DIY-projekt

Eftersom jag har haft en del tid över, så har jag ägnat mig åt lite DIY-projekt. Bland annat har jag gjort en evenkisk bärplockare. Du kan läsa mer om den här. I originalutförande använder man sibiriskt björknäver, men eftersom jag inte har något, så använde jag mig av linoliummatta. Själva tekniken att plocka bär är inte så svår, det handlar mest om att ha lite svung och få plockaren att pendla på ett sådant sätt att bären inte trillar ur. Plockaren visade sig vara bra för t.ex. blåbär som annars lätt mosas om man använder en vanlig plockare med stänger. 
 
Ett annat DIY-projekt jag har pysslat med är att knyta fiskenät. Jag spände upp ett 6-mm nylonsnöre i rektangel. Sedan använde jag fiskelina vilka jag knöt ihop till ett nät. Det tog ganska mycket tid, ca. 10 timmar, och då fick jag ca. 1½ kvadratmeter fiskenät. Maskorna gjordes ca. 4x4 cm och det gick åt ca. 110 m fiskelina. Givetvis kan man göra större nät. Det handlar bara om tid. 
 
  
 
Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: Anders

Planerar du för någon längre "överleva på små medel i naturen med bushcraft"-experiment?
Ett halvår på Bäckedals kanske? http://www.backedal.se/langa-kurser

2015-11-01 @ 11:40:04
Postat av: Anders

De har en del intressanta korta sommarkurser http://www.backedal.se/korta-kurser

2015-11-01 @ 11:56:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0