Kajakpropaganda

Helgens kajaktur i Sankt Annas skärgård var helt enkelt ren och skär propaganda. Det var som taget ur en reklamfilm. Vädret var underbart, 20-25 plusgrader, inte ett moln så långt ögat nådde och helt vindstilla. På dagarna gled vi fram på en spegelblank yta för att sedan slå upp våra tält på någon trevlig ö. Vi åt och drack gott medan vi umgicks vid lägerelden. En riktig kanonhelg!

Tingeling

Nu har vi fått papperen till våra visumansökningar. Handlingarna är helt i ryskt manér med stämplar och massa byråkratisk formalia. Den totala kostnaden för Pilgrim Lite Package, dvs. hjälp med all byråkrati, gick på 1900kr. Jag är helt övertygad om det är värt varenda krona flera gånger om. Det känns som en hel Kafkaprocess att tröska genom den ryska byråkratin. Nu gäller det bara att ansöka om själva visumet (kostnad 420kr). Förhoppningen är att vi i Elbrusgänget ska kunna samlas i Stockholm för visum, planering och upplägg.

Kajakhelg

Nu till helgen ska jag ut på en kajaktur i Sankt Anna skärgård. Det blir första gången jag paddlar i havet, så det ska bli skoj. Vi kommer att övernatta i tält ute på öarna, så jag kommer att få inviga min Mountain Hardwear EV2. Vi är fem totalt som ska paddla. Vädret verkar bli jättefint. En fördel med att paddla är att man kan lasta med sig mycket god mat och dryck. Det där med vikten är sekundärt. Det blir nog en riktig toppenhelg :)

Träning v21

En bra träningsvecka. Innebandypassen på tisdagar och torsdagar har nu slutat, men jag får se om jag ska köra fotboll istället. Det som får mig att tveka är skaderisken. Tajmingen hos medelåldersmän, vilka hade sin fotbollstopp för 20 år sedan, brukar göra sig påmind på fötter och ben. Nåväl, jag får se hur jag gör. Jag kan dock konstatera att jag har kört ett par löppass under veckan, och de kändes riktigt bra.

Cykel till jobbet (må-on)
Innebandy i måndags och tisdags (60 min)
Löpning 12 km i torsdags och söndags

Inspiration

Apropå att motivera sig till träning, så satt jag och nostalgisurfade på tuben och hittade lite gamla godingar. Dessa var stora när jag var tonåring, så ni kan tro att jag lät kassetten rulla i min freestyle när jag körde i gymmet eller löptränade. Idag springer ungdomen omkring med MP3-spelare stora som tändare, men på min tid var det ett träningspass bara att släpa på åbäket till spelare ;)

På något konstigt sätt vill jag ursäkta mig för dessa klipp, inte så mycket för låtarna, utan för filmerna som var stora inspirationskällor vid den tiden :)

Repfrågor

Idag ska jag och Mawa träna replagsteknik, firning och glaciärräddning. Det är aldrig fel att repetera dessa delar, speciellt som man ska kunna utföra dem under dåliga förhållanden och kanske i chocktillstånd. Förvisso blir det lite som att torrsimma i och med att vi övar i sol och 15-gradig värme, men vi kommer att fortsätta träna på detta nere i Schweiz.

En annan sak som jag funderar på är om jag och Dawe, som ingår i ett replag, ska köra med tvillingrep (två tunnare) i stället för ett enkelrep (ett grövre). Förutsättningarna är att repet ska hålla för ett förstemansfall samt ska gå att fira på. Nackdelen är replängden är begränsad till 30 meter, men däremot fungerar ett glaciärrep smidigare vid glaciär- och kamvandring.

Ja, många funderingar blir det. Frågan är om detta inlägg blev rena rama grekiskan för dem som inte har koll på klättring.

