Utrustningsgenomgång

Nu är det ungefär en och en halv månad kvar till avfärd mot Antarktis. 
 
Jepp, jag har inte skrivit något om det för att undvika antiklimax som tidigare år, men nu är det klart. Resan är bokad, logistiken till Antarktis fixad. 23e november bär det hän.
 
Inför resan behöver jag, som alltid, se över packlistan och min utrustning. Jag har börjat på min packlista och gått igenom att alla grejer ser bra ut. Dels har jag lagat hål i mina storskor med silikon, dels väger jag om det mesta av kläder jag ska ha. 
 
Jag måste se till att allting är nytvättat för smutsliga kläder tappar lite av sin isolerande funktion. Det är alltid najs att lukta gott i början, för tids nog börjar man lukta allt annat än nytvättat.
 
Jag stötte dock på en liten svårighet medan jag fixade packlistan. Först hade jag tänkt ta med min Patagonia dun-tröja som mellanlager (blå). Den är varm och lätt (299gr). Problemet är dock att när dun väl blir fuktigt så tappar det sin isolerande förmåga. Tänk om det skulle hända både min duntröja och dunjacka? Därför tänkte jag om och funderade på att ta Haglöfströjan med polyesterisolering (svart), men den är betydligt mycket tyngre, 416gr. Alla mina fleece-alternativ gick bort. Jag kom då på min andra Patagonia-tröja med polysesterisolering (orange). Det är lite bökigare med den då den saknar heldraget blixtlås, men fördelen är att den isolerar bättre och blir lättare (268gr) just pga. av detta. Alltså, valet föll till slut på den.
 
 
Till topps! /Joel

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0