Tur i Jämtland

Då var det dags att redogöra för turen till Jämtland. Tanken var att vi fyra som ska till Denali till sommaren skulle träffas för att planera och öva oss på vintertältning och alpin klättring. Av denna anledning valde vi att skida Jämtlandstriangeln + att vi skulle göra Syltraversen. Nu blev det inte riktigt som det var tänkt. Dels hoppade en av samma dag som vi skulle åka, vilket ställde till det lite grann. Som tur var hade jag ett tält där vi alla tre kunde rymmas samt att Ulnä hade med sitt kök, vilket gjorde att vi ändå hade två kök med oss.

Vi anlände till Handöl på lördagen. Dock var vägen fram till Storulvåns fjällstation stängd, så vi började med att slå upp tältet vid parkeringen för att börja nästa dag med en 12km lång vandring till Storulvån. Det var en ganska fin dag, och det var inga problem att dra pulkan. Väl framme vid fjällstationen stannade vi för lunch innan vi begav oss mot Sylarnas fjällstation. Det hade inte kommit så mycket snö, men vi var ändå tvungna att gå med skidor och snöskor. En lärdom vi gjorde var att det är enklare att dra en pulka med snöskor, speciellt om det börjar slutta rejält, då man inte har samma kraft att trycka ifrån med skidor. Detta stärkte mig i mitt beslut att gå med snöskor på Denali. Hur som helst började det att blåsa ganska hårt efter lunch. Vinden blev extra kännbar då vi nu förflyttade oss över kalfjäll. Temperaturen hade sjunkit till ca. -15C. Just vindfaktorn är förrädisk för att nedkylningen går oerhört snabbt. Vid ett stopp upptäckte jag att Ulnä hade fått en vit fläck på kinden. Som tur var hade nedkylningen inte hunnit gå så långt, så med hjälp av att bara värma kinden med handen blev det bättre. Ansiktsmask är en nödvändig investering för alla i teamet.

Timmarna gick och vi med dem. Själva vägfinnandet var inget problem, då det bara var att följa vinterledmarkeringarna, dvs. de röda kryssen. Dock började det mörkna och vinden blev allt mer kännbar. Det blev så pass besvärligt att vi stannade för att värdera läget. Skulle vi fortsätta mot Sylstationen eller slå läger direkt? Vi hade ca. 3-4km kvar till stationen. På grund av det dåliga vädret, så valde vi att slå läger direkt. Vi reste tältet och gjorde oss snabbt i ordning för att krypa ned och värma oss i våra sovsäckar. Klockan hade hunnit bli fem på eftermiddagen och egentligen skulle vi bara vila en stund innan vi skulle laga mat, men trötta som vi alla var, så somnade vi och vaknade inte förrän 8.40 på måndagmorgonen. Vi hade sovit i nästan 16 timmar! Nu berodde det inte bara på föregående dags anmarsch, men det säger ändå något om hur trötta vi var. När vi väl hade vaknat insåg vi att det inte fanns någon möjlighet att göra Syltraversen denna dag, vilket hade varit planen. Dels hade vi inte kommit så långt som vi borde, dels hade vi sovit bort värdefull tid. Det var bara att inse att det inte var vår dag. Förmodligen hade vädret satt sig i respekt hos oss, för vi ville absolut inte vara ute på någon exponerad kamvandring om det skulle bli lika dåligt väder som föregående dag. Vi valde därför att vända om till Storulvån.

Vägen tillbaka gick bra. Jämtlandsfjällen visade sig från sin bästa vintersida. Knappt någon vind och behaglig temperatur. Det hade faktiskt varit en perfekt dag för Syltraversen, men nu blev det inte så. Strax efter två var vi framme vid stationen och väl där kunde vi nyttja ett vinterrum. Följande dag steg vi upp tidigt för att snabbt avverka sträckan ut till Handöl och den väntande bilen som skulle ta mig de 60 milen till Falun.

