Vinson - Dag 2 till 6

Antarktis, världens kallaste, torraste och blåsigaste kontinent. Det är på Antarktis som den kallaste temperaturen som någonsin har noterats på jorden -94,7C. Torrast är ju svårt att förstå med tanke på isen som ligger över kontinenten är i genomsnitt 2 kilometer tjock. All is på Antarktis utgör ca. 75% av jordens sötvatten. Skulle det smälta helt, så skulle havsnivån stiga med ca. 70 meter. Dock är det så att det faller väldigt lite nederbörd på Antarktis, men kylan gör att all snö som faller blir kvar och över årmiljonerna så pressas snön ihop till is. Kontinentens läge, klimat och frånvaro av vegetation gör att det är den världens blåsigaste kontinent.
 
Nu undrar du kanske varför du får denna lektion i geografi. Då säger jag att kunskap är aldrig tungt att bära. Nåja, det förklarar varför vi under fem dagar satt fast i Union Glacier. Det var helt enkelt för blåsigt och för dåligt väder för oss att flyga ut till Vinson Base Camp. När det gäller den flygningen så flyger man med mindre plan, Twin Otter, som tar 10 personer. Och var det inte dåligt väder i Union Glacier så att planen inte kunde lyfta, så var det dåligt väder vid Vinson Base Camp, så att planen inte kunde landa. 
 
 
 
Vissa klättrare (läs en tysk) från andra grupper blev väldigt frustrerade och började skälla på ALE-personalen, men har man klättrat en del så vet man ju att det är så här det är. Vädrets makter rår man inte över. Det är därför man alltid ska ha en hel del extradagar inplanerade. Det är ganska dumt att lägga in viktiga möten enligt något tänkt schema. Själv hade jag tre extradagar i Punta Arenas på hemvägen samt att jag sett till att begära tjänstledigt ytterligare några dagar efter planerad hemkomst till Sverige. 
 
Nu gick det absolut ingen nöd på oss. Det serveras mycket god mat och man kan sitta i det varma mässtältet för att umgås och bida sin tid. Eftersom vi åkte med ALE arrangerade de också många guidade turer över dagen. Tyvärr, mådde jag så pass dåligt att jag inte kunde följa med på ett par av dessa. Dock ska jag nog vara tacksam för att vädret var dåligt för då hann jag gå till doktorn få antibiotika och ge magsjukebakterien en rejäl omgång. Jag blev, mer eller mindre, återställd på en-två dagar efter medicineringen. Jag vet ju av erfarenhet sedan Kirgizistan att kroppen har otroligt svårt att läka sig själv på hög höjd.
 
Behållare att tömma sin kissflaska i. All mänsklig rest flögs ut från Antarktis till Punta Arenas för att minimera mänsklig påverkan på kontinenten.
 
Hursomhelst, vi fick besked om att göra oss redo. Vädret såg ut att bli bra nästa dag. Nu gällde det att snabbt växla upp från tålmodigt väntan till resolut agerande - när väl klartecknet kom.
 
Till topps! /Joel

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0