La vida Limbo

Jag gar omkring som i Limbo. Dagarna rullar pa och det enda jag gor ar att vanta pa nasta maltid eller nasta tillfalle att dricka vin, ol eller en drink. Forvisso har jag trevligt sallskap men tillvaron star i sa stark kontrast till den pa berget. Fast sanning och saga sa ar jag mer radd for mitt liv nar jag aker taxi har i Mendoza an vad jag var uppe pa berget.

DW aker hem idag, sa jag kommer att fira nyar med tre amerikaner. Det ska bli skoj. Imorgon aker jag nog over till Chile for att fa se lite av Santiago m.m. Dessutom blir det ett valkommet avbrott.

Amerikanerna har fragat om jag ar intresserad av att klattra Denali med dem sommaren 2010. Det hinns ju inte med nu till sommaren. Vad tycker ni? Ska jag satsa pa Gronland eller Denali 2010?

Ni far helt enkelt rosta pa de tva alternativen:

1. Skida over Gronland
2. Bestiga Denali

I rörelse

Den mätta dagen, den är aldrig störst.
Den bästa dagen är en dag av törst.

Nog finns det mål och mening i vår färd -
men det är vägen, som är mödan värd.

Det bästa målet är en nattlång rast,
där elden tänds och brödet bryts i hast.

På ställen, där man sover blott en gång,
blir sömnen trygg och drömmen full av sång.

Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr.
Oändligt är vårt stora äventyr.

Karin Boye (Härdarna 1927)

Så känns det nu... Jag vill redan se fram emot nästa projekt ;)

Från toppen /Joel

Joel on Top!

Jag nadde toppen pa Juldagen 25/12 kl. 10.30 lokal tid (14.30 svensk tid).

Tyvarr kan jag inte ladda upp nagra bilder just nu, da jag inte har med mig nagra kablar till kameran. Det var i alla fall en vacker dag och bestigningen gick over forvantan bra. Jag och DW startade fran det sista lagret White Rocks vid 06.00. Fyra och en halv timme senare stod vi dar pa toppen. Det ar inte helt osannolikt att vi just da var de hogst belagna manniskorna i hela varlden. Eftersom det ar vinter i Himalaya just nu. Lyckade vinterbestigningar i Himalaya ar ocksa valdigt ovanliga. Det tog over 20 ar mellan de tva senaste (2005 respektive 1994).

Ni som har foljt bloggen vet ju att den planerade toppdagen var satt till den 28/12, men pga. flera faktorer kunde vi forcera bestigningen. Jag och DW som ingick i ett taltlag kande oss mycket starka, bade fysiskt saval som mentalt. Varje gang vi skulle rora oss uppfor berget gjorde vi det i en fart som fick de flesta andra att skaka pa huvudet. Andock var det aldrig nagon fara for hojdsjuka, da vi bada kande att vi hade total kontroll. Givetvis reagerade kroppen pa varje stigning, men det var bara huvudvark som gick over i samband med att man gjorde nedstigningen. Helt optimalt med andra ord. Ingen av oss reagerade med illamaende, yrsel, svullnader osv. Dock tog hojden lite mer pa vara andra klatterkompisar EK och DL, vilka bada borjade ma riktigt illa vid olika tillfallen. Detta bidrog bl.a. till att de inte nadde toppen, men daremot kom de upp till personliga hojdrekord pa imponerande 5000 m.

Naval, vart program sag slutligen ut som foljer:

fre 19 cache till Canada
lor 20 upp till Canada
son 21 cache till Nido
man 22 upp till Nido
tis 23 cache till White Rocks
ons 24 upp till White Rocks
tor 25 toppdagen
fre 26 utmarsch och buss till Mendoza

Vi skrotade helt enkelt alla vilodagar. Vi kunde gora det da vi kande oss sa starka och befriade fran problem av hojden. Hade vi kant att det behovts sa hade vi givetvis kunna lagga in fler vilodagar. Grejen var dock att vi cachade sa snabbt sa vi hade oftast hela dagen pa oss att vila, sa cacharna blev kombinerade vilodagar.

Jag ska skriva en redogorelse, dag for dag, nar jag ar ater i Sverige. Det blir val lite lattare att lasa nar jag kan skriva å ä och ö ;) Dessutom blir det bilder till. I ovrigt sa ska jag bli en vanlig turist nu. Jag har varit och shoppat lite "civila" klader.

Avslutningsvis kan jag bara konstatera att jag lyckades med det jag har planerat, jobbat, stressat, kampat for i over 18 manader nu. Det ar antligen over. Jag gjorde det. Det har inte sjunkit in riktigt an. Jag fattar det inte riktigt. Ingen mer press pa mig sjalv, bl.a. pga. denna blogg ;). Jag kan vara nojd nu - men...