Nu kanske du tycker att turen verkade bli misslyckad med tanke på det ursprungliga upplägget, men faktiskt så tycker jag inte det. Vi fick öva oss i vintertältning + att det blev en skaplig tur som både gav erfarenhet och träning. Vi fick öva oss på att värdera olika situationer och visade prov på gott omdöme. En misslyckad tur blir det först när man är missnöjd, och jag är absolut inte missnöjd med denna tur. Den blev bara annorlunda :)

Träning v52

Denna veckas träning bestod mestadels av vila och uppladdning. Det slank ned både en och två bitar av både sillen och korven ;) Egentligen inte hel fel att låta kroppen få lite julledigt den också. Lite vilade jag mig också inför turen till Jämtland som påbörjades denna vecka.

Söndag Fjälltur, Handöl - Sylarna (22km)

God jul!

Vill jag önska alla som följer med min blogg. Idag har jag inget särskilt att berätta om när det gäller mina friluftsäventyr, mer än att prognosen säger att det kommer bli lagom kallt i Jämtland under vår tur. Temperaturen håller sig kring -15C. Perfekt!

Faktiskt har jag skottat upp en liten snöhög som jag låter frysa ihop just nu. Snart ska jag gå ut med systersonen och göra en snögrotta. Lek för barnen och övning för mig på en och samma gång ;)

Träning v51

Föregående vecka bestod av lite mindre träning än tänkt. Jag fick ju några ordentliga pass ändå. I skrivande stund är jag i Boden. Man kan ju tro att det bara innebär lata dagar, men det kräver sin man att orka leka med mina två systerbarn. Tur att jag är tränad :)

Cykel till jobbet (må-fr)
Innebandy i tisdags (120 min)

Kall köld kyler

Det har börjat bli lite kallare nu. Och jag klagar verkligen inte. Snön har kommit, och som alltid blir det ljusare och lättare jämfört med höstmörkret. Även om det inte är kallare än -15C, så nyper det till i låren när man cyklar till jobbet. Jag ska faktiskt bikta mig här, berätta en liten hemlighet: Jag gillar inte att frysa. Bara för att man gillar kyla och längtar till att snön och isen lägger sig, betyder det faktiskt inte att man gillar att frysa. Vem gör det egentligen? Det är lite intressant med kyla, för i alla fall jag har otroligt kort "frysminne". Jag kan gå omkring och frysa som en hund, men så fort jag kommit in i värmen och varit där ett tag, har jag mer eller mindre glömt bort hur det kändes att frysa. Det måste nästan vara evolutionärt, då ett alltför bra "smärtminne" skulle verka förlamande/förödande på mänskligheten. Gör det för ont skulle vi aldrig vilja göra om det igen, t.ex. genomföra besvärliga upptäcktsfärder eller föda barn.

Nåväl, jag kommer ofta på mig själv med att måla upp romantiska visioner eller minnesbilder av något äventyr i snömiljö. Grejen är att när jag väl är där, så tycker jag inte alls det är lika roligt. Jag hinner glömma bort hur det känns att stå på huk med byxorna neddragna för att uträtta mina behov, medan det är -20C och vinden piskar på. Jag hinner också glömma bort hur det kallt det blir när man stannar upp efter en förflyttning. Hur man drar på sig förstärkningsplagget, huttrande och med nedsatt motorik. Nej, jag gillar verkligen inte att frysa, men lite paradoxalt, så gillar jag köld och kyla. Alpinism hade helt enkelt inte varit samma sak utan detta element ;) Tur dock att jag har så kort "frysminne", för jag längtar verkligen till vår stundande vintertur i Jämtland :)

En svensk trippel, igen

Inom kajakkretsar är Havspaddlarnas Blå Band (HBB) ett välkänt fenomen. Det innebär att man paddlar hela Sveriges kuststräcka, mellan Svinesund och Haparanda. Antagligen har detta inspirerat till inrättandet av det Gröna Vita Bandet som innebär att man tillryggalägger sträckan Grövelsjön-Treriksröset, ca. 130 mil genom den svenska fjällvärlden. Turen kan göras på vintern såväl som sommaren, därav bandets färgkombination.