Leva som man lär

Ja, det kan ju vara ett problem ibland. Just nu går jag mest och har lite dåligt samvete för att jag inte tränar så mycket som jag egentligen borde. Den stundande Alpturen kommer att kräva en hel del av oss fysiskt, och jag borde köra mer konditionsträning och backpass med packning. Detta blir extra viktigt nu när innebandysäsongen har slutat. Anledningen till att det inte har blivit så mycket träning är dels motivationsbrist, dels att jobbet tar ganska mycket energi just nu. Men för att citera mig själv:

"Det gäller att inte underskatta berget, att inte inbilla sig att bergets krav minskar bara för att den egna tiden och orken gör det. Berg tar inte hänsyn till om du hade mycket på jobbet eller att du inte kunde träna och förbereda dig tillräckligt. Det går inte att snacka eller önsketänka sig uppför ett berg. Berg gör helt enkelt inga undantag." (Vägen till Sydamerikas topp)

Som tur är ska jag och Paho ut och ta en löptur ikväll.

En månad kvar

...till Alperna. I söndags träffade jag Mawa, Anvi, Paen och Laze för att planera inför Projekt Alperna 4000+. Det var ett riktigt givande och intressant möte. Kul att få träffa Laze som har bestigit en del av de toppar vi ska göra nu. Utöver att vi kunde dela in oss i tältlag, där jag delar tält med Dawe som tyvärr inte kunde närvara, så kom vi fram till vilken utrustning i övrigt som vi ska ha med oss.

I fråga om upplägg, så har vi bestämt oss för att ta Breithornkammen först. Sedan blir det tvillingarna Castor och Pollux för att om förhållanderna är de rätta försöka ta traversen över Liskamm. Det innebär en exponerad och luftig kamvandring graderad till AD. Därpå tar vi topparna i Monte Rosa-massivet för att avsluta med traverserna mellan Zumsteinspitze, Dufourspitze och Nordend. Även dessa är graderade till AD och innehåller en del mixad klättring. Om allt går enligt planerna får vi många dagar över för en bestigning av Matterhorn.

Bara tanken på allt vi ska göra får det att hisna. Wow!

Träning v20

Träningen rullar på. Egentligen borde jag känna mig lite stressad inför sommarens äventyr i Alperna och Kaukasus, men jag är för dum för att fatta. Det blir oroväckande lite konditionsträning med tanke på det hårda arbete som ska utföras. Förvisso spelar jag lite innebandy, men det är inte riktigt samma sak.

Cykel till jobbet (må-fo)
Innebandy i måndags, tisdags och torsdags (60 min)

Ett svar gott nog?

Igår fyllde jag år och jag hade en riktigt trevlig födelsedag. Men med födelsedagar aktualiseras som oftast frågor om hur det känns att uppnå en viss ålder, och vad har man egentligen hunnit göra. Man summerar året som gått och gör ett temporärt bokslut över sitt liv. Ser jag tillbaka på året som gått, så har det varit ett bra år. Jag tror att det är många där ute som skulle vilja kunna åka iväg på liknande äventyr som mina. Att få bestiga berg och beträda okänd mark. Att få uppleva och leva. Men det finns mycket annat att upptäcka än berg och fjärran platser, något jag blir påmind om då och då. Igår slog det mig att jag egentligen inte har mycket att visa upp om jag måste summera mitt liv nu; ett jobb, några bergsbestigningar och en massa prylar.

Jag har funderat på vad skulle jag säga om jag ställdes inför min skapare idag och han frågade: "Vad gjorde du med ditt liv?"

Det enda svar jag skulle kunna ge är: "Jag beundrade din skapelse", men frågan är om det är ett svar gott nog?

Tält nr 3

Och så har man blivit med nytt tält. Jag var precis och hämtade mitt nya Mountain Hardwear EV2. En nätt liten sak; geodetiskt, enkelvägg, fyrsäsongs med integrerad absid. Väven är conduit, vilket innebär att det släpper ut fukt men håller tätt utifrån. Det jag gillar mest med tältet är den låga vikten, ca. 2.3 kg. Jag har inte haft möjligheten att väga det exakt ännu, då batteriet har lagt av i min köksvåg.

Hur som helst så kommer tältet väl till pass både i Alperna såväl som på Elbrus.