...men nu borjar ett nytt aventyr. Jag har redan borjat fundera pa mitt nasta stora projekt, att korsa Gronland pa skidor. Det skulle i sa fall ga av stapeln sommaren 2010, dvs. om ca. 18 manader. Vad tror ni? Vill ni folja med pa den resan ocksa?

Fran toppen! /Joel

Camp Canada

Idag var vi och lamnade en cache, dvs. en depa, uppe i nasta lager Camp Canada (4900). Imorgon sa ar det tankt att vi ska ta och flytta upp vart lager dit. Sedan ska vi ta en vilodag pa sondag. Darefter kommer jag inte kunna uppdatera bloggen forran den 29-30 december om allt gar enligt planerna.

I stort ser upplagget ut som foljer:
man 22 cache till Nido
tis 23 upp till nido
ons 24 vilodag i nido
tor 25 cache till Berlin
fre 26 upp till berlin
lor 27 vilodag i berlin
son 28 toppdag
man 29 extra toppdag

Onska mig lycka till! Sjalv vill jag onska alla en god jul :)

Plaza de Mulas

Sitter nu pa hotellet i Pl de Mulas. Jag har inte sa mkt tid, 15 min for 5 usd. Kan meddela att allt har gatt val. Hojden kanns givetvis av men inte varre an att massa vatten kan lindra. I mondags gick vi fran insteget till Confluencia (3300). Dagen darpa tog vi en vilodag, men sjalv passade jag pa att ta en acklimatiseringstur upp till Pl Francia (4200). I onsdags sa gick vi upp till baslagret Pl de Mulas (4300). Jag kan saga att vi var ordentligt trotta nar vi val kom fram. Hojden gjorde att man knappt orkade nagonting. Att vi hade narmare 5 mil i benen pa hog hojd bidrog val ocksa.

Men nu ar vi har och vi mar bra. Om allt gar enligt planerna sa gar vi upp mot camp canada i overmorgon, sa darefter har jag ingen mojlighet att skriva nagot i bloggen forran om en dryg vecka.

Naval, skot om er, for det tanker jag i alla fall gora ;)

Klattertillstand

Har ar klockan sex pa morgonen och jag sitter vid vandrarhemmets dator. De andra har inte riktigt vaknat an. Det har varit varmt att sova och vi har val alla lidit av tidsomstallningen. Sjalv sa vaknade jag vid ett flertal tillfallen under natten. Formodligen beror det ocksa pa en viss anspanning, for idag ska vi borja sjalva bestigningen, eller atminstone anmarschen. Vi ska bara fixa tillstand (kostar 500 dollar) och bussbiljett, sedan bar det ivag. Om allt gar enligt planerna sa ar vi i Confluencia runt kl 6-7.

Igar at jag i alla fall den storsta biff jag nagonsin atit. Den maste ha varit pa runt halvkilot. En riktig proteinchock. Till det kolhydratladdade jag med pommes frites och sedan delade vi pa en flaska gott argentinskt vin, Trapiche. Det finns pa bolaget for ovrigt. Det var den sista riktiga maltiden pa lange, for nu blir det bara frystorkat for hela slanten, tills vi kommit ned fran berget igen.

Kanske har vi ocksa hittat ett namn. Av en slump hade vi alla blaa trojor, sa vi funderar pa att kalla oss Team Azul, dvs. Team bla pa spanska. Heja det bla laget!

Naval, maste ga och kolla om mina klatterkamrater ar uppe pa benen :)

Mendoza

Jag sitter nu i Mendoza och allt har gatt riktigt bra. Resan over Atlanten kandes som om den gick fort, speciellt da jag sov en stor del av resan. Forutseende nog hade jag tagit med oronproppar och stordes inte av barnaskrik pa samma satt som mina ovriga medresenarer. Val framme i Santiago de Chile hade vi bara en timme pa oss att byta flyg till Mendoza. Egentligen var jag inte sa orolig for att vi skulle hinna med flyget, desto mer orolig var jag for vart bagage. Skulle de hinna lasta ur, scannna, kora den och slutligen lasta pa den pa vart nya flyg. Utan vart bagage skulle vi sta oss ganska slatt. All var utrustning som vi behover for att bestiga Aconcagua skulle vara borta. Jag kan saga att lattnaden var stor nar jag sag vara ryggsackar pa rullbandet. Hela resan har alltsa gatt helt smartfritt.

DW motte oss som avtalat pa flygplatsen, sa vi tog taxi till vart vandrarhem. Dagen har vi agnat at att packa vara ryggsackar, handla det vi behover och snart ska vi ga ut och ata den beromda argentinska biffen.

