Budget

Jag har ännu inte fått något besked om vad en SAR-försäkring (Search and Rescue) skulle kosta. Anledningen till att jag är så nyfiken hänger samman med hur stor budget jag behöver avsätta för detta projekt. Eftersom jag inte vill vara sponsrad, så blir detta med kostnadsfrågor extra viktiga. Faktum är att just kostnaderna skrämde mig till en början. Det var de som fick mig att tveka i mitt beslut att korsa Grönland. "Hur mycket kan det tänkas gå på då?" frågar du dig kanske. Tja, när Ola Skinnarmo och Torkel Ideström korsade Grönland hade de 700 000 i budget. Sjuhundratusen! En siffra jag har hämtat från denna artikel om Expedition SAGA, där det berättas om hur Maria Hedman och Kristin Lundgren korsar Grönland. Maria och Kristin hade "bara" en budget på 300 000.

För det första fattar jag inte vad det är som kostar så extremt mycket. Kan det vara försäkringen som är så kostsam, eller är det resor och transporter? För det andra så har jag inga 300 000 att lägga ut på detta projekt. Jag kan max, och det är absolut max, lägga ut ca. 100 000. Om jag sedan betänker alla saker jag planerar att göra samt alla saker jag måste köpa, så ser det tufft ut. Dels har jag tre klätterprojekt: Gran Paradiso, 4000+ i Alperna och Elbrus, dels måste jag bl.a. köpa en bättre pulka och ett par riktiga expeditionspjäxor. Kostanden för bara dessa två grejer går på 14-16 000. Lägg till en ny skaljacka, eventuellt en tjockare dunjacka och mycket, mycket mer. Och till råga på allt kanske jag måste bekosta en jägarexamen och därtill ett vapen.

Jag får helt enkelt börja trolla med knäna :) Allvarligt talat, så gäller det att vara kreativ och finna nya lösningar. Det jag inte har i plånboken får jag ha i knoppen och kroppen. För min del blir det nog inte tal om några glassiga helikoptertransporter ut till inlandsisen, utan jag får avsätta några extradagar för att medelst båt och egna krafter ta mig dit från kusten. Jag har också kollat upp med möjligheterna att i god tid i förväg skicka pulkan med en båt, för att slippa flygfraktkostnaderna på ett 100-kiloskolli.

Ja, ni kanske förstår varför jag är så nyfiken på vad föräkringen kommer att gå på.

Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: Linda

Höör du ger dig väl inte ut helt själv? Det vill vi inte..

2009-02-11 @ 12:41:34
Postat av: Joel

Nej, jag tänker inte åka ensam. Jag skulle inte ens få åka ensam enligt regelverket. Sedan vet jag inte hur många det blir. Jag har åtminstone en som aviserat intresse.

2009-02-11 @ 18:51:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0