Egentligen saknas det bara ett tredje band, och det är för att cykla genom Sverige, från Treriksröset till Smygehuk. Eftersom cyklingen går genom landet, så borde det väl vara lämpligt med ett Gulblått Band. Av dessa tre grejer har jag bara gjort cyklingen. Jag har faktiskt i ett tidigare inlägg föreslagit att dessa tre turer tillsammans skulle utgöra en s.k. Svensk trippel.

Jag har funderat lite på en lämplig logga. Den skulle bygga på Tre kronor, vilket skapar associationer till Sverige. Första kronans spetsar skulle utgöras av tre fjäll, den andra av tre grantoppar, och slutligen den tredje som består av tre vågor. Detta symboliserar respektive band, men även Sveriges natur: fjällen, skogen och havet.

Träning v50

Allt gick enligt planerna under den gångna veckan. Under veckan som kommer, blir det en nedtrappning i träningen, för att under julveckan helt avstanna. Syftet är dels att få bara lata mig under julledigheten, dels att lägga på mig lite inför Sylarna. Ja, det är ganska skönt att närma sig julbordet med inställningen att man vill gå upp i vikt :) Mitt problem är snarare att jag har en ganska hög förbränning, så jag måste kämpa för varje hekto jag lägger på mig. Det är ett tufft jobb, men någon måste göra det ;)

Cykel till jobbet (må-fr)
Innebandy i måndags, tisdags och onsdags (60 min)
Löpning 12 km i söndags

Många grejer blir det

Jag går just nu igenom alla grejer jag ska ha med till Jämtland. Det blir ganska mycket grejer. Utöver min personliga utrustning och klädsel, så ska jag ha pulka, två par skidor och ett par snöskor med mig. Vinterutrustningen ska också med, vilket innebär spadar, snötältpinnar och vindsäck. Sedan ska ju klätterutrustningen med, och eftersom det är en mixad klättring, så måste jag ta med säkringar för klippa såväl som snö och is. Att göra Jämtlandstriangeln och Syltraversen vintertid kräver sin utrustningslista. Jag vågar inte ens tänka på hur mycket allt väger, men eftersom jag har pulka är vikten underordnad. Nåväl, jag ser verkligen fram emot denna tur. Det kommer att bli en tuff tur på många sätt; fysiskt krävande, psykiskt påfrestande och tekniskt utmanande.

Men man måste bara älska utmaningen!

Autonom stil

Inom bergsbestigarvärlden diskuteras det väldigt mycket kring hur man gör sina bestigningar. Givetvis finns det sätt som är finare än andra. Givetvis finns det en glidande skala där vissa sätt är godtagbara, medan andra är direkt förkastliga. Men förenklat finns det två huvudvarianter och det är alpin stil respektive expeditionsstil. Alpin stil innebär att man gör allt själv, dvs. använder sig inte av bärare eller hjälpmedel som extra syre och av andra uppsatta rep. Du tar dig upp till toppen, helt för egen maskin. Alpin stil innebär också "snabbt och lätt". Egentligen ska toppen tas i en single push, dvs. hela bestigningen ska ske i ett svep. Just detta är ohållbart när man pratar om högre berg i t.ex. Himalaya, där bara acklimatiseringen tar flera veckor. Alpin stil funkar på berg som inte är så mycket högre än de i Alperna.

Höghöjdsklättring i Himalaya kräver som sagt en annan taktik. Här gäller det att röra sig uppåt sakta och metodiskt, bl.a. genom att upprätta nya läger allteftersom man rör sig uppåt. Och eftersom bestigningen kan pågå i flera veckor, ställer det stora krav på logistik och underhåll. Bestigningen får då karaktär av en expedition. Ibland hör man också uttrycket "belägringsstil". Det är också här som de flesta kontroverser rörande stil råder. Speciellt kommersiella expeditioner har ett dåligt anseende i klättrarkretsar, då en klient som har dålig eller ingen klättererfarenhet, i vissa fall nästan släpas upp till toppen.

