Ny kategori

Okej, vi låtsas som ingenting gällande min långa tystnad i bloggen, utan gläds endast åt att jag nu har introducerat en ny kategori och gör ett nytt inlägg. Kategorin är benämnd "Forskning och vetenskap". Det säger sig självt vilka inlägg som samlas där. Jag har gått igenom en del äldre inlägg och kategoriserat om dem. 
 
Och för oss som räknar på varje gram så är denna kategori otroligt värdefull, för så som mina gamla lärare sa: kunskap är inte tungt att bära. Redan de gamla vikingarna kände till detta, ur Den Höges sång: Bättre börda man bär ej på vägen än mycket mannavett.
 
Detta inlägg kommer dock att handla om de senaste rönen kring hur kroppen anpassar sig till hög höjd. Sammanfattat innebär det att ett protein som finns på de röda blodkropparna försvinner i syrefattig miljö. När detta protein försvinner så tar inte de röda blodkropparna upp ett ämne som heter adenosin. Det är adenosinet som bl.a. får blodkärlen att utvidga sig. Denna effekt håller i sig i upp till fyra månader, vilket är cykeln för kroppen att byta ut alla röda blodkroppar. Du kan klicka på länken till Vetenskapsradions inslag.
 
Tidigare "kunskap" bland höghöjdsklättrare har varit att acklimatisering håller i sig i ca. två veckor, men enligt dessa rön så är det betydligt längre än så.
 
Till topps! /Joel

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0