Föredrag

I fredags fick jag hålla ett föredrag om bergsbestigning på jobbet i samband med att vi hade en hälsodag. Det kändes riktigt bra, och jag tror att det var uppskattat. I alla fall bombarderades jag konstant med frågor. Jag pratade faktiskt inte så mycket om mina egna bestigningar, utan om alpinism i allmänhet, t.ex. vad som händer med kroppen på hög höjd osv. Visst hämtade jag exempel från mina egna erfarenheter, men det var inte någon renodlad "egotripp". Dock var det inte första gången jag hållit föreläsning om bergsbestigning på jobbet. Efter Aconcagua höll jag ett föredrag för alla som var intresserade. Och för alla vi som vägrar sponsring, kan ju detta vara ett alternativ att stärka kassan :)

Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: Robin Haag

Kul att HBO ordnar sånt här!

2009-10-04 @ 10:36:39
Postat av: Joel

Visst är det :)

2009-10-04 @ 19:50:44
Postat av: Robin Haag

Kanske fel ställe att fråga men men.

Jag tänkte köpa ett riktigt 4-säsongs tält till min planerade tur till Kebne i vinter och jag undrar om du har något tips !? Antar att du testat några olika tält. Hade tänkt köpa från USA då det blir ganska billigt nu när dollarn ligger lågt. Tänkt lägga ut runt 4000-5000 kr.



Om du vet nått bra ställe att kolla begagnat så :D

tack tack

2009-10-05 @ 17:19:53
URL: http://robinhaag.blogspot.com/
Postat av: Joel

Hm, är det ett alpinisttält du är ute efter? Jag skulle väl rekommendera dig att titta närmare på Black Diamond/Bibler. Annars hittar du många andra bra tips på Utsidans forum.

2009-10-05 @ 17:48:47
Postat av: Robin Haag

Japp det är ett alpinisttält. Hat kollat lite på utsidan men många recensioner är på äldre tält.Hur är mountain hardwear EV2? har hittat det för 4000 ink frakt på moosejaw.com. varför valde du det och inte Mountain hardwear trago 2 eller taurine 2.

2009-10-05 @ 19:12:10
Postat av: Joel

Jag känner inte till trago eller taurine, men kollade in dem precis. De är inte riktigt jämförbara med EV2, då de är dubbelväggstält. EV2 är enkelvägg. Vikten är den stora skillnaden. EV2 väger ca. 2.5 kg, medan de andra väger över 4kg. Samtliga tält är 2-mannatält. De andra är dock rymligare och ger bättre komfort, men inte så praktiska om du nån gång ska ge dig ut själv.

2009-10-05 @ 21:11:18
Postat av: Robin Haag

Jaha så det är det som är skillnaden. Hur står sig ev2 i vinterklimat !? Skulle uppskatta om du kunde jämföra med north face 25 som är dubbelvägg. Har kollat lite mer på utsidan och har fått lite tips därifrån.

Tack för tipsen

2009-10-05 @ 22:56:28
Postat av: Joel

EV2 är ett 4säsongstält, så det står sig bra i vinterklimat och till alpinism. NF VE25 har jag sovit i både på Acon och Elbrus. Ett riktigt fint expeditionstält. Används ofta på Everest vid högre läger. Det är nog mer jämförbart med trago o taurine. Även här ligger vikten på 4,5 kg. Fördelen är komfort, högt i tak, utrymme, dubbelvägg, två absider.

2009-10-06 @ 06:59:10
Postat av: Robin Haag

Ok eftersom vi kommer bli två stycken som åker till kebnekasie i mars så verkar det vara bättre med ett av de större modellerna, hellre bära 2 kg extra än sova dåligt liksom. Men om jag ska ut ensam vid senare tillfällen så är nog EV2 bättre.Kluvet. Tack för alla tips

2009-10-06 @ 09:00:32
Postat av: Joel

"Risken" finns att du kommer att köpa fler tält med tiden ;) /Joel (ägare av tre tält)

2009-10-06 @ 18:31:17
Postat av: Robin

Haha antar att det blir så! Den här sporten är inte direkt ideell för en student :P hehe! Lycka till på Kilimanjaro!

2009-10-06 @ 22:54:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0