För egen del har jag varit tvungen att lägga upp mina bestigningar som expeditioner, men med den alpina stilen som klätteretiskt rättesnöre. Jag bär och gör allt själv. Ska man vara strikt så klättrar jag inte alpin stil om man stipulerar att det ska vara single push, men å andra sidan känns det fel att kategorisera det jag gör som expeditionsstil, med tanke på att jag gör allt själv. Denna blandvariant skulle kanske behöva en egen beteckning. Jag har funderat lite och kommit fram till att benämningen Autonom stil, på ett ganska intuitivt sätt beskriver det jag gör.

Jag är unik!

Humor på hög nivå :)

Träning v49

Hur behåller man motivation att träna sex gånger i veckan, så här i decembermörkret? I ruskväder, och med sex månader kvar till Denali? Ja, det är en högst legitim fråga. Faktum är att jag fuskade i söndags. Jag tog inte min vanliga löprunda... *skäms lite*. Mitt enda försvar är något annat kom emellan. Nåväl, i grund och botten handlar det om ett motivationsproblem. Förvisso kan jag sätta upp mindre delmål, och på så sätt ha en anledning till att träna, men jag måste fundera lite på vad det skulle kunna vara för saker. Det måste vara tillräckligt utmanande och stimulerande så att jag kan upprätthålla motivationen, men samtidigt får det ju inte bli alltför stora projekt som tar bort energi och fokus från Denali. Nåja, Syltraversen är kanske ett sådant delmål.

Cykel till jobbet (må-fr)
Innebandy i måndags, tisdags och onsdags (60 min)

Komplexiteten

Att hålla på med alpinism innebär inte bara att man knatar upp- och nedför berg. Faktum är att alpinism är den mest komplexa formen av klättring som finns. Nu får jag säkert skäll från specialiserade bigwall/aid- eller isklättrare. Visst, det finns klättring som är otroligt mycket mer tekniskt krävande, men det är komlexiteten som är alpinismens utmaning. Utöver att man ska behärska en rad tekniska klätterformer som klippa, is/snö och mix, så måste man ha koll på det som har att göra med själva höghöjdsdelen. Det innebär allt från att ta hand om sig själv, acklimatisering, till höghöjdsmedicin. Man ska också ha koll på glaciäravancemang, navigation och vägval. Man måste veta hur man ska agera vid dåligt väder som storm. Vidare handlar det om att ha kunskap i uteliv, allt från tältning, matlagning till persedel- och egenvård. Utrustning och materiel är ett område där det händer mycket, så det gäller att hålla sig uppdaterad. Man måste också känna sin egen kropp, veta hur den fungerar. Att veta att tvinga i sig mat och dryck, trots att kroppen inte vill ha. Ett besläktat kunskapsområde till detta är träningslära. Det är viktigt att kunna träna rätt och funktionellt, dels för att undvika skador, dels för att hitta en bra balans mellan kondition och styrka.

Det finns så mycket mer som ingår, men jag kan inte nämna allt här. Dock går mycket av kunskapen utanför ren fakta och allmän förståelse, utan det tangerar färdighets- och förtrogenhetskunskaper. Kunskaper som inte går att läsa sig till. Det enda sättet att veta hur man hejdar ett fall med isyxan är att göra det - upprepade gånger.

Nåväl, alpinism betyder så mycket mer än att bara knata upp- och nerför ett berg. Alpinism kräver kunskap, uppoffring och hängivenhet. Och sammantaget utgör detta komplexiteten inom alpinismen.