Grönland

Jag vet att jag inte har skrivit om Grönland på ett tag, men det beror på att jag har (haft) så många andra projekt på gång. Efter sommaren, dvs. Alperna och Elbrus, så ska jag börja fokusera mera på det projekt som för tillfället namngett denna blogg. Det som aktualiserade detta var att jag nyligen fått en förfrågan från en kille som är intresserad av att följa med. Han har precis som jag nyligen varit upp på Aconcaguas topp. Nåväl, det är alltid kul med människor som vill göra saker. Expeditionen är öppen för fler deltagare, så läser du detta och är intresserad av att korsa Grönland kan du ju höra av dig :)

Träning v19

En ganska hygglig träningsvecka. Det blev ju som sagt klättring under helgen, och jag kan säga att det verkligen känns i musklerna. Axlar, rygg, händer, vader, många muskler blir det. Nåväl, här är veckans träning:

Cykel till jobbet (må-to)
Innebandy i måndags och torsdags (60 min)
Styrketräning i onsdags (60 min)
Klättring i lördags, Mörkberget - Järvsö (240 min)
Klättring i söndags, Mörkberget - Järvsö (120 min)

Klippklättring

Jag har precis kommit hem från en helg med klippklättring på Mörkberget, Järvsö. Det var jag och Pean som åkte iväg och körde några repor. Jag kan konstatera att jag är tämligen trött, dels fysiskt pga. att musklerna har fått arbeta på ett ovant sätt, dels psykiskt, då det är påfrestande att tänja på sina gränser. Eftersom jag inte är någon erfaren klippklättrare, så var jag på konstant spänn, både när jag säkrade som andreman, men speciellt när jag ledade som försteman. Nåväl, även om jag är trött, så har det varit en rolig, nyttig och lärorik helg. Någon uttalad tradklättrare lär jag nog inte bli, men det är absolut inte fel att ha lite sådan erfarenhet även om man främst är inriktat mot alpinism. Det finns ju en del mixade turer som kräver viss teknisk klättring, både på klippa och is.

Roligheter

Nu är det klart. Vi har fått förstärkning till Elbrus i form av Elbe. Det innebär att vi blir fyra som åker, två killar och två tjejer. Att en expedition är jämt fördelat på detta sätt är nog inte så vanligt. Hur som helst kul.

Det ser också ut som om det blir lite klättring för min del nu till helgen. Det är jag och Pean som ska göra några repor på Mörkberget inte långt från Sundsvall. Det ska också bli skoj, speciellt när vi har försökt hitta tider att klättra tillsammans på men inte lyckats.

Pean och jag ska ju för övrigt klättra nere i Alperna tillsammans. Det gänget ska träffas om ett par veckor för lite samplanering. Vi blir sex av sju som träffas i Gävle. Av de övriga (Mawa, Dawe, Anvi, Pean, Laze) är det bara en som jag inte har träffat, och det är Laze från Stockholm. Men från det jag har hört och förstått, så blir han en riktig tillgång, då han bl.a. redan har bestigit topparna utmed Breithornkammen samt varit och klättrat på Cho Oyu (ett 8000-metersberg). Peans bror Laan har jag inte heller träffat, men då han bor nere i Zürich, så lär vi träffas först nere i Alperna. Det är mycket roligt på gång just nu :)

Träning v18

En helt okej träningsvecka. Det blev ett uthållighetspass, dvs. vandringen under helgen. Däremot måste jag börja köra mer kondition igen. Nog för att innebandyn i sig upprätthåller viss kondition, men jag behöver få lite mängdträning.

Cykel till jobbet (må-to)
Innebandy i måndags och tisdags (60 min)
Styrketräning i onsdags (60 min)
Vandring i fredags, Staberg-Klackstigen-Knivstigen till Yngves koja (345 min)
Vandring i lördags, Yngves koja-Dalkarlsleden till Husby s:n-åter till Staberg (600 min)

Dalkarlsleden

I helgen vandrade jag delar av Dalkarlsleden. Namnet kommer av att det var den väg dalfolket vandrade när de skulle ned till Stockholm för att söka säsongsarbete, s.k. herrarbete. Några närmare preciseringar kring var och hur jag gick, är väl inte så intressant, men däremot tänkte jag berätta lite om känslan under vandringen.

