Vanthållare

Det sitter i detaljerna. 
 
En lyckad bestigning sitter, i mångt och mycket, i detaljerna. Av den anledningen har jag gjort en konstruktion för vanthållare. Det finns färdiga varianter att köpa, och jag har en, men den jag har är opraktisk på så sätt att det är som armband man ska trä på sig. Jag klurade därför lite på en smidigare och enklare variant.
 
Vanthållare är nödvändigt att ha för att man ibland vill ta av sig tjocka vantar, t.ex. för att dricka vatten. Risken är då att man släpper fokus från vanten och den försvinner, t.ex. blir bortblåst av vinden. Och helt enligt principen, Murphys lag, så om något kan gå fel så gör det det förr eller senare om man inte bygger in säkerhetsåtgärder i systemet.
 
Principen är väldigt enkel, ett snöre med en tvärstropp som förs igenom en ring. Jag fäste snöret i flärpen på jackan, vilket gör att jag inte perforerade själva membranet. En annan fördel är också att när jag inte använder stroppen, så går det enkelt att stuva undan den och på så vis slippa att den hänger och slänger.
 
Genom att förenkla tillvaron går det mindre engergi åt till massa olika situationer som blir krångliga och kräver onödig energi. Nu stjälper vantarna i sig inte ett helt lass, men många bäckar små av energiläckage kan.
 
Stroppens fästning
 
När man vill stuva undan stroppen.
 
Hur det ser ut när vanten är på.
 
Hur det ser ut när vanten är avtagen.
 
Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: Axel

Bra där, känner en kille som sumpande sin ena på high campen på Denali medan extra vantarna låg i baslägret. Osmart.

Svar: Nån nybörjare, va? ;) /Kristina
Joljon

2017-11-25 @ 23:01:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0