Toppen i Afrika

Ett kort inlagg, da internetuppkopplingen jag anvander ar jatteseg. Jag nadde toppen av Kilimanjaro idag 28 oktober 06.15 lokal tid. Det var absolut ingen dans pa rosor som man annars forestaller sig en Kili-bestigning, men mer om det en annan gang. Jag och Dawe har precis varit och bokat en tredagarssafari till Serengeti och Ngorongoro. Det ar ju bara helt klockrent. Och efter att ha slitit som hundar pa Kili, sa betalar vi nu for att bli helt servade. Safarin ar helpension, sa jag kommer inte att behova lyfta ett finger ;)

London, Heathrow

Sitter pa Heathrow och vantar pa att mitt flyg till Nairobi, Kenya. Det har varit en ganska lang vantan, men som tur ar hade jag med mig en bok, sa jag har kunnat ta dod pa en del tid. Emellanat tar jag mig en kopp kaffe for att halla mig pigg och vaken. Forhoppningen ar att jag ska vara sa uttrottad nar jag stiger pa planer, sa jag sover hela vagen ned. Det blev ju en ganska tidig morgon i morse. Naval, allt har gatt bra hitills och om allt gar som det ska sa lar ni inte hora av mig forran jag kommit ned fran berget, da vi paborjar vandringen mot Kili direkt efter landning. Dock kanske jag hinner skriva lite pa Nairobis flygplats. Fast Dawe snackade om att jag kan fa lana nagon av hans manga tekniska mojanger.

Life is like a box of chocolates

Idag är dan före dan. Idag tog jag min första malariatablett. Idag packade jag ryggsäcken. Nu finns det inget mer att säga eller göra. Allt är sagt och gjort.

Nu återstår inget annat för mig än att gå ut och ta för mig av livet :)

Nedräkning

Alla förberedelser är gjorda. Jag är nyklippt, utrustningen är genomgången och det sista träningspasset inför Kili är gjort. Nu har jag bara några hushållsgrejer kvar att fixa; blommor ska vattnas, räkningar betalas, kylen rensas osv. Trots att det är så nära nu, så känns det fortfarande inte riktigt påtagligt. Jag är inte riktigt med mentalt. Kanske är detta en stressreaktion. Nåväl, jag hoppas och tror att jag ska komma ikapp när jag väl sätter mig i bilen för att köra till Arlanda på fredag morgon. Åhh, snart sitter jag och äter frystorkad mat som jag sköljer ned med klorerat vatten. Kan livet bli bättre än så? :)

Träning v42

Dåså, nu är den sista riktiga träningsveckan före Kilimanjaro avklarad. Faktum är att jag tränat på ganska bra, så nu ska det bli skönt att få vila och bara låta kroppen återhämta sig. Det innebär att jag nästan inte tränar något alls innevarande vecka. Det enda som jag ska göra är att köra ett styrkepass på onsdag. Sedan åker jag på fredag och på lördag börjar arbetet med en 6-7 timmar lång anmarsch till Machame Camp. För övrigt kan jag avslöja att jag precis käkat pizza samt att jag i skrivande stund snaskar på både godis och snacks ;)

Cykel till jobbet (må-fr)
Löpning 12 km i söndags
Innebandy i måndags, tisdags och torsdags (60 min)

Solskydd

Hej, jag heter Joel och jag lär mig den hårda vägen. Det innebär att jag måste bränna mig nästan varje gång jag exponeras för mycket sol, innan jag börjar använda solskydd. Dock tänkte undertecknad, vid 36 års ålder, sluta göra samma misstag. Av denna anledning har jag köpt solskyddsmedel med spf 50. Vidare har jag haft en liten DIY-grej (Do It Yourself). Jag har sytt ett solskydd till kepan. Tanken är att jag ska ge nacken, kinder och öron lite extra skydd. Tyvärr var jag inte så väldans inspirerad när jag gjorde skyddet, så det är väl mer funktionellt än estetiskt (dessutom får jag inte symaskinen att göra sicksack). Skyddet är en gammal näsduk som försetts med ett par slitsar. Den fästs till kepan via kardborreband, vilket gör att jag kan ha kepan som vanligt när jag är i civilisationen.