Isklättring

Det är då en förfärligt dålig vinter, så här långt. Det blir någon minusgrad med lite rimfrost på träden, för att sedan bli plusgrader. Kom igen nu, Bore, ge mig en riktig vinter! Helst får det komma en riktig köldknäpp, utan snöfall. Delvis för att jag ska kunna åka skridskor, men mest för att jag är sugen på att isklättra. Till saken hör att jag inte är särskilt framstående som isklättrare, men det är just därför jag vill kunna klättra lite. Börja köra en del topprep, för att sedan gå över till att leda enklare grader. Dawe och jag har faktiskt pratat om att fara upp till Trängslet och köra lite under någon helg. Att det kommer snö senare gör inget, då jag också behöver köra lite snöklättring, dvs. köra löpande snösäkringar.

Nåväl, denna tid på året är verkligen en klättringens limbo. Ingenting händer, dagarna bara flyter fram genom en ljusabsorberad och kulen tillvaro.

Syltraversen

Jag tänkte berätta lite kort om den klassiska alpina tur som vi har planerat till mellandagarna. Det är Denali-gänget som ska genomföra denna bergsklättring som en övning inför de Nordamerikanska äventyren till sommaren.

Själva toppdagen brukar oftast utgå från Sylstationen. Från stationen fortsätter man söderut ca. 4km. Man tar riktning mot de tre tempelpinnacklarna (pinnakle=spetsig klippformation). Insteget börjar lite till höger för att sedan komma upp på vänstra sidan om pinnakeln. Det är medelsvår klättring, med eventuellt löpande säkringar. Vid toppen finns det bultar för nedfirning. Därifrån firar man ca. 15m ned till första haket. Väl där nere finns det bivackplatser. Att hitta vägen är inget problem efter detta.

Pinnakel två och tre innebär enklare klättring, eventuellt löpande säkringar. Efter tredje pinnakeln kommer en kam till Templet (1728) och Storsola. Lite luftig och bitvis exponerad. Fortsättningsvis är det en ganska enkel kamvandring runt ryggen. Det förekommer inga krux förrän man når Sylhammaren på Djävulskammen. Hammaren ska man klättra nära stupet mot Sylglaciären, kräver kanske säkringar. Om detta inte går kan man runda hammaren till vänster och göra en lite större lov in på norska sidan.

Efter Syltoppen (1761) är det en enklare kamvandring till Lillsylen (1702), där man sen tar riktning mot Vaktklumpen, och därmed slutar denna klassiska tur.

Styrkepass

Jag tänkte bara berätta lite om hur ett vanligt styrkepass kan se ut. Varje måndag anger jag ju föregående veckas träning, och som mitt träningsschema är upplagt, brukar jag köra två pass styrka per vecka.

Vanligtvis börjar jag ett pass med att värma upp i roddmaskinen. Under tiden som jag ror, funderar jag på vilka övningar jag ska göra. Det finns två stående övningar, och det är sit ups och tåhävningar, dvs. mage och vader tränas. Utöver detta kör jag alltid ben, men där varierar jag mellan tre olika övningar, bak- respektive framsida på låren samt utfall (baksida lår+sätesmuskel). Jag försöker genomgående alternera mellan olika muskler från gång till gång, men samtidigt täcka hela kroppen. Jag tänker på att gå igenom hela kroppen, uppifrån och ner, bak- såväl som framsida.

Jag brukar köra sex olika stationer. Viktmässigt kör jag ganska många repetitioner, 8-16st, med vikter kring 70-80% av max. Jag vilar väldigt lite mellan varje station, utan kör på i ett. Detta har jag nyligen lärt mig kallas för aktiv vila, dvs. jag jobbar hela tiden, men jag låter en viss muskel vila i väntan på att jag gått varvet runt. Genom att jag är aktiv, nästan hela tiden, orkar jag inte köra så mycket mer än en timme, sedan har jag tömt musklerna på all energi. Träningsformen syftar till att ge funktionell uthållighetsstyrka. Jag bygger alltså inte volym. Dock resulterar denna träningsform i en väldefinierad muskulatur, om ni nu ska prata Beach 2010 ;)