Om allt gar som det ska sa borjar vi var vandring imorgon strax efter 15.00. Det lar ta ett par-tre timmar till vart forsta stopp som ar Confluencia. Efter idag vet jag faktiskt inte hur ofta jag kan uppdatera bloggen. Jag ska forsoka fran baslagret Plaza de Mulas.

Det kanns i alla fall riktigt bra :)

Madrid

Allt ar val med mig och mitt resesallskap. Jag sitter just nu i Madrids flygplats. Resan hit har gatt bra, en liten forsening bara. Om drygt en timme gar flyget till Santiago de Chile. Forhoppningsvis ska den resan ocksa ga bra. Jag ar lite trott, da jag bara sov fyra timma i natt, men det ar sjalvforvallat ;) Jag kommer nog att sova som ett barn pa flyget.

Nar jag satt har och at, sa insag jag att det hander nagot speciellt med en nar man ar ute och reser. Det ar som om man gar upp en medvetandeniva. Hjarnan gar pa hogtryck, alla sinnen ar mer skarpta. Man blir helt enkelt mer levande.

Tyvarr snodde de min lingonsylt har i Madrid. Det var ju dumt av mig att inte tanka pa att satta den i ryggsacken, men det ar latt att vara efterklok. Nu far jag ta och lara mig vad sylt heter pa spanska och bege mig ut pa Mendozas syltmarknad. Undrar vad de har for sylt som passar med havregrynsgrot.

Naval, jag hinner inte skriva sa mycket mer just nu. Snart bar det av till Sydamerika :)

Uppladdning

Man kan ju fråga sig om det är så smart att gå ut och roa sig till klockan två på natten, när man ska påbörja en lång resa fem timmar senare. Expeditionen har onekligen börjat bra ;)

Sedan gör det väl inte saken bättre att jag slog på datorn och sitter nu och funderar på var jag ska skriva härnäst. Nåväl, jag ska försöka att blogga så ofta jag kan. Vi får se hur ofta det blir bara. Nu ska jag i alla fall gå och lägga mig. God natt!

Jag är min dag

Idag, denna dag, är jag villkor
en framsprängande vilja
en obeveklig urkraft
en tryckvåg av närvaro.

Idag, denna dag, är jag absolut
ett fäste i urbergets djup
en kontinentalplattas gång
en bergsmassivens skapare.

Idag, denna dag, är jag ofördärvad,
närvarande, innerlig och sann.
Idag, denna dag, är det jag.

Stressigt värre

...har det varit, men nu har det börjat lugna ned sig. Det är ganska mycket man måste tänka på, grejer på jobbet, utrustning, reseförberedelser m.m. Dock gjorde jag mitt sista träningspass inför Aconcagua idag, så nu blir det bara vila fram till bestigningen. All utrustning är fixad, avbockad och nedpackad. Vaccinet är taget, passet kopierat, värdesakerna fotograferade.

Nu kan jag börja pusta ut. Jag har faktiskt inte sovit så bra de senaste nätterna, och det beror på att jag känt mig lite stressad. Idag gick jag lite som en zombie på jobbet, men förhoppningsvis så ska jag få en god natts sömn i natt. Det behöver jag.

En annan sak som faktiskt har bidragit till stressen är bloggen. Jag har ju uppdaterat den ganska mycket nu när jag snart ska åka. Dels är det vissa inlägg som jag känt mig tvungen att hinna skriva, dels vill man ju öka frekvensen på antalet inlägg så nära inpå.

Tänk, jag åker nu på lördag (13/12), alltså om tre dagar. Förhoppningsvis ska jag kunna blogga lite från Sydamerika också, men det blir givetvis mer sällan. Om inte annat så kan man ju se fram emot en sammanställning när jag har kommit hem till Sverige.

Nåväl, nu närmast ser jag i alla fall fram emot fredag, då jobbet bjuder på ett helt fantastiskt julbord :)

Packlista - Mat/klättersaker

De sista posterna i packningen. Idag har jag packat ned allt i mina ryggsäckar, och genom att nyttja varje skrymsle gick det bra. Bland annat stoppade jag in kläder i termosen/nalgeneflaskan, och på så vis sparade jag 1,6 liter.

Mat

Isyxa (362)
Skidglasögon (108)
Totalt: 4192

Sådär ja, nu har jag redogjort för hela min packning.

Räkenskaper

Det har nu börjat bli dags att summera kostnaderna inför resan. Givetvis tillkommer det en hel del utgifter på plats, men hittills har jag lagt ut dessa summor på följande poster:

Resor (flyg/tåg) 13998
Vaccin 620
Allmänt/förbrukningsmaterial 1024
Mat/snacks 1588
Totalt 17230

Det innebär att jag har knappt 8000 kvar på min budget på 25000, och det ska räcka till boende och resor på plats samt klättertillstånd och mulåsnetransport. Sedan brukar det alltid tillkomma massa utgifter som man inte tänker på. Det är bra att man inte kan göra av med så mycket pengar på själva berget, kanske klarar jag av att hålla mig inom budgeten.

