Intensitet

På senare tid har jag börjat att notera den upplevda intensiteten på varje pass som jag gör. Anledningen är att kunna få en bättre bild av min träning. Givetvis har jag antalet pass, mängd, längd och tid som måttstockar, men intensiteten ger mig ytterligare en dimension. Faktum är att jag ibland kanske inte tränar så många pass, eller får ihop så mycket träningstid, men har jag hög intensitet på dessa pass, så blir ju träningen effektiv. Likaså kan jag träna mest av plikt ibland, och gör det inte med någon frenesi.
 
 
 
 
Den tiogradiga skalan som ser ut som följer:
 
8-10 Hög intensitet
Ex springa på max, eller nära max. Maxlyft och/eller köra sig totalt slut i musklerna. Ge max bollsport. Svettas ymnigt.
 
6-7 Medel, intensitet (hög)
Ex löpträna på ca. 70%. Lyfta 70-80% av max. Spela aktivt vid bollsport, men ej till utmattning. Svettas tydligt.
 
4-5 Medel, intensitet (låg)
Ex. lättare jogg, man kan samtala med någon. Enklare styrkeövningar med lätta vikter. Spelar bollsport men är passiv. Svettas.
 
1-3 Låg intensitet
Ex. promenad i olika tempon. Styrketräning på rehab-nivå. Spelar inte bollsport. Svettas ej.
 
Givetvis är detta ingen exakt vetenskap, utan intensitetsgraden är mest för min egen skull. Det är ett sätt för mig att hålla koll på träningen. Upplevd intensitet behöver inte vara kopplad till maxnivån, då jag kan uppleva ett pass som hårt pga. olika orsaker. Tanken är också att ange intensitetsgraden av min träning i mina veckonoteringar.
 
Till topps! /Joel

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0