan jag dör-lista". Dock står inte de städerna i kolumnen för friluftsliv.