Om en vecka

...så bär det av. Nu är det bara några dagar kvar tills jag åker till Afrika, Tanzania, Kilimanjaro. De flesta förberedelser är redan gjorda sedan länge. Nu är det bara vissa smådetaljer kvar att ombesörja. En grej jag ska göra under helgen, förutom att gå en fortsättningskurs i tango ;), är att sy ett solskydd till min kepa. Alltså, ett slags huvudduk som täcker runt nacken. Det är lite svårt att förklara vad jag menar. Nåväl, jag får publicera en bild när den blir klar. Vidare har jag varit i kontakt med en arrangör angående safari, och rekommendationen är att vi åker till Manyara-parken och Ngorongoro-kratern. Synd på Serengeti, men det viktigaste är att vi får åka på safari och se de fem stora.

Single push

Jepp, det är vad jag funderar på att vi ska göra från Arrow Glacier. Det innebär helt enkelt att vi går från sista lägret direkt till toppen i ett kör, dvs. single push. Faktum är att jag har varit nervös inför övernattningen inne i kratern. Detta skulle ske på 5700 meters höjd, och med tanke på de få dagar vi ändå är på berget, så är det tveksamt om vi hinner acklimatisera oss ordentligt. Genom att skippa övernattningen på denna höjd minskar risken för att vi ska utveckla höjdsjuka. Vårt sista läger före toppen ligger på 4800m, vilket är högt, men överkomligt. Det vore försmädligt att inte nå toppen av Kili med tanke på att framgångsprocenten ligger på 95%. Det är siffror som Aconcagua och Denali inte ligger i närheten av. Jag tror dock att vi ökar våra egna chanser genom att skippa övernattning på 5700, utan att fortsätta direkt mot toppen under samma dag.

Dawe som var och tränade med Fredrik Sträng hade fått råd om att ta med hjälm, och det är nog bäst. Det är bättre att ta det säkra före det osäkra. Dock innebär det 367gr extra, men det kan visa sig vara en "lätt" livförsäkring.

Träning v41

Igår deltog jag i Hackmora bergslopp. En 2,9 km lång bana med en sammanlagd stigning på 225 höjdmeter. Lite kul att få jämföra sig med riktiga löparess :) Jag är ju ingen löpare, utan den löpträning jag gör är för att få en bättre allmänkondition, snarare än att bli snabb i spåret. Dock vore det kul att göra en riktig satsning under en begränsad period för att se hur pass bra man kan bli. Att lägga upp ett metodiskt träningsprogram med löpskolning, intervallträning, fartlek, distanslöpning osv. Igår klockades jag på 16.09, medan segraren kom i mål på 11.57 (banrekord). Undra om jag kan putsa min tid med ett par minuter om jag tränar för det?

Cykel till jobbet (må-ti, to-fr)
Löpning Hackmorabacken 6km x2 i söndags
Innebandy i torsdags (60 min)

Packlista Kilimanjaro

Här kommer min packlista till Kili. Jag har försökt hålla ned vikten extra mycket denna gång, eftersom upplägget gör att jag bär packningen hela tiden. Det innebär att jag måste släpa varje gram jag har med mig till toppen. Orsaken till det är att det rör sig om olika vägar upp respektive ned. Utöver listorna nedan, så tillkommer mat på ca. 3.6kg. Totalvikten hamnar då på dryga 20kg, men då kan man räkna bort 2,6kg som Dawe ska ta. Alltså, all packning, inklusive det jag går och står i, väger ca. 17.5kg (vatten ej inräknat). Det är helt ok.
Kläder
Kalsonger x 2 (54+64)
Byxor (533)
Skalbyxa, Haglöfs (281)
Strumpor x 2 (59+73)
Trailskor (707)
Kängor (1401)
Underställströja x 2 (164+164)
Vindbyxa (155)