Första dagens vandring påbörjades i strålande solsken. Luften var klar och det gjorde att jag kunde se långt ut över nejderna från utsiktplatsen vid Stabergs klack. Efter några timmars vandring utmed Klackleden, vände jag söderut för att gå in på Knivstigen (som utgör en del av Dalkarlsleden). Snart kom jag fram till Yngves koja, som är en gammal kolarkoja. Där valde jag att stanna för natten efter nära sex timmars vandring. Jag gjorde upp eld i eldstaden och lät värma min Bullens pilsnerkorv samtidigt som jag lagade potatismos på mitt kök. Denna delikata rätt avnjöts sedan med en kåsa rött vin. Mätt och belåten kunde jag sitta där och bara titta in i elden, ni vet, på ett nästan transliknande sätt. Vad är det som gör eld så fascinerande? Allt eftersom elden falnade bildades det en bädd av glöd. Och om eld är hypnotiskt, så är det ingenting mot glödens skiftande intensitet. Det påminner om dansande norrsken. Det är nästan något organiskt över det hela.

När glöden slocknat gick jag ut och slog upp mitt tält. En fördel med att vandra så pass tidigt på försommaren är att det nästan är myggfritt. Dock blev de lite fler mot kvällningen, men det gjorde inte så mycket då jag var inne i tältets säkerhet. Utanför blev myggens klagokör allt starkare, men på något sätt är detta ljud faktiskt ganska sövande. Det måste vara något i frekvensen som får en av slappna av, till skillnad från en fluga som man kan bli vansinnig på. Utöver myggen hördes enstaka fågelkvitter. Faktiskt hade hela dagen varit fylld med fågelsång, så jag kände mig faktiskt aldrig ensam under hela min vandring. Hur som helst så somnade jag på en bädd av ljung den natten, och jag sov djupt och länge.

Jag vaknade när de första solstrålarna började leta sig fram mellan träden. Jag steg upp och ordnade med alla morgonbestyr i maklig takt. Jag hade absolut inte bråttom, och kunde därför äta min frukost i lung och ro. Vid niotiden började åter min vandring på denna mycket natursköna led. Den natur som möter en är inte majestätisk eller grandios, men däremot trolsk och urtida. Lägg därtill att det finns många kulturhistoriska inslag. Och på något sätt bidrar naturen till att skapa en känsla av tidlöshet. Det är nästan som att kliva in i svunna tider. Nuet och det förgågna löper parallellt utmed den lilla upptrampade stigen.

Denna vandring som sedan gick ända ned till Husby socken och tillbaka, innehöll allt som jag hade önskat mig: John Bauer-skogar, fäbodar insprängda i skogsgläntor och mysiga kolvaktarkojor. Dessutom fick jag se vackra vyer, bl.a. med grönmelerade berg, där granarnas djupare nyanser blandades tillsammans med lövträdens ljusare färgtoner. Att vandringen också innehöll mindre roliga saker som värkande fötter efter tio timmars vandring går jag inte in på något närmare. För hur kul är det att läsa om sådant?

Jag hade gärna vandrat en dag till, men vardagen gjorde sig påmind. Närmare bestämt så var det en obehandlad deklaration som krävde min hemkomst. Nåväl, jag sitter nu precis hemkommen, nyduschad och nyäten (en härligt flottig pizza). Och efter att ha skrivit denna redogörelse för min vandring, kan jag nöjt konstatera att, höga berg till trots, så är det ändå skogen som är min första kärlek.

Helgvandring

Eftersom den planerade turen till Jämtlandstriangeln blev inställd pga. det dåliga snöläget, så tänkte jag ändå bege mig ut och uppsöka naturens lugn. Det ska bli en opretentiös vandring i närheten av Falun. Dock är min förhoppning att jag ska få se lite John Bauer-skogar, pittoreska fäbodar insprängda i skogens gläntor och mysiga kolvaktarpörten. Jag kommer inte gå lång eller fort, utan jag tänkte bara njuta av att få vandra.

Jag har dessutom hunnit med en simtur här på morgonen, så jag är redan uppvärmd inför cykelturen ut till leden och själva vandringen. Det bästa är att allt är så enkelt. Vädret är bra och det är nära till leden. Jag kan börja precis när jag känner för det. Det är inte en massa förberedelser och annat tjafs. Det är bara att packa sina grejer och gå ut. Man känner sig helt fri och sorglös :) Nåväl, tills vi hörs igen!