Packlista - Övrigt

Badbyxor (78)
Packpåse+plastsäck (133+66)
Totalt: 3023

Jag kan väl nämna att jag har kompletterat mina tidigare packlistor med kepa (61) och noskapin (11).

Till topps!

Träning v49

Träningen denna vecka:

Cykel till jobbet (må, to-fr)
Vandring med packning till jobbet i tisdags (40 kg)
Styrketräning i torsdags (60 min)
Löpning 12 km i lördags

Sådär ja, nu är träningen i princip över. Jag körde förvisso ett pass på 10 km på löpband idag. Det var första gången någonsin jag sprang på löpband. Mitt sista pass inför resan blir ett styrkepass på onsdag, så jag kan faktiskt summera all min träning nu. Sedan i juli-07, då jag började träna seriöst inför Aconcagua, har jag:

-sprungit 106 löppass fördelat på 101 timmar och en distans av 1170 km
-cyklat under 354 timmar och en distans av 6653 km
-spelat 83 innebandypass under motsvarande antal timmar
-kört 35 styrkepass under 27 timmar
-vandrat till och från jobbet med packning 11 gånger
-vandrat hopptornsbacken (75 höjdmeter) 94 gånger och burit sammanlagt knappt 2,5 ton vatten och vikter upp- och nedför backen
-tränat en hel del annat

Speciellt under hösten intensifierades ju träningen, då jag hade en medeldos träning på 100 min/dagen. Om jag inte tar mig uppför Aconcagua så kan jag nog inte skylla på att jag inte var tillräckligt tränad.

Namnfrågan

I ett tidigare inlägg har jag efterlyst tips på namn till vårt team/expedition, och jag har fått in ett par förslag (Team Northen Faces och Team till topps). Mina övriga teammedlemmar gillade förslaget med Northen Faces, fast än är inget spikat. Själv har jag funderat lite på att nyttja de olympiska spelens devis Citius, Altius, Fortius, dvs. snabbare, högre, starkare. Dessa tre ord speglar det vi gör på ett bra sätt, då alpinism är en strävan, en viljeyttring och samtidigt en fysisk utmaning/prestation. Vidare följer alpinism en tradition av människors behov av att springa upp på höga berg för att leka och söka efter ett gudomligt sammanhang.

Nåväl, givetvis måste man förenkla devisen, så förslagsvis Team CAF. Förkortningar fungerar alltid ;)

Packlista - hygien/1:a hjälpen

En ack så viktig del av utrustningen, och inte särskilt betungande. Dock blir listan ganska lång + att höghöjdsmedicinen Diamox inte är medtaget här då det är andra teammedlemmar som står för den.

Hygien och 1:a hjälpen
Leukoplast (44)
Totalt: 930

Tält - North Face VE25

Jag var och besökte DW i Hofors idag efter jobbet. Vi snackade lite allmänt kring utrustning och andra förberedelser. Dock passade vi på att slå upp tältet som han och jag ska dela på, ett North Face VE25. För dem av er som inte känner till detta tält, så kan man väl säga att det är det mest använda expeditionstältet i bergsklättrarsammanhang. Tältet är geodetiskt, dvs. kupolformat med stänger som korsar varandra på flera punktet. Det är alltså ett mycket stabilt tält. Det gick också ganska snabbt att resa det på två man.

Packlista - Äta/bära/sova

Jag tänkte att jag skulle redovisa det som rör logistik på olika sätt, och då menas transport, boende och matlagning. Tja, listan talar väl för sig själv. Dock är vikten lite missvisande, då jag inte noterat någon vikt för tältet. Eftersom jag ska dela tält med DW. Han har ett North Face VE25 expeditionstält. Stabilt, men relativt tungt (4,5 kg). Det blir alltså lite drygt två kilo till på denna post.

Ryggsäck (1963)
Liggunderlag (287)
Totalt: 7630

Träning v48

Denna vecka har jag kunnat träna på som planerat. Dock har jag minskat på träningsmängden, bl.a. ett löppass + två pass innebandy har försvunnit från programmet. Ganska skönt, men samtidigt har jag återfunnit träningsglädjen. Jag känner också att jag har återhämtat mig helt efter förrförra veckans sjukdom, vilket bekräftades av att det sista backpasset före resan kändes riktigt bra.

Cykel till jobbet (må, on-to)
Vandring med packning till jobbet i tisdags (40 kg)
Styrketräning i onsdags och fredags (60/30 min)
Löpning till jobbet i fredags 11 km
Vandring med packning i söndags, hopptornsbacken x 10 (35 kg)