Gas 2x450+1x220 (1680)
Vikt: 5261

Att misslyckas

Givetvis har jag under mina bestigningar snuddat vid tanken att jag kan misslyckas, att jag inte kommer att nå toppen pga. dåligt väder/olycka osv. Inför Aconcagua var den tanken riktigt skrämmande. Jag hade investerat så mycket att ett misslyckande inte var ett alternativ. Nu gick ju allting bra, vilket gjorde att jag inför Elbrus kunde känna mig mer avslappnad. Ett misslyckande hade t.o.m. varit okej med tanke på den hur pass enkelt och billigt det var att bestiga. Dessutom behövde jag inte bevisa lika mycket efter Aconcagua. Inför Kilimanjaro känner jag väl lite grann som inför Elbrus. Det är inte hela världen ifall jag missar toppen. Sannolikheten säger ju det att någon gång måste jag bli tvungen att vända om utan uträttat ärende. Och måste jag misslyckas, gör jag det mycket hellre på Kili än på Denali. Jag vill absolut inte misslyckas på Denali. Dels är det berget dyrare och kräver mer förberedelser, dels ligger det lite mer prestige i den toppen. Kili kan jag lättare komma tillbaka till och göra om, dessutom kan jag öka marginalerna genom att välja en lättare väg. Nåväl, jag hoppas i alla fall att det inte ska behövas :)

Safari?

Eftersom det är första gången någonsin i Afrika för min del, så vill man ju gärna passa på och uppleva så mycket man kan. Självklart har Kilimanjaro högsta prioritet, men om allt skulle gå enligt planerna, får jag och Dawe ett par-tre dagar över till annat. För egen del skulle jag absolut vilja åka på en safari för att få se de fem stora (lejon, leopard, elefant, noshörning och afrikansk buffel). Jag var i kontakt med mitt guideföretag och de arrangerade kortare safarin också. En tredagarstur till Serengeti gick på 750$, medan en tvådagarssafari till sjön Manyara och Ngorongoroparken kostade 500$. Jag skulle föredra Serengeti, men det ser tufft ut, då vi i så fall måste gå ut ur parken och ta oss till Serengeti på själva toppdagen. Fast ingenting är omöjligt :)

Till topps!

Träning v40

Veckan har flutit på helt enligt planerna. Det verkar som om jag sträckte mig i nacken i fredags på gymmet, men det var inte så farligt, då jag inte kände av det nämnvärt på lördagen. Dock drog undertecknat pucko ut i löpspåret i söndags, med resultatet att sträckningen blev riktigt ordentlig. Idag har jag gått omkring med en stel nacke. Dessutom är det en konstig sträckning, då jag får ont varje gång jag sväljer, dvs. att äta och dricka är lite smärtsamt :) Vidare har det resulterat i att jag ställer in innebandyn idag och imorgon. Jag får se det som en återhämtningsperiod.

Cykel till jobbet (må-ti, to-fr)
Löpning 12 km i söndags
Innebandy i måndags, tisdags och torsdags (60 min)

Föredrag

I fredags fick jag hålla ett föredrag om bergsbestigning på jobbet i samband med att vi hade en hälsodag. Det kändes riktigt bra, och jag tror att det var uppskattat. I alla fall bombarderades jag konstant med frågor. Jag pratade faktiskt inte så mycket om mina egna bestigningar, utan om alpinism i allmänhet, t.ex. vad som händer med kroppen på hög höjd osv. Visst hämtade jag exempel från mina egna erfarenheter, men det var inte någon renodlad "egotripp". Dock var det inte första gången jag hållit föreläsning om bergsbestigning på jobbet. Efter Aconcagua höll jag ett föredrag för alla som var intresserade. Och för alla vi som vägrar sponsring, kan ju detta vara ett alternativ att stärka kassan :)

Both peaks of Kilimanjaro

När jag har berättat för folk att jag ska till Kilimanjaro, så har många frågat om jag ska bestiga båda topparna. Jag fattade först inte vad folk menade, men senare förstod jag att de syftade på en Monty Python-sketch. Jag hade inte sett den, men efter att ha tagit del av den så förtjänar den definitivt en plats på bloggen ;)