Jägarexamen

Hej bloggen!
Ja, det var ju ett tag sedan sist, men här kommer en liten uppdatering i alla fall.
 
Efter Antarktis har jag legat lite lågt gällande berg, men det innebär ju inte att jag har varit helt overksam. Förra hösten tog jag tag i en gammal dröm - att ta jägarexamen. Vi har ju tillgång till skog inom släkten, och just nu finns det ingen i släkten som jagar, så jag tänkte råda bot på det.
 
Förra hösten började jag att läsa in teorin via Medborgarskolan. Det gick bra, men det krävde ändå en del engagemang att varje tisdag åka iväg direkt efter jobbet och traggla artkännedom. Oavsett, så var det otroligt lärorikt. Jag har lärt mig med om vår fauna än vad jag någonsin kunnat tidigare.
 
Teorin blev jag klar med i december, men skyttet kunde inte genomföras förrän nu under våren då tjälen gått ur marken. Skjutningens olika delmoment gick bra och till slut hade jag avlagt alla prov. Bland det första jag gjorde när jag väl var godkänd var att åka och beställa mig två bössor, en 22LR och en .308W.
 
22:an är ju ett bra gevär att öva skytte generellt med samt att jag har för avsikt att jaga ripa i fjällvärlden nu till hösten, och då är ju denna bössa som jag ska ta med mig. 308W lär komma till användning när det blir dags för rådjursjakt, alternativt vildsvinsjakt.
 
Jag har ännu inte haft möjligheten att delta vid någon jakt, men är definitivt på om någon skulle vilja ha sällskap där ute i skogarna.
 
Till topps! /Joel

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0