Toxoplasma gondii

Toxoplasma gondii är en parasit som har en intressant livscykel. De förökar sig i tarmkanalerna på katter och via kattens avföring sprids deras ägg. På olika sätt hamnar den i andra värddjur, t.ex. möss och utvecklas till könsmogna "individer". Dock kan de inte föröka sig i en mus. Därför har de utvecklat en förmåga att påverka musens beteende, och istället för att gömma sig för katter så söker de gärna upp dem. Man kan ju därför säga att toxoplasma är lite av en zombieparasit. Katten äter musen och toxoplasman har därmed fullbordat livscykeln.
 
Vad har nu detta med alpinism och bergsklättring att göra? Jo, faktum är att en stor andel av jordens befolkning bär på denna parasit (mellan 10-90%) beroende på hur exponerad man är för rått kött. Studier har också visat att människor blir personlighetsförändrade av toxoplasman, t.ex. ökad ångest och depressioner. Gravida kvinnor ska undvika att hantera kattlådor då toxoplasman kan vara dödlig för fostret.
 
Dock har man kunnat se att toxoplasman ändrar personligheten hos människor på andra sätt, bl.a. att den minskar rädsla och ökar riskbeteende. Mycket likt musen som går och ställer sig framför katten, så utsätter sig toxoplasmainfekterade människor sig för olika faror.
 
Givetvis kan jag inte låta bli att undra hur det ser ut bland alpinister. Kan det vara så att toxoplasmainfekterade är överrepresenterade bland alpinister/bergsklättrare? Det vore intressant att göra en studie på detta. En magkänsla, helt ovetenskapligt, är att t.ex. fransmän är överrepresenterade i Alperna jämfört med tyskar, schweizare, italienare och österrikare. Just fransmän är i ganska hög grad toxoplasmainfekterade pga. deras fäbless för rått kött i maten. Jag vet inte graden av toxoplasmainfektion bland övriga nationaliteter, men det vore spännande att se om det finns något samband.
 
Avslutningsvis kan jag inte låta bli att fundera på hur det är med mig själv. Är mitt beteende ett resultat av gener, uppväxt eller är jag helt enkelt en viljelös zombie styrd av en encellig parasit?
 
Till topps! /Joel

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0