Single push

Jepp, det är vad jag funderar på att vi ska göra från Arrow Glacier. Det innebär helt enkelt att vi går från sista lägret direkt till toppen i ett kör, dvs. single push. Faktum är att jag har varit nervös inför övernattningen inne i kratern. Detta skulle ske på 5700 meters höjd, och med tanke på de få dagar vi ändå är på berget, så är det tveksamt om vi hinner acklimatisera oss ordentligt. Genom att skippa övernattningen på denna höjd minskar risken för att vi ska utveckla höjdsjuka. Vårt sista läger före toppen ligger på 4800m, vilket är högt, men överkomligt. Det vore försmädligt att inte nå toppen av Kili med tanke på att framgångsprocenten ligger på 95%. Det är siffror som Aconcagua och Denali inte ligger i närheten av. Jag tror dock att vi ökar våra egna chanser genom att skippa övernattning på 5700, utan att fortsätta direkt mot toppen under samma dag.

Dawe som var och tränade med Fredrik Sträng hade fått råd om att ta med hjälm, och det är nog bäst. Det är bättre att ta det säkra före det osäkra. Dock innebär det 367gr extra, men det kan visa sig vara en "lätt" livförsäkring.

Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: Joel

Kompletterar i kommentarerna. Uppgiften om 95% verkar inte stämma, då jag har börjat stöta på nya uppgifter som pratar om 50%-ig success rate. Någon officiell statistik har jag inte lyckats hitta.

2009-11-08 @ 10:33:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0